Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

GMAIL-tips: har du kontroll på din epostkonto?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-06-16, 22:38   #1
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.399
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

GMAIL-tips: har du kontroll på din epostkonto?

Jeg har hatt en skrekkelig eftermiddag ettersom jeg ved en feil tok en factory reset på mobiltelefonen min. (Ikke jeg. Puppene mine. Mobilen lå i bh-en min. Lomme-reset).

For å få liv i telefonen min måtte jeg logge meg på Google igjen før den kunne brukes. Problemet var bare at jeg husket ikke Google-passordet i farten, så jeg satte i gang med å re-sette det. Backup-email er mannens email, så langt så godt. Men for å få resatt passordet måtte jeg - siden jeg hadde aktivert 2-trinns sikkerhet, få en sms til - telefonen min! Og den var ute av drift siden jeg ikke fikk logget på google-kontoen min. Catch-22! Det måtte en herlig runddans til med sim-kortbytter (selvsagt ikke med samme sim-kortstørrelse) og bruk av andre telefoner. Og det var da det skar seg. Jeg fikk byttet passord - men plutselig sluttet Google og sende meg SMS. Hverken på mitt hovednummer eller til backup-nummeret mitt. Nothing! "Det ser ut til at du ikke kan motta SMS-er". No shit!

Det umulige hadde skjedd: jeg var låst ute av gmail-kontoen min!

Det jeg har lært i dag er:
- En android-device som er knyttet til en google-konto - og som factory resettes - den kan BARE reaktiveres med denne google kontoen. Så hvis du først mister google-kontoen din, og så (uheldigvis) resetter telefonen, da kan telefonen kastes* (med kvittering får du kanskje resatt den hos leverandør - I dont know) Tips1: Assosier androiden din med en backup-google konto. Da har du en bakvei inn.
- Account recovery-prosessen til Google er hæslig og tar ukesvis - hvis du i det hele tatt lykkes (vet du hvilken mnd gmail-kontoen din ble opprettet for eksempel?) Hvis du har aktivert 2-trinns sikkerhet så må - må - MÅ!!! du printe ut backup-kodene og ta vare på dem på et trygt sted. (må sef. ikke printes, de kan ligge på en PC ..)
- DU MÅ ha lagt til en backup-email for å få resatt passord.
- Og du MÅ ha bakcup-telefon for 2-trinns-sms-ene.
- hvis du mottar veldig mange SMS-er fra Google (f.eks. fordi du ikke får lest dem fra en låst telefon) så sperres det for slike SMSer. I et ukjent antall minutter. Det finnes ingen dokumentert info om dette noe sted i Google.

Hvis du syns dette blir for stress, så tenk et øyeblikk på hva det ville bety for deg om du ikke kom inn på gmailen din i 2 uker - eller aldri mer noensinne.
Google support er ikke-eksisterende.

I tillegg til dette så finnes det en sikkerhetsgreie som sier at dersom du logger deg på via din PC men fra et nettverk i utlandet - da sperres gmailen din med mindre du puncher inn 2-trinnskoden. Så hvis du lot telefonen være hjemme - no mail for you ....


Sånn. Det var dagens ord. Nå må jeg bare komme i gang med å laste ned alle apper på nytt. Legge inn alt av passord på nytt. Stille alle settingene tilbake der de skal være.

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-16, 00:20   #2
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.890
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: GMAIL-tips: har du kontroll på din epostkontoen?

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-16, 00:38   #3
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: GMAIL-tips: har du kontroll på din epostkontoen?

Ja, jeg har kontroll på mine 5 gmail-kontorer - heldigvis.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-16, 00:41   #4
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: GMAIL-tips: har du kontroll på din epostkontoen?

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-16, 09:45   #5
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.253
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: GMAIL-tips: har du kontroll på din epostkontoen?

Men du trenger en mail for å reaktivere telefonen? Dette er en androidgreie, da?

Jeg kan ellers melde om at hvis du har glemt krypteringspassordet kan du heller ikke gjenopprette iPhone. Finnes ingen måte å resette det. iCloud sikkerhetskopi neste.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-16, 09:57   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.035
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: GMAIL-tips: har du kontroll på din epostkontoen?

Kan du ikke sjekke e-post på PC?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-16, 10:01   #7
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.981
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: GMAIL-tips: har du kontroll på din epostkontoen?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.


Jeg kan ellers melde om at hvis du har glemt krypteringspassordet kan du heller ikke gjenopprette iPhone. Finnes ingen måte å resette det. iCloud sikkerhetskopi neste.

Og hvis iClouden har vært full i månedsvis og man bare har tenkt "ja, det må jeg fikse" og ikke har tatt sikkerhetskopi på like mange mnd, da blir man glad for funksjoner som Min sky, men litt lost, for man kan ha mistet en haug tlfnr man har lagt inn mellom siste sikkerhetskopi og telefonens død.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-16, 17:58   #8
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.399
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: GMAIL-tips: har du kontroll på din epostkonto?

Altså: Det gikk bra.

2-trinns SMS-utsendelse hadde hengt seg. Og derfor gikk det ikke an for meg å logge meg på. Etter et par timer virket det igjen, og faren var over.

Cluet mitt var at dersom man ikke er nøye på å ha kontroll over

1) gjenopprettelses-epost (f.eks. kan ikke dette være en gammel jobbmail som ikke lenger finnes) og
2) en alternativ telefon å få SMS på ved 2-trinnskontroll og
3) disse manuelle sikkerhetskodene man kan bruke dersom 2-trinns ikke funker

så kan man havne i trøbbel.

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-16, 19:34   #9
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.563
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: GMAIL-tips: har du kontroll på din epostkonto?

Jepp. En av unga her låste ipod sin. Og jeg hadde glemt adressen til icloud`en hans.
JEpp. Hadde jeg ikke husket den til slutt kunne vi kastet hele ipoden.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no