Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Kildesortering: hvordan organisere meg?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-10, 20:58   #1
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kildesortering: hvordan organisere meg?

Jeg skal plutselig begynne å kildesortere, hvilket selvsagt er kjempefint og bra og noe jeg har ventet på (kommunen min er treeeeg!). At vinninga går opp i spinninga er jo ikke jeg kan gjøre noe med.

Min problemstilling er: Hvordan skal jeg organisere dette inne på mitt knøttekjøkken? Jeg skal sortere glass/metall, papir, restavfall og plast. Tre dunker og en pose - ute. Tips til hvordan gjøre det inne? Ta tre plastbøtter og putte inn i kjøkkenskapet og håpe på det beste? Andre gode løsninger?

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 21:01   #2
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.997
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kildesortering: hvordan organisere meg?

Vi sorterer matavfall-restavfall-papir (lesestoff)-papp-plast-glass/metall, og har pedalbøtte på kjøkkenet til restavfall, matavfall i bøtte under vasken, og de resterende henger/står på boden. Du får kjøpt løsninger som passer inn i kjøkkenskapet, men da forsvinner all plass der inne.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 21:03   #3
Siwa
Bør lage seg en tittel selv
 
Siwa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.898
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Sv: Kildesortering: hvordan organisere meg?

Ikea har noen flotte løsninger med to bøtter ..
Link til kildesort fra ikea.. http://www.ikea.com/no/no/catalog/ca...storage/18741/


Jeg har valgt å ha bøtte til restavfall i kjøkkenskapet, også har vi noen bokser i gangen fra ikea til papp, plast og glass og metal ..

Disse boksene har vi i yttergangen:

__________________
Familien er komplett med våre 3 vakre barn,
lillesøster 07
store lillebror 05
storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 21:07   #4
Nin
MORMOR
 
Nin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 4.980
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kildesortering: hvordan organisere meg?

Jeg har enda ikke fått meg noe skikkelig system etter å ha kildesortert i 20 år.
Men mitt rotesystem fungerer det og.
Jeg har ei bøtte til restavfall og ei til matavfall i skapet under vasken på kjøkkenet.
Papir blir lagt på gulvet foran utgangsdøra og båret med ut i søpla når noen går. Nå høres det ut som det alltid ligger papir der men det gjør det altså ikke, jeg flyr ut i alle fall tre ganger om dagen så papiret forsvinner fort.
Plast gjør jeg på samme måte med.
Og glass/metall puttes i pose i boden ute og tas med når den er full. Kaster i dunk på butikken.
Jeg skulle hatt meg et skikkelig system men har ikke plass noe sted.

__________________
Likheten mellom en mann og en hund ? Hvis du holder dem i ørene.. ser dem dypt inn i øynene og snakker tydelig........ så er det akkurat som om de skjønner hva du sier......!!!
Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 21:15   #5
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kildesortering: hvordan organisere meg?

Jeg har 4 bøtter i kjøkkenskapet, + poseholder. Det funker bra, det. Problemet er at vi ikke tømmer plasten derfra ofte nok, så det flyter litt over.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-10, 21:35   #6
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kildesortering: hvordan organisere meg?

Ikea har fine bokser som man kan trekke ut

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-10, 22:19   #7
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kildesortering: hvordan organisere meg?

På Europris har de et sett med tre smale avfallsbøtter til under hundrelappen for hele settet. Det er ikke bare jeg som bruker disse, husker at de ble utsolgt i ett sett da vi gikk over til kildesortering her i byen.
I et 60 cm skap går disse tre i bredden, så har man plass til liten matavfallsbøtte + en litt større firkantig restavfallsbøtte foran.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 14:00   #8
Ivars_mamma
We weren't born to follow
 
Ivars_mamma sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 248
Ivars_mamma er litt kulIvars_mamma er litt kul
Standard

Sv: Kildesortering: hvordan organisere meg?

Her i huset har vi restavfall og matavfall i skapet under kjøkkenbenken og så har jeg plast, glass/metall og papir i boden. Vi har knøttlite kjøkken, så det var eneste mulighet.

__________________
Mamma til Ivar, født nov 2008.
Ivars_mamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 14:17   #9
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kildesortering: hvordan organisere meg?

Jeg ville prioritert matavfall og restavfall på kjøkkenet, plast og papir kan fint være beholdere til andre steder uten at det blir et problem. Vi har ikke matavfall, men har glass/metall, plast og papir på vaskerommet (vegg i vegg med kjøkkenet).

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 14:38   #10
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kildesortering: hvordan organisere meg?

Vårt system tar litt plass, men funker.
Kjøkkenskapet har tre beholdere; plast - matavfall - restavfall.
Glass og metall får plass under en dyp vask, også har vi en større bøtte til papir ute på gulvet. Tomflasker på boden.

Mitt beste tips er vel egentlig å ha store nok beholdere til plast, papir og glass/metall, så det kan hende at akkurat disse bør stå et annet sted enn på kjøkkenet.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 14:54   #11
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.338
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kildesortering: hvordan organisere meg?

Vi hadde dette systemet fra Clas Ohlson i skapet under vasken på knøttekjøkkenet vi hadde før. Det var ikke plass til å ha bøttene i det stativet, men det ble plass til to bøtter løst i skapet og en festet på innsiden av døra. Vanlige handleposer passer fint i de store bøttene, og matavfallsposene passer fint i den lille bøtta. Vi sorterte plast, restavfall og matavfall i disse. Papir hadde vi i en egen kasse på et annet rom, og spesialavfall hadde vi i uteboden, sammen med den store plastposen vi samlet alle småposene med plastavfall i. Metall og glass ble også samlet i boden, men sto gjerne noen dager på kjøkkenbenken først ...

Nå har vi 80 cm avfallsskuff, som jeg elsker, med IKEA-system, som jeg ikke liker i det hele tatt. Bøttene er for store til at vanlige poser passer i dem, og matavfallsdunken er for dyp. Ser ut til at det blir Clas Ohlson-bøtter på oss igjen, bare flere denne gangen, slik at vi får plass til alt.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 09:12   #12
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kildesortering: hvordan organisere meg?

Vi har egen søpledunk til papir, så det bæres ut hver dag.
Plast, glass og metall har jeg i garasjen. På kjøkkenet har jeg en bøtte til restavfall, og vårorganisk har jeg rett og slett ingen ting. Dvs, jeg sorterer våtorgansik, men jeg tar det rett i posen, og bæres den ut ganske så kjapt. Slike poser får jeg mer enn nok av, så det går flere poser hver dag.

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 09:17   #13
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kildesortering: hvordan organisere meg?

Ikea har sett med 2 eller 4 bosskorger. Kan monteres på skinner i skap, og drages ut.

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 09:26   #14
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kildesortering: hvordan organisere meg?

Det ser ikke bra ut hos oss, men vi gjør det slik:
Matavfall og restavfall i hver sin dunk i skapet under vasken.
På kjøkkengulvet har vi to store plastbeholdere av kurv i hardplast med knæsj farge; én til papp/papir og én til plast. I tillegg har vi en liten beholder for glass og metall.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 16:27   #15
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.844
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kildesortering: hvordan organisere meg?

Vi har Kvik kjøkken og en god løsning med tre avfallsbøtter under vasken til matavfall, plast og restavfall. Glass, hermetikk og brukte batterier har plass på en hylle i samme skap. På gulvet i et hjørne av kjøkkenet har vi en stor kurv der vi har papiravfall. Dette systemet funker fint for oss.
Den store overraskelsen da vi begynte å kildesortere for noen år siden, var hvor mye plastavfall det blir i løpet av kort tid!

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no