Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Ta Oschlo-testen

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-04-10, 11:32   #21
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ta Oschlo testen

Opprinnelig lagt inn av gnuri, her.

Jeg ble tradisjonell Øst, og det er vel ikke så galt til Nordlenning å være

Samme her.

  Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 11:40   #22
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ta Oschlo-testen

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Greitt nok at noen vil kartlegge språkforskjeller. Men jeg vil ha meg frabedt å bli belært om mine motiver for mitt språkvalg. Det blir bare for teit.

Noe sier meg at du kom ut som tradisjonell Oslo vest? Men siden du ikke har den dialekten testen testet for, er det jo heller ikke deg de belærer. Strengt tatt.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 11:42   #23
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ta Oschlo-testen

Jeg ble også urban, og det kom ikke som noen bombe.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 11:43   #24
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ta Oschlo-testen

Jeg syntes en del noen av alternativene på "syntaks" var litt bakvendte, når de kom med hele setninger som man skulle si om var sære eller ikke. For meg ble det veldig sært. Syntes også FET og SHHHHPA er ganske sært, selv om jeg har hørt det ofte.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 11:50   #25
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.338
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ta Oschlo-testen

Jeg ble tradisjonell øst, ikke så rart siden jeg har vokst opp og fortsatt bor en del øst for Oslo. Jeg er nok litt påvirket av å ha studert i Oslo og snakker "penere" enn jeg gjorde før, men har for eksempel diftonger og a- og i-endinger i muntligspråket mitt, så det er ingen som noen gang vil ta meg for å være fra Oslo vest. Ikke bruker jeg uttrykk som schpa eller lættis heller.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 11:53   #26
Ekorn
Studenten
 
Ekorn sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.869
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ta Oschlo-testen

Urban.

__________________
Ekorn med Ekornungen 0306 Nøtteliten oktober 2010
Ekorn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 11:57   #27
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ta Oschlo-testen

"wolla, jeg lover" var relativt vanlig i min ungdom, men ikke noe som verken jeg eller andre fra den tiden bruker nå. "Fet bil" eller "lættis" kan jeg finne på å bruke.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 11:59   #28
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ta Oschlo-testen

Urban Oslo, seff. Men litt skeptisk til testen. Dessuten er vel "wolla" og "schpaa" ganske, øh, foreldede uttrykk blant kidsa nutildags?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 12:10   #29
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ta Oschlo-testen

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Urban Oslo, seff. Men litt skeptisk til testen. Dessuten er vel "wolla" og "schpaa" ganske, øh, foreldede uttrykk blant kidsa nutildags?

Ja, det vil jeg tro. Vi sa det jo for over 20 år siden. Det virker som man har hengt seg veldig opp i et par sånne utrykk, og de står som selve symbolet på "kebab-norsk".

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 12:15   #30
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.072
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ta Oschlo-testen

Tradisjonell øst. Jeg synes det er skikkelig sært å med en-endinger i hokjønnsord. Jeg skjønner ikke hvorfor Joika ikke bruker døra i formelle settinger? Det er jo ikke noe mer korrekt, språklig?

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 12:18   #31
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ta Oschlo-testen!

Jeg ble også Urban Oslo - ikke så rart med tanke på at jeg har bodd i Oslo sentrum nesten hele mitt liv. Men at jeg er hipp og trendy...

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 12:28   #32
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ta Oschlo-testen

Jeg ble tradisjonell øst. Jeg er oppvokst i daværende Røa bydel. Geografi er ikke alt.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 12:48   #33
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ta Oschlo-testen

Du tradisjonell øst, Acsa? De har vel ikke jukset?

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 12:49   #34
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ta Oschlo-testen

Jeg har aldri bodd i Oslo, men måtte jo prøve allikevel og dommen er at jeg er tradisjonell øst.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 12:50   #35
Didjeridust
Forelska
 
Didjeridust sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sandnes
Innlegg: 843
Blogginnlegg: 17
Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ta Oschlo-testen

Berre måtte ta testen, og resultatet vart artig til vestlending å vera:
"Språktype: Tradisjonell øst
Du kjenner Oslo by godt (Hehe - javel? )
Du kjenner selv de innerste kriker og kroker, også språklig. (Tja... )
Du har en stor grad av språklig bevissthet, ( Den skal eg heller ta til meg. )
og du er åpen for at språket i byen er mangfoldig"

__________________
Rart er fint
Didjeridust er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 12:56   #36
Skytte
Bør lage seg en tittel selv
 
Skytte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.948
Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ta Oschlo-testen

Urban Oslo her også.

Beskrivelsen passet veldig godt på sånn jeg føler at jeg snakker i allefall.

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 13:09   #37
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske
 
Liljekonvall sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 3.255
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ta Oschlo-testen

" Du er hipp, moderne og tilpasningsdyktig, også språklig. Du plasserer deg ikke innenfor tradisjonelle skiller som øst og vest, men spiller på de språklige du trenger for å passe inn. Du har stor grad av språklig bevissthet og du er åpen for at språket i byen er mangfoldig."

Dette stemte egentlig veldig bra når jeg tenker meg om. Trodde egentlig jeg skulle bli litt østkant, siden jeg er fra bygda (nord for Oslo) og innimellom kan snakke litt allà "i morra" " gò hælj (god helg ) "ska`r du være med eller"....Men jeg jobber i Oslo, både Øst, sentrum og har jobbet på vestkanten. Merker selv at jeg ikke sier "go`hælj" / " i morra" osv....når jeg prater med noen i Oslo. Det kommer helt automatisk med hvem og hvor jeg snakker med folk. Samtidig skinner det nok gjennom at jeg ikke er noen vestkantfrue .

(Når jeg tenker etter, så snakket jeg også slik da jeg bodde i Italia. Bodde i Nord Italia og snakket forsåvidt ganske pent italiensk, men litt mer sleng og "slækk" når jeg snakket med folk som kom fra syd Italia (hadde venner både fra nord og syd).)


Sist redigert av Liljekonvall : 10-04-10 kl 13:15.
Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 13:19   #38
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ta Oschlo-testen

Tradisjonell øst. Oppvokst på øvre Romerike.

Mange av disse uttrykkene må det vel kun være ungdom som sier?

Setningene som var nesten like var jo omtrendt som en dysleksi-test.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 13:31   #39
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ta Oschlo-testen

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg syntes en del noen av alternativene på "syntaks" var litt bakvendte, når de kom med hele setninger som man skulle si om var sære eller ikke. For meg ble det veldig sært. Syntes også FET og SHHHHPA er ganske sært, selv om jeg har hørt det ofte.

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Setningene som var nesten like var jo omtrendt som en dysleksi-test.

De setningene med snudd ordstilling var typiske eksempel på skandinaviske multietnolekter, som "kebabnorsk". Manglende inversjon (dvs at man bruker samme rekkefølge på setningsledd i helsetninger og leddsetninger) er typisk der, og det sprer seg i andre ungdomsgrupper enn de med annen språkbakgrunn enn norsk også, visstnok.

Ellers må det da være en stor feilkilde i denne undersøkelsen at mange uten bakgrunn fra Oslo deltar. Men de luker oss kanskje ut fra materialet siden de ber om oppvekstfylke.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 13:48   #40
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ta Oschlo-testen

Måtte jo bare teste jeg også. Finnmarking bosatt i Trøndelag og språklig ender jeg da opp med tradisjonell vest.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no