Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Oppskrift på middagssalat?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-06-14, 22:10   #1
guttemamma
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 549
guttemamma er populærguttemamma er populærguttemamma er populær
Standard

Oppskrift på middagssalat?

Jeg ønsker gode, barnevennlige salater man kan spise til middag. Hva har man oppi?

I tillegg ønsker jeg gode tips til salater å ha ved siden av middagsretter som lasange, pizza, pølsegrateng osv.

guttemamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-14, 22:20   #2
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.438
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Oppskrift på middagssalat?

Jeg aner ikke hva folk legger i "barnevennlig" da vi har ett barn som spiser ditten og datten og ett barn som spiser det; type en som nekter å spise surkål og sylteagurk og en annen som elsker det, en som elsker sennep og en som ikke vil komme i nærheten av det, en som elsker bernesaus og en som ikke vil ha det, en som vil ha rå løk og en som vil ha stekt løk....ja, så mitt største tips nå for tiden når det gjelder salat generelt er å kutte ting i store chunks(båter, staver osv) slik at det enkelt lar seg servere uten det til den og uten det til den. Eventuelt porsjonssalater.

God enkel salat til f.eks sommerkoteletter eller annen litt salt mat:
Isbergsalat
Agurk i halvmåner
Tomater i båter
Paprika
En boks annanas i store biter, avsilt og krydret med tørket nykvernet chili.
Gjerne rødløk i også.
Ha på litt salt og pepper og litt olivenolje før blanding.

Pasta og kyllingsalat:

Isbergsalat
Mais
Tomat
Agurk
Sukkererter
Paprika
Rødløk
Saftg stekt kyllingfilet i biter(husk krydder!)
Pasta kokt, avkjølt og med valgfrie krydderurter og olivenolje(f.eks provance eller basilikum)
Blande alt sammen og ved servering blande i litt olivenolje og drysse over ristede pinjekjerner og salte gresskarfrø/solsikkefrø.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-14, 22:41   #3
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.555
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppskrift på middagssalat?

Mine spiser mye, men defiitivt ikke rødløk (eller rødkål... tror det er smaken av det ene som har skremt dem fra det andre) og ikke chili. Det er sterkt.

Men i "til middagen" har vi isberg eller rapid eller crispi-salat, med tomat, agurk, paprika, og ettersom hva vi var, sukkererter, gulrot eller annet de liker.

som middagssalat bruker vi pastasalat, med kylling eller skinke (skinke og bacon, det er godt) med ellers mye av det samme som til vanlig salat, men gjerne ostebiter i tillegg og krutonger (lager helst selv av gammelt brød, litt olje og krydder, steker i ovnen (og ikke glemme det der..)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-14, 22:45   #4
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrift på middagssalat?

Salmasalat er populært. Grønn salat, agurk, stangselleri, sukkererter eller hva man måtte ønske. Kanskje fetaost eller annen ost, krutonger, pinjekjerner. Og så en haug med salma.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-14, 23:03   #5
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppskrift på middagssalat?

Jeg bruker hjertesalat, agurk, sukkererter, mango, vannmelon og piccolotomater som base, og så supplerer jeg med det jeg måtte ha i kjøleskapet og tilpasser ut i fra om salaten skal være en siderett eller en egen rett. Putter ofte i kikerter, soyabønner, kidneybønner, linser og lignende for proteinene. Avocado og egg er og digg oppi sammen med friskheten i melon og mango.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-14, 23:11   #6
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppskrift på middagssalat?

Størst suksess har jeg når jeg har hver ingrediens for seg selv slik at barn/ungdom kan plukke det de selv vil, samt utfordres til å smake ting de normalt ikke velger.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-14, 00:17   #7
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrift på middagssalat?

Opprinnelig lagt inn av Señora, her.

Størst suksess har jeg når jeg har hver ingrediens for seg selv slik at barn/ungdom kan plukke det de selv vil, samt utfordres til å smake ting de normalt ikke velger.


Vi lager ofte salat til middag og har alt i separate skåler. Har Tupperwareskåler med lokk og putter det inn i kjøleskapet etterpå.
Bruker egg, skinke, kokt eller røkt(eller kjøttretter av annet slag) og hvitløksdressing, hjemmelaget krutonger. Ungene elsker det og alle spiser det de liker, og smaker på det som frister og er litt "skummelt".

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-14, 00:22   #8
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.983
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppskrift på middagssalat?

God og lun salat

Byggryn - følg anvisning på pakken for koking
Cherrytomater - sånne som lukter skikkelig tomat
Agurk
Fetaost
Kylling posjert i en god buljong

Dressing med olivenolje og balsamico,

Dette spiser ungene mine mye av, de er generelt ikke veldig glade i salater.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-14, 01:10   #9
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrift på middagssalat?

Jeg lager bare vanlige salater, så får barna plukke ut det de evt. ikke liker. Siste salaten jeg laget var slik:

Stekt kyllingfilet i biter
Sprøstekt spekeskinke
Ristede pinjekjerner
Grønn lollo
Rødløk
Paprika
Tomat
Parmesan

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-14, 07:46   #10
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.338
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppskrift på middagssalat?

Barna mine spiser nesten ingenting, og i alle fall ikke salat, det som fungerer best er den som kalles Mims Cæsarsalat her inne. Ungene spiser kylling, bacon, litt squash og litt tomat, hvis vi er heldige. Lurt å ta av til dem før man har på dressing.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-14, 00:43   #11
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Oppskrift på middagssalat?

Her er favorittsalaten min, som ungene også liker veldig godt:

Pasta penne (fullkorn)
Trippelsalat (ruccola uansett, rød lollo, crispy, hjertesalat, el.l.)
Masse agurk
Rød og gul paprika
Cherry- eller plommetomater
3-4 kokte egg
Avokado
Mango
Søtpotet (som har fått trekke litt før å gjøre den litt mørere enn i rå tilstand)
Solsikkefrø
Evt rista pinjekjerner
Evt fetaost
Kjøttremser fra 1 stk grillet kylling

Serveres med focacciabrød, hvitløksdressing, grønn pesto og balsamico

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-14, 07:23   #12
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.898
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppskrift på middagssalat?

Denne pastasalaten er en favoritt. Sikkert lurt å spare litt på cayennepepper, eventuelt ikke blande inn dressingen dersom ungene også skal spise. Datteren min spiser den nå, men gjorde det ikke før.

Pastasalat

1 stk ferdig grillet kylling rives i biter
1 pk skinke (kalkun) skjæres i biter
1 paprika hakkes i små biter
1 boks mais
1 stk løk hakkes i små biter
1 pose pasta (ikke for kompakt - skjell er bra)

Dressing:
2 lettrømme
1 majones
2 ss remulade

Like deler:
Salt
Sukker
Estragon
Skjærgårdskrydder (Helgø)
Merian
Urtekrydder (Herbes de Provence)
Cajennepepper (dobbelt??)
Dill (dobbelt)

Serveres med hvitløksbaguetter eller nystekt focaccia

løve70 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-06-14, 16:45   #13
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.244
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Oppskrift på middagssalat?

Favoritten til barna mine for tiden er meksikansk salat i ferdig pakke fra Bama. Det er osten og tortillachipsen de elsker :-)

I tillegg er de veldig glad i salat med appelsin. Feks salatblanding med eikeblad, feltsalat, og hjertesalat med appelsin I båter, vårløk og hakkede valnøtter. dressing av appelsinsaft og god olivenolje, litt salt og pepper.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no