Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Vi får varmepumpe til jul

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-12-10, 11:53   #1
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Spørsmål

Vi får varmepumpe til jul

Må bare litt først. Vi får nemlig varmepumpe av mannens bestemor til jul.

Vi har et (ende)rekkehus på to etasjer. Første etasje har gang, stue, kjøkken og vaskerom, i tillegg et par boder.

I andre etasje er det gang, 4 soverom (hvor ett blir brukt som kontor) og et lite bad.
Totalt ca 120 kvm hvor 1. etg. har ca 10 kvm større grunnflate enn 2. etg.

Vi har begynt å se litt på forskjellige typer og kommet frem til at i allefall Mitsubishi ser ut til å være en god pumpe.

Hodet mitt er snart stappfullt av anatomi (eksamen neste uke) og jeg har ikke plass til varmepumpe i tillegg, så jeg ble brått litt frustrert her nå.

Det jeg primært søker er iallefall tips til hva vi skal styre unna og grunn-funksjoner vi burde ha.

For pumpen vil vi primært ha behov for oppvarming i 1. etg., men 2. etg. blir badstu om sommeren (flatt tak uten loft) og vi kunne dermed hatt behov for nedkjøling der om sommeren.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 12:41   #2
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Vi får varmepumpe til jul

Da ville jeg sett på en pumpe med to innerdeler og en utedel.

  Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 12:43   #3
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vi får varmepumpe til jul

Nesj!! Vi har EN innedel og en utedel og har 3 etasjer. Funker fint.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 12:48   #4
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi får varmepumpe til jul

Vi har Panasonic, kjøpt på Obs!Bygg. Den ble innstallert på sensommeren, og så langt er vi bare fornøyde. Vi har fått mye bedre inneklima, det er god og jevn temperatur inne og vi har spart noe helt vannvittig med strøm mot i fjor på denne tid. Nå i vinter har vi fyrt i peisen to ganger, og det var for kosens skyld, pumpen holder oss godt varme på egen hånd enn så lenge.

Det du bør tenke på er om dere må ha en eller to innedeler. Vi har en, og må ha en til om vi skal varmepumpe nede også fordi det ikke er åpent mellom etasjene.
Du trenger ikke en haug med funksjoner, vår har våde a/c og tidsstyring, men montøren frarådet bruken av det. På de varme dagene står den enten ikke på, eller så kan vi sette den på vifte så den blåser luften rundt i huset. I følge min svigerfar (som kan varme) skal pumpen være kraftig nok til å holde jevn temp på vanlige dager, men ikke være eneste varmekilde. Dvs. at på sprengkalde dager bør en bruke tilleggsvarme. Alt for mange pumper i dag er for store for normale norske hus.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 12:49   #5
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi får varmepumpe til jul

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Nesj!! Vi har EN innedel og en utedel og har 3 etasjer. Funker fint.

Men bare om det er åpent mellom etasjene, ellers kommer jo luften seg ingen steder ...

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 12:53   #6
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vi får varmepumpe til jul

Du kan fint sette en Mitsubishu FD35 f.eks. i 1. etg. Varmen vil sige opp og også varme opp 2. etg. noe. Men om du skal kjøle ned 2. etg. på sommeren vil ikke en pumpe montert i 1. etg. ha noen effekt. Kulde siger ikke oppover slik som varmen gjør.

Så om det er dette du skal ha en pumpe til bør du nok ha en splitpumpe. 2 innedeler, og 1 utedel. Disse har dårligere effekt enn singelpumper, og er endel dyrere. Ellers så må du innstallere pumpe i 1. etg. og heller kjøpe ett flyttbart ac anlegg.

__________________
Storebror -93 og Jonas -02
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 12:53   #7
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vi får varmepumpe til jul

Vi har nettopp kjøpt en Toshiba Polar 13. En inne-del og en utedel. Den varmer hele 1. etasje, men ikke kjelleren - men vi trenger bare varmekabler nede da det for tiden mest brukes til vaskerom og soverom.

Er veldig fornøyd, i tillegg til varmen tror jeg inneklimaet er bedre. Mulig jeg innbiller meg det, men det virker som det blir mindre støv. Jeg fyrte ikke i peisen i går når det var -20 bare for å sjekke om den fortsatt greide å holde det varmt, og det gjorde den.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 12:54   #8
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vi får varmepumpe til jul

Forresten: jeg leste et sted at Mitsu hadde "løyet" på testene sine. Uten at jeg kan finne tilbake den dokumentasjonen.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 12:57   #9
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi får varmepumpe til jul

@Kristine: Vi har definitivt bedre inneklima- alt støvet ligger jo igjen i filteret til pumpen.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 12:58   #10
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.736
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi får varmepumpe til jul

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

@Kristine: Vi har definitivt bedre inneklima- alt støvet ligger jo igjen i filteret til pumpen.

Jupp! For astmatikerne i familien er det genialt. (og jeg er ikke lei meg for at et ble mindre støvtørking).

Vi tok kontakt med fire forskjellige leverandører og hadde dem på befaring. Mange nyttige tips og man kan presse pris. For en fantastisk gave, forresten!

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 12:59   #11
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi får varmepumpe til jul

Vi har varmepumpe stående i 2.etg. Den varmer da ikke opp 1.etg. om vinteren (sikkert litt effekt i forhold til hvor kaldt det ville verdt helt uten, men ikke ideell romtemperatur nede), men den kjøler ned 1.etg. om sommeren. Varmen stiger opp og kulda synker ned. Vi har da åpent mellom etasjene. Nå har vi vedovn i stua å fyre med så vi trenger ikke varmepumpe i 1.etg. Det var mest pga. kjølingen om sommeren vi trengte den, men det er kjempedeilig om vinteren med varme som bruker lite strøm som kan stå på hele tiden. Vi har egne luftrensere i tillegg. En i hver etasje, og da ser jeg hvor lite støv varmepumpa egentlig tar med seg, selv om den tar en del.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 13:38   #12
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi får varmepumpe til jul

Min rørleggermann installerte en kraftig Panasonic varmepumpe i 2. etg, etter samråd ifht. hva leverandøren anbefalte. Det skal sies at vi kjøpte den ene og alene på grunn av varmeproblematikken om sommeren. Siden kulde faller har vi nytte av airconditionen i 1. etg også. Vi har ikke veldig mye nytte av varmen den gir ned til 1. etg, så det å ha to innerdeler og en vifte høres lurt ut hvis det er varmen dere er mest opptatt av.

Jeg synes i grunn varmepumpa bråker og styrer litt for mye, og at lufta blir tørr. Så sånn for varmens del foretrekker jeg fortsatt panelovner på veggen. Når det blir ordentlig kaldt ute sliter uansett varmepumpa med å gi tilstrekkelig varme, og det er da man trenger den mest.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 13:45   #13
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi får varmepumpe til jul

Vi har varmepumpe som skulle dekke to etasjer, den står i trappegangen og vi trengte derfor en som var kraftig, at den kan flytte mye luft. I tillegg var t kravet at den skulle tåle kaldere temperaturer enn -15 og ikke støye.

Ut fra det så valgte vi Fujitsu Nocria 14, og den er virkelig støysvak, men klarer å holde temperaturen godt i huset, også ved -18 grader ute. Den er kraftig og har elektronisk ionefilter og uv-strålefilter, så den virker godt som luftrenser.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 13:51   #14
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi får varmepumpe til jul

Opprinnelig lagt inn av Fryd, her.

Jupp! For astmatikerne i familien er det genialt. (og jeg er ikke lei meg for at et ble mindre støvtørking).

Akkurat det tror jeg er litt omdiskutert? Jeg har lest flere steder at en del astmatikere sliter med den type luft varmepumpene gir. Luftkvalitetet kan styres litt ved hjelp av luftfukter og sånt har jeg skjønt, for å tilpasse luftfuktigheten etter hva man har behov for. Dette sier NAAF om saken:

Sitat:

NAAF anbefaler prinsippene med vann til vann og luft til vann varmepumper fremfor luft til luft varmepumper. Da får man varmekilder med lav overflatetemperatur i boligen, og man unngår økt luftsirkulasjon og oppvirvling av støv som er uheldig for personer med astma og allergi. Det er viktig med godt gjennomtenkt plassering, samt regelmessig vedlikehold.

De sier samtidig at mange kan ha god nytte av luft til luft-varmepumper også, så det kan virke som om det er litt individuelt.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 13:52   #15
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi får varmepumpe til jul

Vi har en Mitshubishu ett eller annet og er veldig fornøyde. Dog sleit den litt i natt når det var - 24 på det meste. Har ikke hatt noen problemer ved lave temperaturer før i natt.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 14:07   #16
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vi får varmepumpe til jul

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Du kan fint sette en Mitsubishu FD35 f.eks. i 1. etg. Varmen vil sige opp og også varme opp 2. etg. noe. Men om du skal kjøle ned 2. etg. på sommeren vil ikke en pumpe montert i 1. etg. ha noen effekt. Kulde siger ikke oppover slik som varmen gjør.

Så om det er dette du skal ha en pumpe til bør du nok ha en splitpumpe. 2 innedeler, og 1 utedel. Disse har dårligere effekt enn singelpumper, og er endel dyrere. Ellers så må du innstallere pumpe i 1. etg. og heller kjøpe ett flyttbart ac anlegg.

Utedelen til en splitpumpe er ofte/alltid kraftigere enn utedelen på en singel så dette er feil. Vi har en splitpumpe med en innedel i kjellerstuen og en oppe, dette er jo glimrende da den i kjelleren bare blir brukt til vedlikeholdsvarme og da har vi ekstra futt å dra på med på den i stuen.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 14:19   #17
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vi får varmepumpe til jul

Tusen takk for mange svar!

Får sjekke opp litt ang. splitpumper kanskje. Blir effekten evt. kun dårligere om man skal bruke begge deler samtidig vil det jo ikke ha så mye å si for vår del all den tid de stort sett ikke vil brukes så mye samtidig. Men jeg kan lite om elektronikk så det er kanskje ikke så enkelt...

Mindre støv blir definitivt en meget hyggelig bi-effekt.

Og ja, det er en utrolig flott gave. Vi er helt overveldet. Og det passer veldig, veldig godt siden jeg er student og økonomien er litt stram.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 14:21   #18
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vi får varmepumpe til jul

Jeg er klar over at utedelen er kraftigere på splitpumper. Men sammenligner man to single pumper kontra en split, så har splitpumpene dårligere kapasitet.

__________________
Storebror -93 og Jonas -02
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 14:23   #19
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vi får varmepumpe til jul

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Jeg er klar over at utedelen er kraftigere på splitpumper. Men sammenligner man to single pumper kontra en split, så har splitpumpene dårligere kapasitet.

Ja det kan nok stemme, men om man ikke skal bruke begge 2 for fullt alikevel så er split bedre enn 2 og finere på utsiden. Split er ikke til å anbefale til f.eks ett hus med flere leiligheter hvor alle vil ha det like varmt på en gang.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 14:51   #20
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vi får varmepumpe til jul

Jeg fikk i dag.
Så jeg er ikke så veldig erfaren ennå............

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no