Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Tapasreglement?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-12-11, 21:28   #21
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tapasreglement?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Tapas er jo ikke en middagsrett, slik vi oftest serverer det her.

Sånn pg forstå, skjønner. Men jeg syns likevel det er pussig å kalle det tapas om man serverer guacamole, tzatziki, lasagne, rundstykker, lakserull med snøfrisk og sashimi. For meg handler tapas om smakene, ikke om at det er masse forskjellig i boller. Enten det er til middag eller til drinkene.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 21:32   #22
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.419
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tapasreglement?

Jeg syns det høres ut som tapas/smårettish/fingermatish og da kan man egentlig bare ta det man har lyst på å blande sammen.

F.eks
Scampi
Kyllingvinger
Salater
Oster
Skinke/Choritzo/spekemat
Aioli
Godt brød
Pai
etc etc
Og syltetøy, frukt, eggerøre/omelett og sånt

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 21:55   #23
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tapasreglement?

Ja, jeg mener for guds skyld ikke at man ikke kan smæle sammen alt mulig godt til et fingermatmåltid, bare at jeg hadde syns det var litt pussig å kalle det akkurat tapas.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 22:12   #24
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.417
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tapasreglement?

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Sånn pg forstå, skjønner. Men jeg syns likevel det er pussig å kalle det tapas om man serverer guacamole, tzatziki, lasagne, rundstykker, lakserull med snøfrisk og sashimi. For meg handler tapas om smakene, ikke om at det er masse forskjellig i boller. Enten det er til middag eller til drinkene.

Så vidt jeg vet betyr tapas rett og slet "snack". Men jeg er enig i at jeg ikke hadde kalt et bord med fingermat med hovedsaklig annen opprinnelse enn spansk for "tapas". Hvis jeg serverer tapas har jeg i allefall manchego, albondigas, patatas bravas, aioli, brød, spansk skinke og pølse og hadde nok forventet å få noe sånt om andre inviterte på tapas.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 23:05   #25
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.399
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tapasreglement?

Jeg hadde ikke reagert om du hadde servert det du skriver og kalt det tapas. Jeg hadde heller ikke tenkt over det om du kalte det fingermat. Men det er mulig jeg ikke er så veldig nøye på det - jeg pleier uansett å kose meg med maten og ha fokus på å få smakt på alt.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 08:11   #26
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tapasreglement?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Så vidt jeg vet betyr tapas rett og slet "snack". Men jeg er enig i at jeg ikke hadde kalt et bord med fingermat med hovedsaklig annen opprinnelse enn spansk for "tapas". Hvis jeg serverer tapas har jeg i allefall manchego, albondigas, patatas bravas, aioli, brød, spansk skinke og pølse og hadde nok forventet å få noe sånt om andre inviterte på tapas.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 08:29   #27
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.499
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tapasreglement?

Personlig hadde jeg blitt overrasket hvis jeg hadde blitt innvitert på tapas og så fått servert fenalår, makiruller og nanbrød. I mitt hode er tapas spansk. På samme måte som metz (riktig skrevet?) er greske småretter, high tea er engelsk og rømmegrøt er norsk. Jeg spiser selvfølgelig ALT uansett hva det kalles da! (Jeg har til og med begynt å spise sushi - og oppdaget hvorfor jeg hatet det første gangen. Ingen som sa til meg at wasabien skulle røres ut i soyasausen så jeg spiste den bar - det var litt kraftige saker! )I praksis er det kun viktig de gangene jeg skal ta med meg noe, da er det ofte greit å vite litt om hva de andre tingene som serveres er.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 09:32   #28
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.417
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tapasreglement?

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.

jeg pleier uansett å kose meg med maten og ha fokus på å få smakt på alt.

Det er da ingen motsetning i å stusse på at noen f. eks har kalt det svenske smögåsbordet tapas og å fremdeles kose seg med maten. Jeg koste meg enormt med maten jeg fikk servert sist på en konferanse, selv om jeg humrer litt av at de hadde kalt det tapas når det eneste ut av kanskje 15 retter som var spansk var skinke og chorizo.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 13:07   #29
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.923
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tapasreglement?

Tapas er opprinnelig snacks, ja, og inntas gjerne før middag sammen med et glass vin. Men selve ordet betyr lokk. Det sies (i alle fall i Jerez de la Frontera) at det begynte med at de la en skål oppå sherryglasset for å unngå fluer i sherryen. Det så litt tassent ut, så de la noen olivener eller en skinkebit på. Voila - tapas. Altså tiltygg. I Granada kan du fortsatt drikke deg mett på denne måten. En meget morsom aktivitet.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 13:33   #30
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.527
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tapasreglement?

Det er ikke så nøye hva det heter så lenge det er godt.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 14:54   #31
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tapasreglement?

Da er det ikke tapas vi kal ha. Dette er en middagsaktig affære.



Jeg tror jeg sier det er koldtbord. Eller er oliven forbudt på koldtbord?

  Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 14:55   #32
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.732
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tapasreglement?

Alt er lov på koldtbord.

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 14:59   #33
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.417
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tapasreglement?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Da er det ikke tapas vi kal ha. Dette er en middagsaktig affære.

Det er det jeg sier jo, i Norge blir tapas servert som middag i all hovedsak. Er det en overvekt av spansk ost, spekemat og retter kan du fint kalle det tapas selv om du har andre småretter også.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 15:01   #34
Skytte
Bør lage seg en tittel selv
 
Skytte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.948
Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tapasreglement?

Samme hva det heter bare maten er god.

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 15:31   #35
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.399
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tapasreglement?

Jeg skjønner hva Tally mener, og jeg syns nok koldtbord er mer dekkende for det du ønsker å servere. Jeg kan egentlig ikke koldtbordreglene heller, men men. Det er vanlig at man har hovedvekt på kald mat på koldtbord ( ), men det er i grunnen vanlig å ha litt varm mat der også. Du kan f.eks. lage karbonader som serveres både varme og kalde.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 19:17   #36
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tapasreglement?

Skavvise her.

Vi haver:
Oliven
Chorizo
Små pølsegreier med nøtter
Små pølsegreier med chili
Nissepølser
Mozzarella
Salami
Scampi
Saltkokte poteter
Saltbakt sjallottløk
Aioli
Rød ... eh ... Tomatbasert saus eller dip eller noe?
Spekeskinke
Salsakjøttboller
Arbondegas
Kyllingspyd
Kyllingspyd med tandoorikrydder
Mangosaus
Brie
Syltetøy som funker med brie
Bacondadler tror jeg det blir
Eggerøre


Hva skal vi hevde vi serverer de stakkars gjestene?
Og er dette tapasrelatert slik at det skal være foccacia eller hva man kaller det til, eller skal det være rundstykker?

  Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 19:19   #37
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tapasreglement?

Burde vi kanskje ha noen kjøttboller med hvitløk? Flere sausegreier? Ris? Ritzkjeks?

  Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 19:45   #38
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.207
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tapasreglement?



Jeg har forøvrig en ung mann her som elsker ritzkjeks, og gjerne spiser en pakke alene.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 19:50   #39
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tapasreglement?



Da legger vi definitivt ritzkjeks til listen hvis jeg husker det på butikken.

  Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 19:53   #40
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tapasreglement?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Skavvise her.

Vi haver:
Oliven
Chorizo
Små pølsegreier med nøtter
Små pølsegreier med chili
Nissepølser
Mozzarella
Salami
Scampi
Saltkokte poteter
Saltbakt sjallottløk
Aioli
Rød ... eh ... Tomatbasert saus eller dip eller noe?
Spekeskinke
Salsakjøttboller
Arbondegas
Kyllingspyd
Kyllingspyd med tandoorikrydder
Mangosaus
Brie
Syltetøy som funker med brie
Bacondadler tror jeg det blir
Eggerøre


Hva skal vi hevde vi serverer de stakkars gjestene?
Og er dette tapasrelatert slik at det skal være foccacia eller hva man kaller det til, eller skal det være rundstykker?

Dette hadde jeg glatt kalt tapas, altså. Du har jo med de meste essensielle, og nøye er det jo ikke. poenget er jo at jeg syns det iallefall bør være endel spanske retter om man kaller det tapas.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs

Sist redigert av Mrs. Longbottom : 30-12-11 kl 19:59.
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no