Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Oppskrift på litt grove pannekaker?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-11-08, 11:46   #1
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Oppskrift på litt grove pannekaker?

Er det noen som har det? Storesøster er veldig glad i pannekaker, men det er ikke nok fiber for henne. Dermed spiser vi det aldri. Det hadde vært hyggelig å kunne steke pannekaker med henne en og annen gang, men da trenger vi en oppskrift som er litt grovere. Noen som har det? Jeg prøvde en gang selv etter slumpemetoden, men det ble som sement i magen.


(Du verden, så knotete jeg skrev her ... )

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-08, 12:04   #2
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppskrift på litt grove pannekaker?

Havregryn smaker ihvertfall veldig godt i vaffler. Blir ikke tørt på samme måten som grovt mel. Fungerer nok veldig godt i pannekaker og.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-08, 13:02   #3
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...
 
Høyt&Lavt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.326
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Oppskrift på litt grove pannekaker?

Jeg bruker slumpemetoden, men jeg pleier å sørge for at jeg har nok egg og sukker og så blander jeg resten på måfå og smaking...
Jeg har god erfaring med både grovmalt hvetemel, havregryn, grovmalt og sammalt rugmel. Som grunnregel har jeg halvparten vanlig mel, sånn at det ikke blir betong. Grovmalt (eller var det sammalt ? ) hvetemel kan gå inn i den halvparten med fint mel. Noe som kan gjøre røra litt lettere (eller iallfall friskere) i smak, er appelsinjuice. Dog aldri mer enn halvparten bør være juice, hvis eplejuice brukes bør det være enda mindre, kanskje bare en fjerdedel. Farris kan også blandes i, f eks til vafler, da blir de sprøere. (har også brukt litt solo/fanta, til festligere anledninger Nam...)

__________________
jente 2001 - gutt 2005 - gutt 2011
Høyt&Lavt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-08, 13:07   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrift på litt grove pannekaker?

Her er en oppskrift som jeg fant en gang. De blir passe grove og er greie å steke allikevel. Fulgte den slavisk første gang, men nå slumper jeg med basis i denne:

3 dl sammalt hvete
1 dl havregryn
3 dl hvetemel
4 egg
1 l lettmelk (jeg bruker ekstralett)
1/2 ts salt
2 ss smeltet smør
(bittelitt kardemomme, for det lukter så godt ...... meg som slumper)

Mannen er ikke så glad i pannekaker, så dette lager jeg og snuppa når han ikke kommer hjem til middag. Hun er ikke 4 år engang, og kan snart lage dem helt alene ..... som mor så datter.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-08, 15:49   #5
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Oppskrift på litt grove pannekaker?

Vi pleier å bruke endel havregryn i pannekakene. Det blir veldig godt. Revne gulrøtter bruker vi også i vafler og det burde jo også funke i pannekaker. Gir litt god søtsmak også.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-08, 17:18   #6
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrift på litt grove pannekaker?

Jeg bruker også slump. Både med litt grovmel og havregryn.
Men jeg har også prøvd Toro sin nye (?) pose med grov pannekakemix.
De fungerte veldig bra.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-08, 20:23   #7
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Oppskrift på litt grove pannekaker?

Jeg lager grove pannekaker lik de fine, bare at jeg bytter ut hvetemeler med grovere mel. Grovbakst, sammalt, eler hva jeg måtte ha i skapet. La røra stå å svelle litt ekstra før du steker, og stek gjerne litt mer enn ellers.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-08, 20:30   #8
Sue
Nye muligheter :o)
 
Sue sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.770
Sue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Oppskrift på litt grove pannekaker?

Bruker ca samme oppskrift som Tjorven - blir veldig gode pannekaker.

__________________
Å leve er ikke nok. Solskinn, frihet og en liten blomst må man ha.
Sue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-08, 09:16   #9
Tora
Aktiv
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 118
Tora er litt kul
Standard

Sv: Oppskrift på litt grove pannekaker?

Blande i moste kikerter, blir kanskje ikke "grovere" men i alle fall sunnere.

Tora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-08, 10:17   #10
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.268
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Oppskrift på litt grove pannekaker?

Jeg bruker kun Fibra når jeg lager pannekaker, jeg. Har da oppi ett egg ekstra for å få det til å binde like godt som det gjør om man har i hvetemel. Jeg lager på slump, men har i sånn ca:
3 egg
1 l melk
litt sukker
smeltet smør (50-100g)
Fibra til passe røre

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-08, 20:28   #11
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Oppskrift på litt grove pannekaker?

Takk for mange tips, må prøves ut.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-08, 20:36   #12
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrift på litt grove pannekaker?

Opprinnelig lagt inn av Sol, her.

Jeg bruker kun Fibra når jeg lager pannekaker, jeg. Har da oppi ett egg ekstra for å få det til å binde like godt som det gjør om man har i hvetemel. Jeg lager på slump, men har i sånn ca:
3 egg
1 l melk
litt sukker
smeltet smør (50-100g)
Fibra til passe røre

Men det er da ganske lite egg til 1 liter melk? Jeg lager med 4 egg til 1 liter melk av hvetemel?

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-08, 20:38   #13
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.268
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Oppskrift på litt grove pannekaker?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Men det er da ganske lite egg til 1 liter melk? Jeg lager med 4 egg til 1 liter melk av hvetemel?

Det er mulig. Jeg har aldri brukt mye egg i pannekakene mine. Jeg bruker som regel 2 egg til i underkant av 1 l melk.

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-08, 22:32   #14
lavendely
Singing in the rain
 
lavendely sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 395
lavendely er litt kullavendely er litt kul
Standard

Sv: Oppskrift på litt grove pannekaker?

1 ½ dl sammalt hvete, fin
½ dl havregryn
1 ½ dl hvetemel
¼ ts salt
2 stk. egg
5 dl lettmelk
1 ss smør , smeltet

__________________
3 små '07'09'11
lavendely er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-08, 22:37   #15
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrift på litt grove pannekaker?

Opprinnelig lagt inn av lavendely, her.

1 ½ dl sammalt hvete, fin
½ dl havregryn
1 ½ dl hvetemel
¼ ts salt
2 stk. egg
5 dl lettmelk
1 ss smør , smeltet

Hi, hi ..... det er nøyaktig halv dose av den oppskriften jeg skrev over her. Den funker fint den, og nå er vi flere som er helt enige.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-08, 14:51   #16
lavendely
Singing in the rain
 
lavendely sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 395
lavendely er litt kullavendely er litt kul
Standard

Sv: Oppskrift på litt grove pannekaker?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Hi, hi ..... det er nøyaktig halv dose av den oppskriften jeg skrev over her. Den funker fint den, og nå er vi flere som er helt enige.




...oppskriften funker veldig fint hos oss iallefall!

__________________
3 små '07'09'11
lavendely er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no