Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Dei beste rørte jordbæra

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-07-12, 16:28   #1
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Dei beste rørte jordbæra

I dag var dagen der att. Det viktigaste var kjøpt inn: 2-litersposar, Jam frysepulver og brunt sukker. Melkekartongar hadde eg spart på ei stund. Grunnen til at dagen var der nett i dag, er at det ikkje har regne på eit par dagar. Då er bærene best.


Her kjem framgangsmåten for det EG meiner er det beste syltetøyet:

1. Eg tar 4 baljer, ein til urenska, to til renska, og ein til bosset.
Eg renskar alle bæra.

2. Så kjem den litt brutale delen som passar bra viss du har ein dag der du treng å få ut aggresjonen overfor teite eksar. Eg tar ein stor, spiss kniv og kjører han nedi baljen med dei renska bæra. Manga gongar. Då får eg kutta dei litt. Eg kunne tatt dei i maskin, men då blir det så butikkaktig; litt klumpar skal det vere i syltetøyet.

3. Eg blandar Jam og sukker. Eg brukar brunt sukker, det er litt sunt, visst, og godt. Eg tar alltid så lite som mulig, då blir det friskare. Altså ca 300 g til eitt kilo bær. Eg blandar med håndmiksar så ikkje klumpane forsvinn. Det er litt grisete, eg legg eit kjøkkenhåndle over når eg miksar inn sukkeret og Jam-en.

4. Så set eg fram to eller fleire små litermål, set eit 2-literspose oppi kvart og heller syltetøyet frå bollen over i posen, knyt posen saman og legg han i melkekartongen. Grunnen til dette er at alt som blir selt på matbutikkar av fryseemballasje er så stort. Det tar stor plasss i frysen, og porsjonane vert altfor store. Ein passeleg porsjon gjev plass til 4 plastposar i ein melkekartong.

Så merker eg det, "J 12" og set det i frysen, vaskar kjøkkenet og meg sjølv . 8 liter blei det i år.
To timar tok det frå start til slutt (inkl rydding etterpå). Då har du syltetøy gjennom heile vinteren. Eg følger same oppskrift med bringebær. Men det går jo endå fortare, dei skal ikkje rensast.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Sommarferie 085.jpg (183,9 KB, 64 visninger)
Filtype: jpg Sommarferie 086.jpg (193,7 KB, 63 visninger)
Filtype: jpg Sommarferie 087.jpg (190,9 KB, 75 visninger)
Filtype: jpg Sommarferie 088.jpg (186,9 KB, 72 visninger)
__________________
05

Sist redigert av Hondacrv : 07-07-12 kl 16:45. Årsak: Bilda forsvann.
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-12, 17:10   #2
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dei beste rørte jordbæra

Ser kjempegodt ut. Så det blir bra med brunt sukker altså? Kanskje prøve det... Jeg liker det egentlig best uten sånn tykningsmiddel, synes det setter smak. Men jeg tenkte å prøve litt med tykningsmiddel i år. Og så liker jeg det klumpefritt, så jeg bruker potetstapperen.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-12, 17:17   #3
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.854
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dei beste rørte jordbæra

Å, rørte jordbær er kjempegodt, mye bedre enn kokt syltetøy. Tar med meg tipset om brunt sukker.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-12, 17:31   #4
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dei beste rørte jordbæra

Eg prøvde potetstapperen i dag, men det blei tungt. Men sånn smoothie-maskin må vel funke?

Eg syns ikkje Jam set smak. Men sånt er jo individuelt. Og brunt sukker er veldig godt.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-12, 18:15   #5
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dei beste rørte jordbæra

Så lurt med melkekartonger. At jeg ikke har tenkt på det før da gitt.
Da skal jeg sannelig ta vare på det fremover, må få skaffet meg en kasse eller to så fort jordbærlangeren er på plass.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-12, 19:33   #6
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dei beste rørte jordbæra

Jeg elsker rørt jordbærsyltetøy, må kjøpe en kartong på mandag tror jeg. Jeg bruker Certo, syns det er bedre enn Jam.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-12, 20:10   #7
C.D
Bør lage seg en tittel selv
 
C.D sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
Innlegg: 1.721
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Sv: Dei beste rørte jordbæra

Genialt tips med melkekartongene! Det skal jeg ta med meg videre. Jeg syns nemlig at de plastboksene jeg har brukt ellers setter smak på syltetøyet.

__________________
Attpåknerten, november 09
C.D er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-12, 21:56   #8
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dei beste rørte jordbæra

Vi pakket alltid bær i melkekartonger da jeg var liten. Uten plastikkposer inni. Genial embalasje, og et skikkelig barndomsminne for min del. (Vi klippet av toppen på dem og ned på alle fire hjørner så det blir en "eske". Syltetøy nedi, brette ned kantene og lukke med frysetape. Og merke med en frysetape med dato på toppen.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-12, 10:46   #9
Synnemor
Born to run
 
Synnemor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5.397
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Dei beste rørte jordbæra

Jeg deler bæra i to (veldig store i tre) og blander i 125 gram sukker og drysser over bittelitt Certo frysepulver i Kenwooden med K-krok på lav speed så bæra ikke moses. Det blir kjempebra!
For mye frysepulver er ikke godt, jeg bruker veldig lite. Jeg liker syltetøy som er friskt og ikke så søtt, derfor så lite sukker. Sukkermengden kan evt. justeres litt etter hvor søte bæra er, det varierer jo. Fryser syltetøyet i TW bokser og poser når boksene er brukt opp. Melkekartonger var en god idė!

__________________
1999 2001 2004

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-12, 10:49   #10
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dei beste rørte jordbæra

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Vi pakket alltid bær i melkekartonger da jeg var liten. Uten plastikkposer inni. Genial embalasje, og et skikkelig barndomsminne for min del. (Vi klippet av toppen på dem og ned på alle fire hjørner så det blir en "eske". Syltetøy nedi, brette ned kantene og lukke med frysetape. Og merke med en frysetape med dato på toppen.

Er du min mor? Sånn gjør mamma det også!

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-12, 11:12   #11
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dei beste rørte jordbæra

Det ser deilig ut, Honda.
Min oppskrift: En kasse jordbær, en kg sukker, 1/2 pose Jam frysepulver. Jeg renser bær, blander 4-5 kurver med sukkeret og frysepulveret, og bruker stavmikseren til å kjøre dette til en helt jevn suppe. Deretter deler jeg de resterende jordbærene (6-7 kurver) i fire, og vender dem forsiktig inn. Det blir ganske flytende, men det skal liksom være sånn.
Jeg heller passe porsjoner i 1 liters ziplock poser, som stables flatt oppå hverandre. Tiner superkjapt på kjøkkenbenken.

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-12, 15:05   #12
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Dei beste rørte jordbæra

Jeg må abonnere på denne. Jordbæra har ikke kommet i kasser hit i nord enda og melkekartong-trikset var jo genialt.

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-12, 13:32   #13
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.176
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dei beste rørte jordbæra

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Jeg må abonnere på denne. Jordbæra har ikke kommet i kasser hit i nord enda og melkekartong-trikset var jo genialt.

Er det norsk jordbær her i nord nå?

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-13, 11:59   #14
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dei beste rørte jordbæra

I dag må denne røre jordbær-tråden fram att. Eg ser at eg er ei veke seinare ute i år, men i dag rører eg jordbær. Dei hadde til 200 kroner kassen utanfor meny, så då var det berre å slå til. Eg kasta eitt bær. Det kallar eg god kvalitet. Søte og passe store var dei også. God røre-sommar!!

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-13, 14:01   #15
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dei beste rørte jordbæra

Hørtes deilig ut! Må prøve!

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-13, 14:41   #16
M&M
Superduper
 
M&M sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.241
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dei beste rørte jordbæra

Jeg rører alltid jordbær med hendene. Da blir det ikke for tynt, og akkurat passe store "klumper".
Mmmm, gleder meg til regnet gir seg her, da skal det kjøpes jordbær!

__________________
M(-04)&M(-07)
M&M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-13, 17:34   #17
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.555
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dei beste rørte jordbæra

Jeg registrerte at jeg kunne få kjøpt jordbær til 40 kr kurven i dag, altså litt mer enn jeg gidder betale når jeg skal lage syltetøy...

og søren, akkurat nå kom jeg på det, jeg lager bare bringebærsyltetøy, og har jordbærabstinenser, ettersom min datters eksem forverres av jordbær, så utsetter vi henne egentlig ikke for det mer enn nødvendig. (* nødvendig definert som at alle får smake den lille mengden med månedsjordbær vi får moden i hagen, altså! Også hun!)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-07-13, 17:43   #18
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.349
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dei beste rørte jordbæra

Jeg laget jordbærsyltetøy i går; bær og litt sukker som hakkes/skjæres lett sammen før det går i fryseren. Sommer på glass!

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-13, 19:25   #19
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dei beste rørte jordbæra

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

Hørtes deilig ut! Må prøve!

Si fra hvis du ser noe billig bær!

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-13, 20:32   #20
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dei beste rørte jordbæra

Her kjører jeg bær i foodprosessoren i noen ytterst få sekunder. Da blir det ikke suppete, og akkurat passe småbiter bær.
Certo blir brukt her, og så lite sukker jeg kan. Fryser ned i små plastbeger som kan brukes flere år på rad.

Rørte jordbær er smaken av sommer!

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no