Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

[Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Se resultatene: Er skoleuniform et alternativ å vurdere?
Nei, barn skal ikke uniformeres, men må få kle seg individuelt 42 36,52%
Nei, skoleuniform vil bli for dyrt 1 0,87%
Kanskje, jeg er usikker 23 20,00%
Ja, dette bør vurderes 27 23,48%
Ja, dette bør innføres 18 15,65%
Hoppetau 4 3,48%
Deltakere: 115. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-02-15, 16:54   #81
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

De flest av disse veskene koster vel ca 2500 kr så det er vel ikke noe annerledes en om ei Bergans jakke forsvinner eller blir ødelagt?

Vel, nå får man Bergans skalljakke til ungdom til 1000-1500 kr (fullpris), som regel billigere, siden det stort sett alltid er salg på en eller annen sportsbutikk. Ikke akkurat det samme. Nå synes vi det er veldig kjipt om slike ting blir borte eller ødelagt også (jakkene vi har kjøpt har kostet 400-700 tror jeg), men verdien er ganske forskjellig.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 16:57   #82
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

De flest av disse veskene koster vel ca 2500 kr så det er vel ikke noe annerledes en om ei Bergans jakke forsvinner eller blir ødelagt?

Jeg tror 98% av disse veskene ikke er femsifret beløp men koster ca. halvparten av ei Bergansjakke. (Som jeg synes veldig mange går med).

Men det finnes altså unger som tar med seg ting til femsifret beløp på skolen og da lurer jeg på hvordan det er med erstatning.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 17:08   #83
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Men det finnes altså unger som tar med seg ting til femsifret beløp på skolen og da lurer jeg på hvordan det er med erstatning.

Skolen har ikke noe ansvar, vil jeg tro, så det er jo en risiko som ligger hos familien.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 17:18   #84
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Skolen har ikke noe ansvar for eiendeler elevene tar med seg på skolen.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 17:30   #85
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Nei, hvorfor skulle skolen ha ansvar for det? Den har jo ikke noe ansvar for skolesekker, vinterdresser, diabloer, klokker, ski, gymtøy - noe som helst?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 17:47   #86
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Vel, nå får man Bergans skalljakke til ungdom til 1000-1500 kr (fullpris), som regel billigere, siden det stort sett alltid er salg på en eller annen sportsbutikk. Ikke akkurat det samme. Nå synes vi det er veldig kjipt om slike ting blir borte eller ødelagt også (jakkene vi har kjøpt har kostet 400-700 tror jeg), men verdien er ganske forskjellig.

Bergans dunjakker på 11 åringene og oppover koster opptil flere tusen kroner. Minst like mye på ei Michael Kors veske.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 17:48   #87
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Men det finnes altså unger som tar med seg ting til femsifret beløp på skolen og da lurer jeg på hvordan det er med erstatning.

Men helt ærlig tror jeg ikke det er så mange av veskene som er femsifret beløpt altså. De aller fleste vil nok ligge på prisen på ei vinterjakke. De tilfellene som media har dratt frem siste dagene er ganske så ekstreme. Gud vet hvor mange jenter jeg ser i Oslo hver dag med disse veskene og jeg har enda til gode å se flere av disse ekstreme variantene du her snakker om.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 18:02   #88
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Bergans dunjakker på 11 åringene og oppover koster opptil flere tusen kroner. Minst like mye på ei Michael Kors veske.

Min 12-åring har bergensk dunjakke, og den kostet rundt tusenlappen tror jeg. Ikke på salg engang. lutselig kaldt:. Kjøpt i fjor, men passer fortsatt så vil tro den er str rundt 14 år

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 18:03   #89
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Ikke bergensk. Bergans.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 18:03   #90
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

For meg så er ikke problemet ett og annet pricey objekt, problemet er når det blir noe alle "må" ha. Uansett om det er vesker, jakker, bukser, dingser eller turer.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 18:04   #91
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Ikke bergensk. Bergans.

Noe sier meg at bergensk dunjakke har et vanntett lag ytterst.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 18:11   #92
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Jeg synes det er tullete å innføre skoleuniform fordi man ikke har guts nok til å nekte barna sine noe. Men typisk tankegang for dagens foreldre, dessverre: Vi orker ikke si nei/ bli upopulære/ engasjere oss selv, la oss se om ikke skolen kan lage noen felles regler.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 18:15   #93
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg synes det er tullete å innføre skoleuniform fordi man ikke har guts nok til å nekte barna sine noe. Men typisk tankegang for dagens foreldre, dessverre: Vi orker ikke si nei/ bli upopulære/ engasjere oss selv, la oss se om ikke skolen kan lage noen felles regler.

Ja, og om det egentlig har noen virkning på det opprinnelige problemet eller er gjennomførbart, er irrelevant, så lenge ikke vi må gjøre noe med våre holdninger og våre grenser.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 18:56   #94
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Og bare så det er sagt, hvem trenger seriøs forskning når man har "eksperter" på så mye og mangt. Jan Thomas er for skoleuniform. Han tror det vil løse mange problemer i forhold til at skolegården ikke blir en catwalk.

http://www.tv2.no/2015/02/04/underho...thomas/6527729

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 19:14   #95
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Jeg er egentlig mest fascinert over at de orker å bære skolebøker og pc i en veske? De må da bli utrolig slitne av vekten? Jeg orker ikke å gå med veske med sånt i, og jeg bærer ikke langt.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 19:45   #96
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg er egentlig mest fascinert over at de orker å bære skolebøker og pc i en veske? De må da bli utrolig slitne av vekten? Jeg orker ikke å gå med veske med sånt i, og jeg bærer ikke langt.

Det er jeg også.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 21:49   #97
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

At ungdommer kan spare 13000 til en veske selv er jo også villt i mine øyne. Hvor får de så mye penger fra?

Vel, det kommer an på hvor lenge man sparer og hvor hardt man jobber? Mange ungdommer har jobb. Min datter har ikke det, men hun arbeider hjemme. Og så mye som hun gjør, får hun fete ukelønner. Vinn-vinn for begge to; jeg har hushjelp, hun sparer til veske.
Når det er sagt har hun ikke tenkt å bruke 13 000 på veske, heldigvis. Det får holde med et par tusen, syns hun.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 22:01   #98
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Jeg er positiv til skoleuniform.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 22:03   #99
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Jeg vet ikke om jeg synes det er sunt at de skal jobbe så mye at de har råd til veske til 13k heller.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 22:23   #100
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg vet ikke om jeg synes det er sunt at de skal jobbe så mye at de har råd til veske til 13k heller.

Enig i det. Og, om en av mine får så god råd så kommer jeg til å kreve at mye settes av til boligsparing rett og slett.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no