Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-08-14, 22:58   #1
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?

Nå snakker jeg om litt større barn som er i stand til å låne bøker på biblioteket og fra venner selv, og ikke treåringer, altså.

Lar dere ungene lese akkurat hva de vil?

Eller sjekker dere alt hva de leser og godkjenner på forhånd?

Hvorfor gjør dere som dere gjør?

Foreldrene mine ante ikke hva jeg leste fra den dagen jeg klarte lese selv, og jeg klarer ikke se for meg at jeg kommer til å holde noe overoppsyn med mine egne barns lesevaner heller, utover at det kan være gøy og snakke om enkelte av bøkene sammen.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-14, 22:59   #2
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.469
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?

Nei, det gjør jeg ikke. Har en niåring som leser enormt mye og er en god leser. Hun får lese det hun selv vil.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-14, 23:02   #3
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.876
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?

Nei. Det hender jeg sier at jeg synes det er litt vel tidlig å lese en eller annen bok, evt. «Den får du smuglese», men jeg kan ikke se for meg at jeg ville nektet dem å lese noe.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-14, 23:02   #4
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.008
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?

Nei, egentlig ikke. Jeg foreslår bøker for Frøkna innimellom, men hun leser ekstremt mye og jeg har ikke sjanse til å følge med.

De få gangene hun har lest noe som var problematisk (for avansert, skummelt, ubehagelig) har hun kommet til meg og snakket om det på eget initiativ.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-14, 23:02   #5
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?

Jeg er glad bare de leser. Jeg er veldig leseglad selv, guttene mine er medium leseglade - så jeg er glad for alt de kommer over som fenger.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-14, 23:03   #6
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.892
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?

Nei.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-08-14, 23:05   #7
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?

Nei, det skal mye til. Har ikke vært nødvendig så langt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-14, 23:08   #8
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?

Jeg hadde nok tatt fra henne 50 shades of grey, men utover det kan hun lese det hun vil. Dessverre har jeg fått ei jente som ikke er særlig leseglad. :fått med feil unge hjem fra føden?:

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-14, 23:08   #9
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?

Aldri gjort med egne barn.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-14, 23:08   #10
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.967
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?

Vi gjorde som Stompa og hadde (har) tre nå voksne lesehester. Men vi pratet mye om lesestoff, selv om vi ikke hadde kontroll. Bedrer det inntrykket?

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-14, 23:09   #11
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.892
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?

Fifty Shades!

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-08-14, 23:11   #12
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?

Jeg har en gutt som begynte å lese veldig tidlig og jeg har sagt nei til enkelte bøker han har lånt. Da han var knapt 10 år ville han lese "the shining". Den boken ville han ha lest lett som en plett, men jeg synes ikke den egner seg som litteratur for en tiåring.

Jeg har ikke særlig oversikt over det han låner på skolebiblioteket, men jeg regner med at det de har der er innenfor. Det han låner på folkebiblioteket har jeg oversikt over. Han får lese det meste, men om det er veldig groteske bøker han ønsker å lese så sjekker jeg ut bøkene litt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-14, 23:11   #13
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.876
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?

Jeg prater ustoppelig om bøker, det skal jeg ha. Og renner over av anbefalinger.

Jeg hadde sikkert ikke nektet ungene å prøve seg på Fifty Shades, jeg regner med at de ville kastet den fra seg i vemmelse etter svært få sider, siden sex er Ekkelt™.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-14, 23:16   #14
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.892
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg prater ustoppelig om bøker, det skal jeg ha. Og renner over av anbefalinger.

Jeg hadde sikkert ikke nektet ungene å prøve seg på Fifty Shades, jeg regner med at de ville kastet den fra seg i vemmelse etter svært få sider, siden sex er Ekkelt™.

Jeg hadde vært mer enn flau dersom guttungen (10) satt ved siden av meg på bussen med Fifty Shades.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-08-14, 23:27   #15
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?

Nei, men jeg kan ikke si at jeg ikke kommer til å gjøre det. Nynazistisk propaganda for eksempel, finnes det noe sånt i bokform tror jeg at jeg tar det fra dem.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-14, 23:28   #16
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?

Nei, i grunnen ikke. Gutten på 11 leser det han ønsker å lese.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-14, 23:28   #17
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.251
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?

Nei, det har ikke vært aktuelt så langt.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-14, 23:29   #18
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.150
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg prater ustoppelig om bøker, det skal jeg ha. Og renner over av anbefalinger.

Samme her. Noen av anbefalingene slår til og med til.

Som nevnt i en annen tråd er det forholdsvis sjelden Poden finner frem til bøker på egen hånd, men jeg "godkjenner" ikke bøker for ham, og har sånn sett ikke noe "behov" for å vite hva han leser - jeg bare synes det er morsomt å vite hva han leser og å snakke med ham om bøker, enten jeg har lest dem selv eller ikke.

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg hadde sikkert ikke nektet ungene å prøve seg på Fifty Shades, jeg regner med at de ville kastet den fra seg i vemmelse etter svært få sider, siden sex er Ekkelt™.

Jeg ville heller ikke nektet ham å lese den, men ville nok påpekt at den neppe kom til å være noe for ham, fordi den er skrevet for voksne og i stor grad handler om sex. (Prøver han seg på Twilight, kan det derimot hende han får en lekse. Men jeg kommer ikke til å nekte ham å lese den, såklart, bare snakke med ham om ting jeg synes er problematisk ved den.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-14, 23:34   #19
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.856
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?

Nei, det gjør jeg ikke.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-14, 23:49   #20
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?

Nei, det kan jeg ikke tro at jeg vil gjøre. Fraråde kan jeg nok finne på å gjøre, men ikke forby.

Frøkna finner sjelden frem til litteratur av seg selv; hun leser vanligvis det jeg gir henne, så hittil har ikke dette vært et tema her i huset, men jeg kan uansett ikke forestille meg at jeg ville legge meg opp i hvilke bøker hun leser. Det gjorde ikke mine foreldre overfor meg heller, og jeg var vesentlig mer utforskende enn hun er. Jeg husker min mor var lite begeistret for at jeg begynte på "Men tankene mine får du aldri" som 13-åring. Det er den eneste boken jeg kan huske at jeg ble frarådt å lese ("men jeg skal ikke nekte deg å lese den hvis du absolutt vil"). Den var uansett så fæl at jeg måtte slutte å lese halvveis og la den bort i flere år. Det er det jeg regner med at Frøkna vil gjøre også, hvis hun kommer over noe hun ikke har godt av å lese.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no