Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Påskemeny og "må-ha" i godisskapet

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-04-19, 21:02   #1
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Påskemeny og "må-ha" i godisskapet

Vi skal feire hjemmepåske for 1. gang på 20 år, så nå ser jeg på hva jeg skal fylle skapene med. Hva vi skal ha på menyen de ulike påskedagene.

Hva er deres påskemattradisjoner?

Jeg MÅ ha Anton Berg fugleegg og Nidar Kolibri-egg, det er uansett hvor jeg er og for meg starter påsken når disse varene er i butikken.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 10-04-19 kl 22:33.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-19, 21:16   #2
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.786
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Påskemeny og "må-ha" i godisskapet

Jeg synes lammelår hører påsken til. Og gjerne også fenalår.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-19, 21:34   #3
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Påskemeny og "må-ha" i godisskapet

Lam, kalkun og andebryst blir det i år tror jeg.

Påskemarsipan og diverse sjokolade fra Lindt blir det også.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-19, 21:36   #4
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Påskemeny og "må-ha" i godisskapet

Anthon Berg mandelegg. Appelsiner.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-19, 21:38   #5
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.245
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Påskemeny og "må-ha" i godisskapet

Anthon Berg mandelegg hører med. Lammestek må vi ha en dag og egg til frokost.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-19, 21:40   #6
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Påskemeny og "må-ha" i godisskapet

Lammelår, helst på grillen

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-19, 21:45   #7
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Påskemeny og "må-ha" i godisskapet

Hva serverer dere til lammelår?

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-19, 21:53   #8
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.839
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Påskemeny og "må-ha" i godisskapet

Er ikke så glad i lam så lurer på å prøve helstekt kylling og rotgrønnsaker. Ser det selges svært rimelig på Rema.

Av godis er jeg kjedelig så spiser det samme uansett. Paprikapotetgull og løsvekt lakrisfisk, fruktfisk og sure tær. pluss melkesjokoladeplate med dajm.
Jeg baker sikkert en kake eller to.

Følger med for tips til middagsretter.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-19, 22:20   #9
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.245
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Påskemeny og "må-ha" i godisskapet

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Hva serverer dere til lammelår?

God saus, poteter og diverse grønnsaker.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-19, 21:56   #10
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.786
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Påskemeny og "må-ha" i godisskapet

Til lammelår: Vi serverer rosenkål på denne måten: https://www.nrk.no/mat/rosenkal-med-...lok-1.12104262
Har kokte poteter, god saus av kraft, tyttebær og varme svisker til.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-19, 22:31   #11
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Påskemeny og "må-ha" i godisskapet

Vi har egentlig ikke noe påskemeny. Jeg blir litt dårlig av lammekjøtt (fettet, tror jeg), så jeg har sluttet å lage lammelår. Og gutta mine er veldig lite glad i appelsinbaserte desserter. Jeg ELSKER appelsin og sjokolade, de er mer "meh" til det.

Jeg lagde noen veldig morsomme kaninrundstykker for et par år siden, som jeg naila. De sprakk opp og så ut som gærne zombiekaniner. Vurderer å shoppe tradisjonen med hot cross buns, kanskje det kan falle i smak. Hvertfall om vi dropper appelsinen og sukatene.

Ellers er vi for velfylte påskeegg fylt av de mest kunstige godsaker som finnes, søtt, salt surt og i masse artificial colors. Også litt deilig sjokolade fra Pascal eller Sætre i tillegg.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-19, 23:53   #12
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Påskemeny og "må-ha" i godisskapet

Har ingen tradisjoner ... Men nå skal jeg være alene hjemme og skrive bachelor så jef bør uansett ikke ha for mye snop og snacks liggende for d blir det bare kjedespising.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-19, 01:33   #13
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.012
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Påskemeny og "må-ha" i godisskapet

Vi har også hjemmepåske og jeg gleder meg vilt!!
På menyen står lammelår (med fløtegratinerte poteter og grønnsaker), pinnekjøtt, ribbe og diverse grillmat som lammekoteletter osv.
Av godis er det "more the merrier". Jeg gleder meg til late fager på terrassen, tur til byen med gutta, en kinotur, påskekrim på tv, masse kos og fri!

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-19, 07:56   #14
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.649
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Påskemeny og "må-ha" i godisskapet

Jeg har også hjemmepåske, men planlegger ikke noe utover lammestek på langfredag. Snop i egget til barnet på påskeaften, ellers kanskje litt ekstra sjokolade til helligdagene. :kjedelig:

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-19, 07:58   #15
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Påskemeny og "må-ha" i godisskapet

Vi spiser nesten ikke godis, så det eneste ekstra i påsken er litt til påskeegget til ungene.

Ellers har vi få mattradisjoner i påsken. Vi pleier ha pinnekjøtt en dag, og ofte kalkunbryst.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-19, 09:52   #16
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.245
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Påskemeny og "må-ha" i godisskapet

Vi er nok på tur, dagstur, ved sjøen og griller sikkert pølser. Har med sjokolade på tur, men det er nok mest barna som spiser godteri.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-19, 10:00   #17
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.565
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Påskemeny og "må-ha" i godisskapet

Jeg er skikkelig gjerrig, så min tradisjon er å kjøpe både påskegodteri og lammelår til halv pris etter påske.

Påskeegg med smågodt til ungene på påskeaften, ellers har jeg lovet tolvåringen is hver dag.

Jeg vurderer å kjøpe inn Drageegg.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-19, 10:44   #18
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.786
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Påskemeny og "må-ha" i godisskapet

Medgjerrig- men nå koster lammelåret 58 kr kiloen på Kiwi og Rema, så jeg tviler kanskje på om det blir noe særlig billigere etter påske. Bare et tips

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Jeg er skikkelig gjerrig, så min tradisjon er å kjøpe både påskegodteri og lammelår til halv pris etter påske.

Påskeegg med smågodt til ungene på påskeaften, ellers har jeg lovet tolvåringen is hver dag.

Jeg vurderer å kjøpe inn Drageegg.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-19, 11:29   #19
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.042
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Påskemeny og "må-ha" i godisskapet

Klart Dragen må ha Drageegg.

Vi har ikke egentlig noen faste tradisjoner i påsken, utover at barna selvsagt får påskeegg. Mannen kjøper seg vel kanskje noe godteri han også. Litt ekstra gode middager og kanskje litt ekstra god vin blir det vel, men ellers er det ikke noe vi ha.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-19, 11:36   #20
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Påskemeny og "må-ha" i godisskapet

Jeg må ha sjokoladeegg fra Anton Berg.

I år blir det pinnekjøtt, ellers har vi ofte småmat fra Hallingdal eller lammelår i løpet av påsken.
Det pleier å bli en del godteri i omløp, påskeegg-jakt er en viktig del av påsken.

(I år har jeg ikke spist godteri i hele fasten, så nå har jeg kommet til det punktet der jeg drømmer om hva jeg skal stappe i meg neste fredag. )

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no