Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Nothing Compares 2 U

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-07-23, 14:39   #1
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Nothing Compares 2 U

Jeg våknet til en push-melding på mobilen om at Sinéad O’Connor døde i går, bare 56 år gammel. Det gjorde meg trist.

Jeg - som de fleste andre - ble først kjent med Sinéad gjennom sangen "Nothing Compares 2 U". Hennes unike stemme sammen med hennes fantastiske framføring satte spor. Sangteknisk ble jeg ekstremt fasinert av hennes måte å synge på. At hun brukte overgangen mellom brystklang og hodeklang som et sangteknisk virkemiddel - gjorde ting man ikke skal gjøre med sangstemmen når man skal synge "pent".

Det var så nytt og spennende for meg, at jeg ganske raskt kjøpte "I Do Not Want What I Haven't Got"-CD-en. Det var en skikkelig skuffelse! De andre sangene lignet ikke i det hele tatt på "Nothing Compares 2 U". Men jo mer jeg spilte CD-en, jo mer snek de andre sangene seg inn på meg. Til slutt var det "Nothing Compares 2 U" jeg hoppet over.

Derifra og ut var jeg Sinéad O'Connor-fan, ikke minst fordi hun var så ubeskrivelig modig. Jeg ser på Facebook at et innlegg som Kjetil Aarseth skrev for over to år siden, nå deles. Det er et innlegg jeg syns kan leses og deles. Et opptak av det som skjedde i Madison Square Garden kan ses her:


(Kilde: youtube.com)


Hvil i fred, Sinéad.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-23, 14:43   #2
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nothing Compares 2 U

NRK har lagt ut en dokumentar om henne her. Den er øverst på min liste.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-23, 15:28   #3
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nothing Compares 2 U

Mitt første møte med musikken hennes var på The Lion and the Cobra.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-23, 16:49   #4
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nothing Compares 2 U

Jeg ble ordentlig, ordentlig trist da jeg hørte det i går.

Jeg oppdaget henne også gjennom Nothing Compares, og husker videoen kjempegodt fra den gang da. Men det er The Lion and the Cobra jeg virkelig har spilt mye.

Og så skjønte jeg ikke helt hva som skjedde, den gangen hun rev i stykker et bilde av paven på Saturday Night Live og ble demonisert av halve verden. Men i etterkant, etter at det vanvittige omfanget av overgrep innen den katolske kirken ble alminnelig kjent, ble jeg ekstremt imponert over hvor rakrygget og modig hun var.

Nå nylig, i forrige uke, kom jeg av en eller annen grunn på en av sangene hennes og lette den frem igjen. Faren min hadde en plate der ulike folk gjorde cover av Elton John-sanger; Sinéad O'Connor gjorde Sacrifice, og jeg hørte på den om og om og om igjen.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-23, 20:26   #5
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.934
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nothing Compares 2 U

Hun har gjort en cover av (deler av?) Evita, der er stemmen hennes helt perfekt. Den har jeg hørt en del på. Fire of Babylon er også fin.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no