Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Rake, rive ... eller rakerive?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Se resultatene: Hva kaller du det praktiske hagehjelpemiddelet?
Rake 60 60,61%
Rive 36 36,36%
Rakerive 3 3,03%
Deltakere: 99. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-04-11, 11:26   #1
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.646
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Rake, rive ... eller rakerive?

I disse hagetider faller det seg naturlig å spørre: Er moren min og jeg de eneste i verden som sier rakerive? Jeg ble altså 35 før det gikk opp for meg at alle andre sier bare rake eller rive, og at jeg blir fnist av når jeg sier rakerive.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 11:28   #2
Ina
i vesterled
 
Ina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.689
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Rake, rive... eller rakerive?

For meg er det 2 ord på samme ting iallefall.

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 17:57   #3
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rake, rive... eller rakerive?

Rake er en ting og rive er noe annet. Jeg har begge deler i hageredskapen min.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 18:03   #4
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rake, rive ... eller rakerive?

Åh søren, jeg som trodde jeg hadde kontrollen på dette, også husker jeg ikke hvordan det var

Man raker med en rive?
Man river med en rake?

Høres like logisk ut, begge

Men oppi hodet mitt er dette en rake:


Og dette en rive:


Uten at det gjør det det minste bedre. For det betyr jo isåfall at det finnes både rive og rake som er ting. Og hva gjør man da med dem (bruker?)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 10:52   #5
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.862
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rake, rive... eller rakerive?

For meg er rake en fintannet plastsak, mens rive er et grovere redskap med jerntagger. "Rakerive" er komisk, og jeg har aldri hørt det før.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 11:34   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rake, rive... eller rakerive?

Det blir vel smør på flesk.

Jeg tror jeg veksler mellom å si rake og rive. Det er så sjelden jeg bruker det ordet, at jeg faktisk ikke kommer på hva jeg sier. Rake? Rake, tror jeg. Raga, faktisk.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 11:42   #7
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Rake, rive... eller rakerive?

I min verden er rake en sånn med grove tenner og en rive en sånn plastsak med tette tenner. To forskjellige ting. Om det er realiteten i den virkelige verden, er jo en annen sak. Rakerive har jeg aldri hørt.

Rake:



Rive:

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 11:46   #8
hadi
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 68
hadi har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Rake, rive... eller rakerive?

[quote=D'Arcy;2759154]I min verden er rake en sånn med grove tenner og en rive en sånn plastsak med tette tenner. To forskjellige ting. Om det er realiteten i den virkelige verden, er jo en annen sak. Rakerive har jeg aldri hørt.

Da bruker vi ordene motsatt av hverandre.

hadi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-11, 22:52   #9
Arona
passer i nissedrakt
 
Arona sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Krokstadelva
Innlegg: 1.454
Blogginnlegg: 10
Arona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Rake, rive... eller rakerive?

Jeg sier rakerive. Og rake... og rive.... går visst litt om hverandre, har vel kanskje ikke vært spesielt bevisst på ordvalg i akkurat denne settingen....

__________________
2007 og 2009
Alle ting går. Om ikke annet, så går det til helvete....

Arona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-11, 23:33   #10
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rake, rive... eller rakerive?

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

I min verden er rake en sånn med grove tenner og en rive en sånn plastsak med tette tenner. To forskjellige ting. Om det er realiteten i den virkelige verden, er jo en annen sak. Rakerive har jeg aldri hørt.

Rake:



Rive:

Jeg sier tvert om.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 11:43   #11
hadi
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 68
hadi har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Rake, rive... eller rakerive?

Jeg bruker både rake og rive, det er to forkjellige redskaper for meg.
En rake har lange plastenner, og brukes på plenen. En rive har korte jerntenner og brukes på grus og jord.
Jeg raker både med raka og med riva, så verbet er det samme.

hadi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 11:49   #12
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!
 
Kitty Bastard sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 2.401
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Rake, rive... eller rakerive?

Rake og rive er to forskjellige ting, en rakerive måtte da være noe som kombinerer de to.

Og interessant nok så tenker jeg omvendt av D'Arcy. (Og ser nå at jeg ikke er alene om dette )
Rive er i metall med færre og "grovere" tenner, mens rake er plastgreia med mange tenner tett. Det er jo den jeg bruker til å rake løv med.
Riva.. rivet... uh... den andre bruker jeg bare på tang.

__________________
Come down off the cross - We can use the wood - Come on up to the house
Kitty Bastard er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 14:16   #13
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Rake, rive... eller rakerive?

Rake og Rive er to forskjellige ting. Jeg bruker rake om den plastdingsen med mange tenner. Raker løv og gress. Den metalldingsen kaller jeg rive.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 18:00   #14
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.016
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Rake, rive... eller rakerive?

Opprinnelig lagt inn av Snuppa, her.

Rake og Rive er to forskjellige ting. Jeg bruker rake om den plastdingsen med mange tenner. Raker løv og gress. Den metalldingsen kaller jeg rive.

Jepp
Men jeg gjør svært sjelden noen av delene *bor i blokk*

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 18:06   #15
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.497
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rake, rive ... eller rakerive?

Man bruker ei rive når man skal rake.

Begge de to det er bilde av, er river.
Den øverste er ei jernrive og den nederste ei plenrive.

Og så finnes det (fantes ihvertfall) en utgave til, gressrive, som ligner på jernriva, bare i plast. Den brukte vi ute på høymarka.

Har dere hørt uttrykket rakartaus? Vi brukte å hyre sånne om sommeren når jeg vaks opp.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 11:00   #16
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Rake, rive ... eller rakerive?

Rake bruker man i hagen. Den kan se ut på forskjellige måter, -lange eller korte tenner, men er i plast. Rive er jernutgaven som man bruker i grusen på gårdsplassen og sånt. Grep er sånn som noen la inn bildet av, med grove tenner. Som man f.eks vender grus eller blomsterbed med.
Og som vi som har drevet med hest slet med før de geniale plastgrepene kom i handelen og gjorde måkingen til en lek.
:bondedatter fra østlandet:

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-11, 18:53   #17
Snø
Lykkelig 3barnsmor:)
 
Snø sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Vestfold
Innlegg: 1.377
Snø er populærSnø er populærSnø er populærSnø er populær
Standard

Sv: Rake, rive ... eller rakerive?

Jeg sier rive om alle hageredskaper med tenner

__________________
02 06 09

It's not really my problem if they think I'm weird.
Sid Vicious
Snø er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 11:45   #18
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rake, rive... eller rakerive?

Jeg bruker det omvendt av d'Arcy. Rive bruker jeg om metallversjonen som kan rive opp jorden. Rake bruker jeg om plastversjonen for øm raking for å fjerne løv og gress og sånt.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 11:55   #19
Elis
*Happy*
 
Elis sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Drammen
Innlegg: 1.739
Elis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Rake, rive... eller rakerive?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg bruker det omvendt av d'Arcy. Rive bruker jeg om metallversjonen som kan rive opp jorden. Rake bruker jeg om plastversjonen for øm raking for å fjerne løv og gress og sånt.

Samme her.

__________________
Elis
1996 ~ 2000 ~ 2003
Elis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 12:05   #20
pippo
Sangfugl
 
pippo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.801
pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Rake, rive... eller rakerive?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg bruker det omvendt av d'Arcy. Rive bruker jeg om metallversjonen som kan rive opp jorden. Rake bruker jeg om plastversjonen for øm raking for å fjerne løv og gress og sånt.

Jeg og!

pippo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no