Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Del dine spesialretter!

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-06-14, 10:24   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.401
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Del dine spesialretter!

Del oppskrifter på retter som du/familien/gjester liker godt!

Her er min favoritt akkurat nå.

Nypoteter
Ruccola og ev annen fresh salat
Brie (gjerne en hel rundt pakke)
Tomater, gjerne av minde type
Sukkererter
Finnhakket rødløk
Ev andre grønnsaker som kan passe til og kanskje pinjekjerner
Olivenolje

Kok potetene med skall. Skrell dem ikke men skjær dem i fire eller seks biter avhengig av størrelsen. Bland dem sammen med brien som du har skjært i passe store biter (1x1x1 cm eller litt større). Ha i alt annet som du har skjært og ordnet til på samme måte som om det var en normal salat. Ha på litt ganske mye olivenolje (i hvert fall minst 0,5 dl) og litt pepper. Blande sammen og sett den gjerne på bordet når potetene fortsatt er litt varme og osten har smeltet litt sammen med potetene.

Veldig praktisk og enkelt å blande poteter og salat og ikke minst godt!

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-14, 10:28   #2
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Del dine spesialretter!

Jeg har LilleLeos rekegryte som man finner ved å bruke søkemotoren her inne.

Ellers har jeg også en annen rett, kylling i pestosaus, som man finner på bloggen min (http://drommenombadekar.blogspot.no/...osaus.html?m=0 ). Den er snadder!

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-14, 10:31   #3
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Del dine spesialretter!

Ah, takk! Jeg trenger litt inspirasjon!
Jeg er matlei...

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-14, 10:43   #4
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.401
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Del dine spesialretter!

Saus som er veldig god til grillet, spesielt til svin, men godt til alt. Alle gjester vi har servert denne sausen til har kommentert hvor god den er. Den heter Ole-sausen for den kommer fra vår danske venn Ole.

Jeg har aldri målt ingrediensene så dette er litt vild gjetting, men noe slikt tror jeg at jeg bruker:

1 dl sukker
200 g smør
2 pakker matfløte
2 chili
1 matbuljong for kjøtt (eller kraft fra kjøtt)
Maizena for brun saus

Smelt sukkeret i en kaserolle. Pass på og rør rundt. Det skal begynne å bli brunt, men det skal ikke brenne seg. Det gjør ikke noe om du har i smøret før alt er brunt. Hell i smørret sammen med chilien som du har skjært i biter, ta med kjernene. Rør rundt. Her ser det ut som om dette neppe kan bli en saus og du har egentlig mest lyst å helle ut alt sammen. Når smøret er smeltet har du i følten (eller eventuelt h-melk hvis du foretrekker det). Ha i buljong og Maizena til passe tykkelse.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 22:00   #5
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.896
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Del dine spesialretter!

Fin tråd

Jeg elsker indisk mat og her er en av mine favoritter (det vil si, jeg foretrekker vel sterkere retter, men denne liker alle):
Smør kylling - Murg Makhani

Ingredienser:
1 kg kylling (filet eller lår), i terninger
1 ts salt
½ dl sitronsaft
2,5 dl yoghurt
1 løk, hakket
2 fedd hvitløk, presset
3 cm frisk ingefær, revet
1 grønn chili, hakket
2 ts garam masala
2 ts gul matkulør
1 ts rød matkulør
1,25 dl tomatpuré
1, 25 dl vann
2 cm frisk ingefær, finrevet
2,5 dl fløte
1 ts garam masala
2 ts sukker
¼ ts chilipulver
1 ss sitronsaft
1 ts malt spisskummen
100 g smør




Fremgangsmåte:
Skjær kyllingen I 2 cm tykke strimler. Dryss med salt og drypp over sitronsaft.
Kjør yoghurt, løk, hvitløk, ingefær, chili og garam masala glatt i en blender.
Bland matkulørene i en liten bolle og pensle kjøttet med den.
Hell over yoghurtblandingen og rør sammen. Dekk til og sett i kjøleskapet i minst 4 timer (gjerne over natten).
Ta kyllingen ut av marinaden og la den dryppe av i 5 minutter.
Forvarm ovnen til 220 C. Stek kyllingen i et grunt, ildfast fat i 15 min eller til den er mør. Hell ut overflødig væske, dekk løst til med folie og hold varmt.
Bland tomatpuré og vann. Tilsett ingefær, fløte, garam masala, sukker, chilipulver, sitronsaft og spisskummen og rør sammen.
Smelt smøret i en stor kjele på middels varme. Rør i tomatblandingen og varm opp. La det koke i 2 minutter, skr ned varmen og tilsett kyllingen. Rør godt sammen og la det småkoke i ca 2 min – til kyllingen er varm.

Server med ris og gjerne naan.

Her er oppskrift på naan brød også:
Naan


Ingredients:

1 1/2 tsps dry yeast
1 cup warm water
1 1/2 tsps sugar
3 cups all-purpose flour
1 teaspoon salt (or to taste)
6 tbsps ghee (clarified butter)
3 tbsps yoghurt
3 teaspoons onion seeds

Preparation:

Add the dry yeast and sugar to the warm water and stir till the yeast is dissolved. Cover and leave aside for 10 minutes or until the mixture begins to froth. This indicates the yeast is active. Keep aside.
Mix the flour and salt to taste and sift through a very fine seive. Put it into a large mixing bowl and now add the yeast mixture, 3 tbsps of ghee and all the yogurt.
Use your fingertips to mix all this into a soft dough. Once mixed, flour a clean, flat surface (like your kitchen counter) and knead the dough till it is smooth and stretchy (elastic).
Grease a large bowl with a few drops of cooking oil and put the dough in it. Cover and allow to rest for about 90 minutes or till the dough doubles in volume.
Punch the dough down and knead again for 10 minutes.
Equally divide the dough and roll between your palms to form 8 round balls.
Lightly flour the same surface on which you kneaded the dough and roll out each ball until you have a circle, 7-8 inches in diameter (1/2 "thick). Gently pull on one edge of the circle to form the Naan into a teardrop shape. Do not pull too hard or you may tear the Naan. Instead of rolling the dough out (with a rolling pin) you can also pat it into a circle with your hands.
Preheat your oven 200 C/ 400 F or Gas Mark 6.
Lay a piece of aluminum foil in an oven tray (to cover) and grease it lightly with a few drops of cooking oil.
Place as many Naans as will fit without touching each other, on the tray.
Brush each Naan with some ghee and sprinkle a pinch of onion seeds all over its surface.
Put the tray into the oven and cook till the Naan begins to puff out and get lightly brown. Flip the Naan and repeat.
Remove from oven and serve hot in a foil-lined basket.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 09:46   #6
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Del dine spesialretter!

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Saus som er veldig god til grillet, spesielt til svin, men godt til alt. Alle gjester vi har servert denne sausen til har kommentert hvor god den er. Den heter Ole-sausen for den kommer fra vår danske venn Ole.

Jeg har aldri målt ingrediensene så dette er litt vild gjetting, men noe slikt tror jeg at jeg bruker:

1 dl sukker
200 g smør
2 pakker matfløte
2 chili
1 matbuljong for kjøtt (eller kraft fra kjøtt)
Maizena for brun saus

Smelt sukkeret i en kaserolle. Pass på og rør rundt. Det skal begynne å bli brunt, men det skal ikke brenne seg. Det gjør ikke noe om du har i smøret før alt er brunt. Hell i smørret sammen med chilien som du har skjært i biter, ta med kjernene. Rør rundt. Her ser det ut som om dette neppe kan bli en saus og du har egentlig mest lyst å helle ut alt sammen. Når smøret er smeltet har du i følten (eller eventuelt h-melk hvis du foretrekker det). Ha i buljong og Maizena til passe tykkelse.

Ser godt ut! Men dette er vel nok saus til et helt fotballag, eller? Kanskje halvere når det er til 4-5 personer?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 12:58   #7
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Del dine spesialretter!

Denne spinatsalaten liker vi veldig godt, den er dessuten lettvint:

En pakke babyspinat eller rensede spinatblader
En liten blåmuggost, helst litt sprø og ikke for klissen
Et par never valnøtter
Olivenolje
God vineddik (jeg pleide å bruke en valnøttvineddik fra Oliviers, men de har den ikke lenger)
Fingersalt eller havsalt

Skjær spinaten i litt store biter og ha dem i en stor salatbolle. Hakk/smuldre osten og grovhakk valnøttene, og bland i spinaten. Rist sammen olje og eddik, hell det over og bland med hendene. Kvern eller strø over litt salt til slutt.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 13:31   #8
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Del dine spesialretter!

Det beste jeg spiser om dagen er

Squash - laget til spagetti med en spiralizer
hjemmelaget pesto med næringsgjær istedet for parmesan
geit/fåre fetaost
tomat og basilikum

Enkelt og super godt



(her med en litt annen vri (gulrøtter og spinat til)

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 13:44   #9
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.401
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Del dine spesialretter!

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Ser godt ut! Men dette er vel nok saus til et helt fotballag, eller? Kanskje halvere når det er til 4-5 personer?

Ja, kan godt halveres. Vi har ofte et fotballag på grilling.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-14, 10:26   #10
mocci
Retromum
 
mocci sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.383
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Del dine spesialretter!

Løve70: Hvor får jeg tak i gul og rød matkulør? vanlige matbutikker?

__________________
Eventyrblanding juli 13
mocci er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-14, 10:32   #11
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Del dine spesialretter!

Min sikre vinner er sashimi og sterk "ponzosaus":

1 pakke salmalaks skjæres til sashimi

Saus:
1 dL ketchap manis
0,5 dL soyasaus
1-2 vårløk
2 cm raspet ingefær
1-2 ss hakket fersk koriander
1/2 - 1 chili, alt etter som hvor sterkt du liker det
saften av ~ 1 lime

Utrolig enkelt, veldig smakfullt - og absolutt alle vil ha oppskriften. Jeg bruker den oftest til forrett, hvis man vil ha det til hovedrett, lager jeg gjerne en salat med avocado til.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-14, 11:06   #12
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.896
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Del dine spesialretter!

Opprinnelig lagt inn av mocci, her.

Løve70: Hvor får jeg tak i gul og rød matkulør? vanlige matbutikker?

Jepp, mener det er standard varer. Det går fint å utelate også, har ikke noe å si for smaken sin del.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 19:51   #13
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Del dine spesialretter!

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Min sikre vinner er sashimi og sterk "ponzosaus":

1 pakke salmalaks skjæres til sashimi

Saus:
1 dL ketchap manis
0,5 dL soyasaus
1-2 vårløk
2 cm raspet ingefær
1-2 ss hakket fersk koriander
1/2 - 1 chili, alt etter som hvor sterkt du liker det
saften av ~ 1 lime

Utrolig enkelt, veldig smakfullt - og absolutt alle vil ha oppskriften. Jeg bruker den oftest til forrett, hvis man vil ha det til hovedrett, lager jeg gjerne en salat med avocado til.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 20:26   #14
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.911
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Del dine spesialretter!

Min favoritt for tiden er bakte rødbeter med sennepsvinaigrette:

Bak rødbetene hele i ovnen - med skallet på. De trenger gjerne 1 1/2 time på ca 200 grader ved normalstørrelse.

Vinaigrette: tre deler olivenolje til en del balsamico. Avhengig av hvor mye du vil ha, legger du til 1-2 pressede hvitløksfedd, litt sennep, honning, salt og pepper.

Skrell og del rødbetene i skiver og hell over dressing.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no