Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Tips til kake/dessert til diabetikere

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-08-14, 17:51   #1
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Tips til kake/dessert til diabetikere

Jeg skal ha familien i kaffeselskap i anledning barnas bursdag, to diabetikere, og jeg vil gjerne gi dem et fullgodt alternativ til barnas bursdagskake og trenger noen tips. Det trenger ikke være kake, det kan være dessert av noe slag, vaniljekesam med et eller annet og sånt. Men tar gjerne tips på kake også.

Jeg fant oppskrift på kladdkaka med stevia, noen som har prøvd på noe sånt?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 18:00   #2
Garbella
Til tider hjulbeint
 
Garbella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.876
Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tips til kake/dessert til diabetikere

Jeg har laget en tilsvarende mange ganger og den er helt grei. Litt uvant for de som ikker er vant til kaker uten sukker og hvetemel, men jeg liker den kjempegodt. Bare husk å si fra at den er slik så de ikke kjører på med ekstra insulin.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 18:03   #3
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.817
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tips til kake/dessert til diabetikere

Ostekake blir godt med sukrin. En kan jo lage nøttebunn i stedet for kjeksbunn også.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 18:04   #4
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.983
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til kake/dessert til diabetikere

Vannbakkels fungerer godt, eller butterdeig med skikkelig mørk sjokolade og friske bær med steviamelis.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 18:29   #5
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips til kake/dessert til diabetikere

Er det folk med diabetes 1 eller 2 dette? Er det dia 1 de har det antagelig like enkelt med sukkerbrød eller rullekake/pavlova som en kake med masse fett og litt karbohydrater. Det er enklere å dosere insulindosen til førstnevnte. Syns jeg ihvertfall.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 18:59   #6
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips til kake/dessert til diabetikere

Diabetes 2 for begge.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 19:26   #7
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.405
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips til kake/dessert til diabetikere

Mamma, som selv har diabetes 2, la ut denne på FB
http://levmeddiabetes.no/2014/07/nyd...ten-og-notter/

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 22:37   #8
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips til kake/dessert til diabetikere

Takk for svar, dere.

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Ostekake blir godt med sukrin. En kan jo lage nøttebunn i stedet for kjeksbunn også.

Funker det meste egentlig med sukrin (evt. steviastrø) i stedet for sukker? Altså ting som ikke skal heve, bare ha søtsmak? Jeg har god erfaring med lavkarbomat men ikke med lavkarbosøtsaker, det har aldri vært min greie.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 22:45   #9
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.817
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tips til kake/dessert til diabetikere

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Takk for svar, dere.



Funker det meste egentlig med sukrin (evt. steviastrø) i stedet for sukker? Altså ting som ikke skal heve, bare ha søtsmak? Jeg har god erfaring med lavkarbomat men ikke med lavkarbosøtsaker, det har aldri vært min greie.

Jeg synes ting som har mye fett i seg og ikke altfor stor sukkermengde blir veldig godt med sukrin i. Karamellpudding, Panna Cotta og ostekake er blant de tingene jeg har vært mest fornøyd med. Det er sikkert en vanesak, men jeg synes ikke det er like godt med f.eks kaker der man bytter ut mel med mandelmel og sukker med søtstoff. (Men samtidig, jeg synes det hjelper å ikke sammenlikne med orginalen for mye, og heller tenke på det som, vel, kake. )

Porsjonsostekaker kan man også lage i muffinsformer, gjerne av typen med litt stive kanter. Da trenger man ingen bunn, og kan spise med skje rett fra formen.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-14, 19:04   #10
Garbella
Til tider hjulbeint
 
Garbella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.876
Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tips til kake/dessert til diabetikere

Mange opplever en isende ettersmak av sukrin, men den er mye mindre om man lager kaken dagen før. Ellers er tagatesse veldig bra i baking, den kan karamelliseres og smaker kjempegodt.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no