Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

"Historien om"-bøkene

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-06-10, 20:30   #1
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Historien om"-bøkene

Vi leser nå Historien om Amelia Earhart for guttungen, og undrer litt hvordan det er med sannhetsgehalten i denne boken.

Noen som vet hva bøkene bygger på? Er de forenklinger av biografier, eller noe annet? Jeg har lett etter kildeinformasjon, men finner det ikke.

Vi har ørti av disse bøkene på hytta og tenkte at det kunne være ok lesestoff for hytteturer, men ble plutselig usikker på om det er så lurt.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 21:41   #2
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Historien om" bøkene

Jeg vet ikke generelt noe om dette, men jeg leste en haug av disse bøkene da jeg var liten. Flere av personene leste jeg også mer om etterhvert som jeg ble eldre, og jeg kan ikke huske at jeg fant store og avgjørende avvik.
Jeg tror jeg skulle funnet ganske graverende avvik før jeg nektet et barn å lese disse, jeg elsket dem og lærte veldig mye av dem.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 21:57   #3
Krem
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.837
Krem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Historien om" bøkene

Å, de bøkene elsket jeg som barn. Sp3esiellt Florence Nightingale og He3len Keller husker jeg veldig godt.

Jeg tror og det skulle graverende feil før jeg hadde nektet mine barn lese disse, ettersom de både var en god leseopplevelse for meg, og trigget både leselyst og nysgjerrighet.

Og nå må jeg på biblioteket og finne disse til jentene!

Krem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 22:00   #4
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Historien om" bøkene

Opprinnelig lagt inn av Krem, her.

Jeg tror og det skulle graverende feil før jeg hadde nektet mine barn lese disse, ettersom de både var en god leseopplevelse for meg, og trigget både leselyst og nysgjerrighet.

Ja, det tenker jeg også. Kritisk tenking kommer tidsnok.

Bøkene er i overkant idoliserende, sånn jeg husker dem, men det er vel ikke så stort problem. Marie Curie, som jeg husker særlig godt, kan godt stå med helgenstempel for min del.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 22:18   #5
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.464
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: "Historien om" bøkene

Luftslottet sa det! Jeg leste alle jeg kom over på biblioteket!!

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 22:22   #6
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Historien om" bøkene

jeg husker også florence nightinggale og helen keller! Og jeanne d´arc tro? og Madame Curie?

Hvorfor bare damer?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 22:26   #7
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Historien om" bøkene

Jeg elsket også de bøkene - det var både kvinner og menn.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 22:28   #8
Krem
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.837
Krem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Historien om" bøkene

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

jeg husker også florence nightinggale og helen keller! Og jeanne d´arc tro? og Madame Curie?

Hvorfor bare damer?

Tja, jeg husker og mest damene gitt. Kanskje rødstrømpemammaen min silte bøker?
Neida, mener å ha lest om han som fløy over Atlanteren? Eller var det noe annet kanskje... Og Franklin husker jeg.

(Og Elenor Roosevelt, men det var visst dame igjen.)

Krem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 22:30   #9
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Historien om" bøkene

Jeg elsket også disse! Spesielt boken om Elizabeth 1. Den leste jeg mange ganger. Madame Curie og Helen Keller var også favoritt.

Husken er dårlig, men jeg tror jeg leste om Thomas Alva Edison, Mozart og Beethoven også. De var interessante, men Elizabeth vinner. Som voksen har jeg lest en del annet materiale om disse personene, og det som avviker er vel mer litt diktning om hva de tenkte og følte og sånn? Det ser jeg på som uproblematisk når det gjelder barn. Jeg lærte i alle fall masse av dem og vurderer å lese dem på nytt.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 22:34   #10
Krem
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.837
Krem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Historien om" bøkene

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Jeg elsket også disse! Spesielt boken om Elizabeth 1. Den leste jeg mange ganger. Madame Curie og Helen Keller var også favoritt.

Husken er dårlig, men jeg tror jeg leste om Thomas Alva Edison, Mozart og Beethoven også. De var interessante, men Elizabeth vinner. Som voksen har jeg lest en del annet materiale om disse personene, og det som avviker er vel mer litt diktning om hva de tenkte og følte og sånn? Det ser jeg på som uproblematisk når det gjelder barn. Jeg lærte i alle fall masse av dem og vurderer å lese dem på nytt.

Stemmer det, jeg leste om Mozart og Beethoven.

Edison, var det han med telefonen? I så fall har jeg lest den og.

(Nå er jeg nesten litt stressa over at jeg ikke rekker biblioteket på over 14 dager, skulle så gjerne introdusert lesehesten min for disse!)

Krem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 22:45   #11
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.873
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Historien om" bøkene

Husker at jeg leste noen av disse selv og likte dem godt. Her finnes det oversikt over serien, http://biblioteksvar.no/arkiv/viewdialog.php?id=25705

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 00:03   #12
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.854
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Historien om" bøkene

Fine bøkene. Jeg leste masser av dem, og huskervel best Kleopatra, Florence Nightingale, Madame Curie, Helen Keller, Newton og Mozart.

Jeg har tatt vare på noen av dem, og eldsten har kjøpt noen flere på bruktbokbutikk, men jeg tror ikke egentlig han har lest så mye. Jeg skal oppmuntre begge storegutta til å gi bøkene en sjanse.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 00:06   #13
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.137
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Historien om" bøkene

Jeg tror de er temmelig forenklede, som mye populær historieskriving, men la dem nyte dem nå, og lær dem kildekritikk etter hvert.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 00:07   #14
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Historien om" bøkene

Åh - de bøkene slukte jeg. Jeg husker spesielt Mozart og Helen Celler.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 00:25   #15
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Historien om" bøkene

Historien om Helen Keller
Jeg elsket den boka.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 08:40   #16
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.055
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Historien om" bøkene

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Historien om Helen Keller
Jeg elsket den boka.

Samme her. Det var den første boken jeg fikk i denne serien.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 08:46   #17
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: "Historien om" bøkene

Åh, jeg slukte de bøkene. Jeg husker fortsatt enkelte årstall (som f.eks. når Edvard Grieg døde) på grunn av de bøkene, og det er oppsiktsvekkende, for jeg har store problemer med årstall. Jeg har ikke kommet over graverende feil fra bøkene, men så har jeg ikke lett etter det og er ikke noen historiker. Jeg ville ikke nølt med å lese dem for mine barn, og jammen skal jeg se om ikke jeg kan finne noen på loppemarked eller noe (storesøster stakk nemlig av med hele serien vår, også de jeg hadde fått ).

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 09:06   #18
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.926
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Historien om"-bøkene

Som flere har sagt, så er de veldig forenklede og "glorifiserende". Men de er underholdende skrevet og vekker interesse. Jeg er sikker på at de var med på å skape min historieinteresse. Jeg ser også at storesøster sluker dem og langt foretrekker dem foran mer moderne og nøkterne biografier. Hun har lest biografiene over Elisabeth 1 og Helen Keller tre ganger hver. Jeg har ingen problemer med at hun leser noe som hun synes er så morsomt og har både lånt på biblioteket og kjøpt brukt. Jeg var heldig nok til å få en hel bunke på Fretex denne uken.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 09:11   #19
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Historien om"-bøkene

Datteren min har begynt å lese mine gamle, og elsket både Florence Nightingale og Dronning Elizabeth.

Jeg har hele tiden tatt sannhetsgehalten i barndomshistoriene med en klype salt, og barndomshistoriene utgjør jo en stor del av bøkene.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 09:13   #20
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Historien om" bøkene

Opprinnelig lagt inn av Krem, her.


Edison, var det han med telefonen? I så fall har jeg lest den og.


Edison oppfant glødelampen

Bell oppfant telefonen

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no