Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvordan feirer dere 17. mai?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-10, 22:25   #21
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan feirer dere 17. mai?

Stressemorgen hvor vi må grytidlig opp for å få på alle finstasen før vi går til skolen rett over kl 8.15, så er det sang og taler på skolen før vi følger skolen vår ned til sentrum og finner oss en plass å se. Toget går kl 10 og det tar fort nesten to timer før de er ferdige. Så er det en liten runde i sentrum, is og ballong før vi forter oss opp på skolen. På skolen er det masse aktiviteter, i år er klassen til mellomste ansvarlig, så vi skal ha vakt fra 12.30 -14. Så er det å traske hjem, spise litt om noen orker, bytte til treningstøy og ned til byen i full fart igjen til borgertoget 15.40. Det tar også et par timer. I år har vi to som skal gå. Så er det ny runde i byen og mer is før vi kjører hjem og spiser litt mer.
Som liten var det enda lenger skoletog, for vi gikk til et par sykehjem også før vi gikk til byen. Hva vi gjorde eller husker jeg egentlig ikke. Har aldri vært noen stor 17. mai fan.
I år skal jeg ligge på sofaen.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 22:30   #22
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan feirer dere 17. mai?

Opprinnelig lagt inn av Selma, her.

Jeg tror kanskje at vi tilhører samme skolekrets, så da er det muligheter for å gå i tog i nabolaget kl 16.30 også

Er det tog i nabolaget? Hadde vært fint å slippe å dra ned til byen to ganger. Sendt deg en PM jeg.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 22:35   #23
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.766
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan feirer dere 17. mai?

Nå: Vi ser på eller går i barnetoget som starter klokken 11.15. Når toget er fremme ved skolen, hører vi på de obligatoriske talene og sangene før vi spiser litt is og pølser og poden leker litt. Vi peller oss hjem etter en times tid som regel, og da ordner jeg i stand litt mat og hviler litt mens mannen går for å hente bilen som vi parkerte der barnetoget starter. Klokken 15 er det felles bespisning hos naboen. Vi er tradisjonelt ca. 20 stk. som møtes til grilling og kakespising. Det er hyggelig. Sånn utpå kvelden, når vi er slitne, drar vi hjem og ser en film.

Som barn sto vi opp tidlig, mamma fant frem krølltanga ( ) og vi stresset og styrte. Så tok vi trikk ned til Trondheim sentrum der vi brukte lang tid på å finne vår plass i toget. Etter å ha gått i tog og brukt lang tid på å finne familien min igjen, tok vi trikk hjem. Vi hadde alltid fin middag (men jeg husker ikke hva) og mamma serverte Verdens Beste. Om kvelden dro vi til skolen min. Der var det konkurranser, loddsalg, fiskedam, filmvisning, ponnyridning, osv. Det var stor stas. Det var verdt den kjedelige for- og ettermiddagen.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 22:38   #24
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.686
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan feirer dere 17. mai?

Opprinnelig lagt inn av Barbarella, her.

I Trondheim? Det stemmer vel ikke, går det ikke kl. 10 da?

Har skrevet feil - men 11 er riktig. OPpe hos oss har vi eget tøysetog, nemlig....

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 22:42   #25
Neados
Superduperaktiv
 
Neados sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 744
Neados er litt kulNeados er litt kulNeados er litt kul
Standard

Sv: Hvordan feirer dere 17. mai?

Vi ser storesøstrene gå i skoletog 9.30. Er på skolen og leker, spiser pølse og kake og går hjem når formen til minstesøster sier i fra.
Lunsj med svigers hjemme hos oss, i år serverer vi enkelt koldtbord.
Klokken 16 drar vi til en vennefamilie der vi blir servert grillmat og jeg har med meg dessert.
Drar hjem med minstesøster 18.30 og sovner godt sammen med henne før klokken 20.

Neados er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 22:43   #26
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan feirer dere 17. mai?

Vi blir ristet ut av sengene klokkken 0700 av salutten, så er det å få i seg mat og på med klær før vi springer ut dørene for å rekke barnetoget som starter kl 0900, man skal da kjøpe en gassballong på vei til den faste plassen å stå, så går toget forbi en gang, så bytter man plass å stå før toget kommer tilbake en gang til, man går inn i bak i toget og trasker ut til skolen for tale, is og godtepose.

Så bærer det hjem til svigers for lunsj/middag så er det ut dørene til folketoget kl 16 og ut til skolen igjen for ny tale og denne gangen voksenleker.

Etter det er det bare å kolapse i sofaen.

Samme hvert år

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 22:46   #27
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.854
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan feirer dere 17. mai?

Starter dagen med en god frokost.
Så kjører vi til svigerfar og ser på barnetoget der, det går kl11.15.
Så går vi opp til skolen , hører på taler og leker litt, før vi drar til
Drammen og er på tivoli der. Til slutt drar vi til svigers og spiser mat.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 22:49   #28
Maya80
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.303
Maya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populær
Standard

Sv: Hvordan feirer dere 17. mai?

Først spiser vi en god frokost sammens. Så er det ut på verandan vår klokken åtte da er det flaggheising og korpset kommer og spiller rett utenfor, enste gang jeg faktisk er litt gla i leiligheten vår.
Så er det og få elste jenta til skolen og møte opp i toget vi går da ned til sentrum og ser på toget. Etter det ser vi oss litt rundt i byen før vi drar hjem. Litt seiner er det opp på skolen og være med på arrangemanget der. På kvelden slapper vi av i år og koser oss med litt kake og litt mat.

Når jeg var liten så tok jeg bussen til byen for og møte til barnetoget vi bodde 20 min fra sentrum med bil, så var det å gå i tog. Etter toget gikk vi ned til menigheten vi gikk i da og spiste kaker og div. Så var det opp å se på russetoget, etter det festningen i halden med arrangemang der eller noen år så gikk vi ned på fotballbanen der vi bodde med leker og ting der. På kvelden var det pølsefest på menigheten.

Maya80 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 22:54   #29
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.408
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan feirer dere 17. mai?

Opp grytidlig og tre på seg uniformen for første spilleoppdrag er allerede kl. 0700. SÅ går det slag i slag før jeg kollapser i sofaen ca. 12 timer senere. Eller det var slik før jeg fikk barn.

Omtrent det samme da jeg var barn, men da var det bare bygdetoget fra skolen til samfunnshuset sånn rundt nons og der var leker og spising (fortsatt i uniform) resten av dagen.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 23:02   #30
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.827
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan feirer dere 17. mai?

For et hektisk program noen av dere har.

Selv tenker jeg det blir følgende program imorgen:

Rolig frokost, kanskje et par av oss reiser ned til byen på formiddagen for å hjelpe poden på 7 å slå ihjel noen lange timer før programmet på skolen begynner kl. 15. De av oss som ikke blir med til byen, koser oss her hjemme, og lager litt mat som er klar til "byfolket" kommer tilbake.
Deretter skolen kl 15, en liten runde i toget, også styrer ungene egentlig mest på selv, kommer og henter litt lommepenger i ny og ne, mens vi foreldre skravler med andre foreldre. Kl. 18 er det ferdig, og da går vi hjem og slapper av resten av dagen.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 23:15   #31
Optimist
Teacher.
 
Optimist sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Innlegg: 2.506
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan feirer dere 17. mai?

Vi går i tog kl 10.40. Da ender vi opp på samfunnshuset der det er taler, sanger og underholdning. Samt de tradisjonelle lekene utendørs. Så bærer det videre til hotellet der svigermor jobber for å spise koldtbord sammen med svigerfar og et vennepar m/barn. Etter det drar vi hjem og slapper av litt før vi tar turen til mine foreldre for å drikke kaffe og spise kaker. Utpå kvelden drar vi hjem og får av oss bunadene og ligger på sofaen og er stappmette resten av kvelden.
Før vi fikk barn så gjorde vi stort sett det samme, men da hendte det vel at vi var fyllesjuke slik at vi droppa toget og samfunnshuset..
Da jeg var barn gikk vi i tog, var i kirka, var på samfunnshuset og så dro vi for å se borgertoget på ettermiddagen.
Neste år er storesøster skolejente, så da må vi møte ved skolen kl 9.30 og gå i tog opp til kirka, så gå i kirka for så å følge samme program som i år.
HA EN FIN 17. MAI- FEIRING ALLE SAMMEN!!

__________________
Alle disse dagene som kom og gikk- ikke visste jeg at de var livet!
Optimist er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 23:28   #32
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.441
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan feirer dere 17. mai?

Her starter det med barnetog kl. 10 for barnehagene og skolene. Der toget ender er det salg av is og brus, barnas tale og litt sang. Så går vi til skolen der det er mer is og brus samt leker. Etter det går vi hjem, lager middag til foreldrene mine, broderen og noen av mannens familie. Så er det klart for borger tog kl. 16 der begge ungene skal gå og visstnok jeg også siden jeg nå sitter i styret i turnforeninga. Etter borgertoget er det kaker og kaffe her med samme gjengen. Når de drar så er det av med bunaden og på med joggis og i sofaen resten av kvelden.

Når jeg var mindre spilte jeg i korps så da gikk hele dagen til det.

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 23:40   #33
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.134
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan feirer dere 17. mai?

8-åringen har satt på vekkerklokke til kl 07 for å høre på kanonene.

Frokost og bunadsdressing, ned til barnetoget kl 10. Etterpå blir det å finne Karina og henge i parken for å spise is og brus og høre taler, dra på skolen for lek og moro og mer is og brus, så skal vi hjem og skifte for borgertoget der gutta skal gå med fotballklubben, kl 16. Har ingen store planer, men min kjære har laget gele og vaniljesaus.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 23:48   #34
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.787
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan feirer dere 17. mai?

Frokost, kle seg.
barnetog kl 10.00. Jeg skal gå med 3. trinn, sambo med barnehagen.
Is osv på skolen.
Middag og dessert hos mamma og pappa.
Borgertog kl 16.00. Jeg skal gå med svømmeklubben siden jeg er nestleder der. Mellomste i turn, guttungen boikotter- han vil se på sammen med sambo og lillesøster.
Deretter er det kaffe og kake hos oss, får besøk av verdens beste naboer.

champange på meg og sambo på kvelden. Et aldri så lite jubileum feires.

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 00:07   #35
Finni
Bør lage seg en tittel selv
 
Finni sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.276
Blogginnlegg: 5
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

Sv: Hvordan feirer dere 17. mai?

Nå: opp i halv 9 tiden, frokost og kle på små og store.
Toget går fra skolen 10.45, da spaserer i en tur og vifter med falgg og sYnger til kyrne og sauene
Så blir det tale for dagen og leker for store og små på skolen, dagen avsluttes ca kl 16, med avsløring av neste års komité.
Det viktigste for ungene er 60 meteren, da får de under skolealder medalje etter endt løp, mens skoleungene blir ropt opp under permieutdeling og får pokal.
For Finnimannen og eldte er det skytekonkuransen som betyr mest tror jeg.

Hele opplegget foregår på et lite område, me ca 100 personer tilstede. Veldig greit, for da kan ungene løpe litt fritt fra de er ganske små.

Før: tog til Madleleiren, hvor gastene hadde leker for store og små, sp var det tilstelning i boligfeltet. Når jeg bel eldre reiste vi til byen for gå eller se på folketoget.

__________________
FINNI
gullungene -97, -02 og -05
Finni er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no