Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Den store pinnekjøttråden

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-12-08, 23:47   #21
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store pinnekjøttråden

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg lager rotstappe med kålrot og noen gulrøtter for fin farge som deles opp i bittesmå biter og kokes (dampes) i dampkjel eller littebitt saltet vann. Så tømmer jeg av vannet, har i en diger klatt meierismør og fløte og kanskje en dæsj creme fraiche. Jeg håndstapper så det er noe biter eller bruker håndmikseren. Ikke stavmikser. Salt og pepper etter smak.

Det er omtrent sånn jeg også lager den, minus CF. Jeg lager alltid stappen når vi skal til svigers, for svigermor kan ikke lage kålrotstappe. Sist gang hun laget den, laget hun den av kokt kålrabi som var most helt til puré, sammen med OLJE, salt og pepper. Jeg påtok meg å lage kålrabistappe hvert år fremover fra den dagen!

Jeg liker pinnekjøttet best røkt. Jeg elsker den deilige røksmaken, men det er vel hva man er vant til. Jeg har inntrykk av at det er mest vanlig med røkt her på Vestlandet?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 01:44   #22
Molo
lakenskrekk
 
Molo sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 1.156
Molo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Den store pinnekjøttråden

Urøkt pinnekjøtt, 500 gr pr. pers. legges i vann kvelden før, bytter vann på morgenen.
Dampes på bjørkepinner kjøpt i butikk, damper kålrabien og etpar gulrøtter sammen med kjøttet.

Stappa smakes til med masse sjy fra kjøttet, fløte, salt, pepper og muskatnøtt. Kjøttet skjerpes i ovnen noen minutter før servering.
Serveres med mandelpoteter, Dahls juleøl, evt. Aass om Dahls ikke er å oppdrive og iskald Løiten akevitt.

Molo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 02:13   #23
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Den store pinnekjøttråden

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Kjøttet legges i vann ettermiddagen før, skifter vann om morgenen. Vi beregner ca 500 g per person, og er udelt i synet på røkt eller saltet. I år tror jeg vi bare har saltet, men pleier ofte å ha røkt i tillegg. Damper i ca 3 timer.

Tilbehør: Poteter og kålrabistappe. Kålrabistappe lages med fløte og meierismør.
Drikke: Juleøl og hjemmebrygget øl. Akevitt (en eller annen som mannen foretrekker, jeg drikker ikke)

Jeg signerer denne.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 03:31   #24
Lykkex3
Superaktiv
 
Lykkex3 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 441
Lykkex3 er populærLykkex3 er populærLykkex3 er populær
Standard

Sv: Den store pinnekjøttråden

Urøkt pinnekjøtt legges i vann ettermiddagen før. Dampes i ca 3 timer på poteter før det går inn i ovnen. Så legger jeg små smørklatter og sukrer litt, slik at hver bit blir litt karamelisert (250 grader). Gammel oppskrift som jeg har fått fra en vestlands-bestemor.
Kålerabistappe med gulerøtter, 1 potet, salt, pepper, fløte og sjy.
En saus med sjy rett fra pannen og en sjy med fløte og potetmeljevning spedd med akevitt.
Kokte mandelpoteter som har ligget i bunn av kjelen hvor pinnekjøttet har dampet i 3 timer.
Vossakorv og små julesossiser.
Gleder meg til julaften.

Lykkex3 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 07:46   #25
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store pinnekjøttråden

Interessant, Lykkex3, det der med karamelliseringen og saus med akevitt høres besnærende ut. Jeg tror ikke julaften er tid for eksperimentering av DetBesteSomFinsTM (jfr mannen) men jamen skal jeg teste ut dette.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 08:27   #26
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store pinnekjøttråden

Jeg vil også prøve karamellisering! Jeg har prøvd det med andre ting, men ikke pinnekjøtt. Nå skal jeg ikke ha julen hjemme allikevel, så det blir ribbe (pokker) hos svigers i år, men jeg SKAL ha pinnekjøtt i romjulen, så da må jeg prøve ut dette.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 08:43   #27
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den store pinnekjøttråden

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Vi har nok noe som for andre sikkert høres ut som en merkelig pinnekjøttjulemiddag.

Vår pinnekjøttmiddag på julaften består av tre ting: Pinnekjøtt, tynnlefse og kålrabistappe.

Vi har funnet ut at det er det helt ultimate for oss og har laget oss en tradisjon på det.

Pinnekjøttet vanner vi ut over natta, dampkoker det i dampkjele og lar det ligge litt i stekeovnen før servering.

Lefsa brukes som innpakning rundt pinnekjøttet og kålrabistappa.

Som drikke bruker jeg farris, mannen drikker øl og ungene drikker julebrus.

Jeg har aldri møtt noen som ikke er i familie med meg og som bruker tynnlefse. Morsomt.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 08:47   #28
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.915
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Den store pinnekjøttråden

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg liker ikke den bleike stappen som lages med poteter og ribbefett.

Jeg lager rotstappe med kålrot og noen gulrøtter for fin farge som deles opp i bittesmå biter og kokes (dampes) i dampkjel eller littebitt saltet vann. Så tømmer jeg av vannet, har i en diger klatt meierismør og fløte og kanskje en dæsj creme fraiche. Jeg håndstapper så det er noe biter eller bruker håndmikseren. Ikke stavmikser. Salt og pepper etter smak.

Jeg elsker kålrotsmaken, så jeg bruker ikke fløte eller CF. Ellers ganske likt. Og så bruker jeg alltid økologisk kålrot og gulrøtter. Det er merkbart mye mer smak i dem.

Lykkex3; din variant skal prøves ut med det første! Men sa du at du hadde i mandelpotetene i bunn hele tiden?

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 08:50   #29
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.230
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Den store pinnekjøttråden

Interessant med karamellisering ja, Lykkex3. Jeg har blitt tipset om å karamellisere med litt honning, har noen prøvd det noen gang?

Pinnekjøttet hos oss skal være urøkt, vannet ut i ca et døgn og med kålrabistappe tilsvarende Mim sin til.
Vi har ikke noe tilbehør ut over det.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 08:59   #30
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.963
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Den store pinnekjøttråden

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Interessant med karamellisering ja, Lykkex3. Jeg har blitt tipset om å karamellisere med litt honning, har noen prøvd det noen gang?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det var forresten sykt godt med honning på! Det beste!

:hjelpsom:

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 09:06   #31
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Den store pinnekjøttråden

Opprinnelig lagt inn av Eia

Jeg elsker kålrotsmaken, så jeg bruker ikke fløte eller CF.

Godt å se at flere beholder den rene, gode kålrotsmaken og ikke ødelegger den med fløte.

  Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 09:09   #32
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store pinnekjøttråden

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Godt å se at flere beholder den rene, gode kålrotsmaken og ikke ødelegger den med fløte.

Jeg bruker svært lite fløte, av og til ikke noe, men jeg MÅ ha smør i. Helst Kviteseidsmør, og mye av det. Kålrotsmaken og smørsmaken er perfekt sammen. :sikle:

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 09:10   #33
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Den store pinnekjøttråden

SMØR må man ha, definitivt. :sikle:

  Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 09:18   #34
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store pinnekjøttråden

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Mandelpotet. Alltid. Finnes ikke bedre potet.

Men hvordan i alle dager koker en mandelpoteter så det ikke bare blir mos? Jeg bommer hver gang jeg. Koker dem aldri mer enn 15 minutter, men når jeg kjenner på dem første gangen etter 10 minutter så er de harde fortsatt, men etter 15 minutter er det bare sprukne poteter.

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg liker ikke den bleike stappen som lages med poteter og ribbefett.

Jeg lager rotstappe med kålrot og noen gulrøtter for fin farge som deles opp i bittesmå biter og kokes (dampes) i dampkjel eller littebitt saltet vann. Så tømmer jeg av vannet, har i en diger klatt meierismør og fløte og kanskje en dæsj creme fraiche. Jeg håndstapper så det er noe biter eller bruker håndmikseren. Ikke stavmikser. Salt og pepper etter smak.

Jeg synes også det er veldig godt med fløte og meierismør i, men bruker aldri gulrot i. Kun kålrabi. Jeg bruker av og til og drysser litt mel over kålrabistappa og lar den småputre i 5 minutter før jeg salter og pepprer. Jeg liker stappa tykk og god selv om jeg har fløte og smør i.

Men kan jeg ta opp pinnekjøttet fra fryseren og legge i kjøleskapet i ettermiddag, når vi skal koke det 1.juledag? Jeg har gryteklart pinnekjøtt, så det skal ikke vannes ut, men det burde jo tåle 2 1/2 dag i kjøleskapet? Jeg vet liksom ikke hvor lang tid det trenger for å tine heller når det ligger i kjøleskapet.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 09:52   #35
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.859
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Den store pinnekjøttråden

Elisabet: Prøv 12 minutt da. Jeg har samme problemet med mine Kers Pink poteter. Når det gjelder kjøtt i kjøleskap gjelder vel holdbarhetsdatoen på pakken? Fornuften min tilsier at det burde gå bra, men her kan kanskje noen underbygge med litt teori/praksis?

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 10:04   #36
slaraffen
litt gøy på håret
 
slaraffen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.736
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Den store pinnekjøttråden

Pinnekjøttet legges i vann om kvelden, snn i 8-tiden. Vannet får stå og renne en times tid, deretter bare står det der.
Dampes i ca. 4 timer, lirkes under grillen et minutt eller så. Serveres med poteter, rabbestappe, rødkål, mår og ribbe. Samt sjysaus, selvfølgelig.
Til drikke er det rødvin og farris, brus til ungene.

Vi har aldri dessert, som dere kan se er det annseelige mengder med kjøtt på bordet, så vi er alltid så stappmette at det ikke finnes plass til noggo attåt etterpå. Til nød en liten julekake sånn i ellevetiden...

__________________
I am a Bear of Very Little Brain, and long words bother me. - A.A. Milne
slaraffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 10:20   #37
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store pinnekjøttråden

Opprinnelig lagt inn av Beata, her.

Elisabet: Prøv 12 minutt da. Jeg har samme problemet med mine Kers Pink poteter. Når det gjelder kjøtt i kjøleskap gjelder vel holdbarhetsdatoen på pakken? Fornuften min tilsier at det burde gå bra, men her kan kanskje noen underbygge med litt teori/praksis?

Skal testes. Men synes det er så vanskelig, for når jeg ser på dem de gangene før siste gangen når de har sprukket, så tror jeg at de må stå litt til. Og stikker jeg gaffel i så sprekker de da også om jeg er litt for sent ute. Får nok ta opp et par testpoteter underveis.

Og pinnekjøtt er jo saltet, så jeg ville jo tro at det ikke er noe problem å ligge i kjøleskapet litt over 2 døgn før det kokes, når det i tillegg skal tine i løpet av denne tiden?

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 10:28   #38
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.859
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Den store pinnekjøttråden

Kanskje du kan skru av potetvannet etter ti minutter, og bare la de trekke de siste par minuttene? Kanskje skulle man laget en spinoff om hvordan koke poteter?

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 10:34   #39
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: Den store pinnekjøttråden

Jeg debuterer som julaftenkokk i år og har utarbeidet følgende plan i samråd med mor:
Urøkt kjøtt importert fra Bergen
12 timers utvanning
4 timers koking
Kålrotstappe med et par gulrøtter, ribbefett og vanliljestang (ja, faktisk).

Når det gjelder poteter, er jeg i tvil. Mandelpoteter er jo best, men etter min erfaring ikke så heldig å koke uten skall. Samtidig vil jeg ikke ha noen potetskrelling ved mitt julebord.

Mulig det blir kers pink, i tråd med farsfamiliens tradisjon.

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 10:36   #40
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Den store pinnekjøttråden

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Pinnekjøtt skal seff trykkokes på ferskflådde bjørkepinner. Med akevitt, kjellertemperert. Og øl. Kålrabistappe forsterket med gulrøtter, poteter, sellerirot, salt, pepper, kraft, smør og fløte som eneste tilbehør.

Jeg står over akevitten, men bortsett fra det er jeg helt på nett med Mauser her på hvordan kålrotstappa skal lages. Kjøttet skjerpes noen minutter under grillen før servering.
Serveres med mandelpoteter og fettet som dannes når kjøttet kokes.

  Svar med sitat
Svar

Emneord
julemat, pinnekjøtt


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no