Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Sterilisering av glass til syltetøy og syltede greier

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-07-07, 08:10   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.401
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sterilisering av glass til syltetøy og syltede greier

I høst tenkte jeg å prøve meg på litt sylting av agurker, litt geléer og saft. Men så er det denne steriliseringen.

Når jeg bruker norgesglass, må jeg jo få på strikken, hvordan gjør jeg det uten å ta på den? Og syltede agurker skal jo på kalde glass, er de sterile fremdeles da?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-07, 10:11   #2
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sterilisering av glass til syltetøy og syltede greier

Hvorfor må det være så sterilt? Jeg har aldri opplevd at min syltetøykokende bestemor har gjort annet enn å koke glassene, men behandlet de da som normalt ellers.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-07, 10:22   #3
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv
 
pippimamma sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.500
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sterilisering av glass til syltetøy og syltede greier

Sålenge du er ren på hendene når du tar på strikken, så går det nok bra.

Når glassene er steriliserte (kokte) så er de sterile når de er kalde også. Så flott at du vil sylte og safte selv.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-07, 10:28   #4
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.167
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sterilisering av glass til syltetøy og syltede greier

Men er det veldig nøye kan du vel bruke sterile engangshansker. Mamma (og mormor) har alltid hatt glassene i ovnen og lokk og strikker i kokende vann når de sylter. Skulle jeg lagd noe med kalde glass hadde jeg kokt dem og satt dem opp ned på en ren håndduk. Og brukt dem etter å ha vasketå hendene.

Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-07, 12:12   #5
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.941
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sterilisering av glass til syltetøy og syltede greier

Bare et lite tips når det gjelder sylting og safting.

Fyll alltid beholderen helt opp til randen før lokk/kork skrus på. Varm væske trekker seg sammen når den kjøles, så etter en stund er ikke beholderen full lenger. Dersom det er mulig kan du også sette beholderen opp-ned under kjøling, det gjør at korken/lokket setter seg helt lufttett på.

Dersom det er vanskelig å åpne lokket når godsakene skal brukes kan du slå kanten av lokket let mot et hardt underlag. Når det sier "popp" åpnes lokket enkelt selv med svake hender.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-07, 00:17   #6
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sterilisering av glass til syltetøy og syltede greier

Du er en ekte husmor, Glitter!

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-07, 08:02   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.401
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sterilisering av glass til syltetøy og syltede greier

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Du er en ekte husmor, Glitter!

I'm getting there! Jeg har gått fra å bare være interessert i 50-talls moter og rock'n'roll til å bli interssert i 50-talls sysler også!

Denne høsten skal jeg lage romptopf, syltede agurker og kanskje rips- og blåbærgele. Kanskje litt saft også.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no