Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Oppvaskkluter

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-09-06, 00:18   #21
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.791
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Slik gjør jeg også ! Synes det er skikkelig ekkelt med "gamle" kluter....

Opprinnelig lagt inn av Tittei, her.

Jeg bryr meg ikke om fargen. Jeg har maaaaange kluter, og skifter flere ganger om dagen. Her henges ikke klutene over krana til tørk, de går rett i vask.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 06:48   #22
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Kopptua er et undervurdert ord.

Vi kjøper også den fargede sorten fra Kid. Engangskluter er skrekkkkkelig lite miljøvennlig og ingenting for mannen her i huset.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 07:58   #23
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har gitt opp det der "holde-klutene-hvite-prosjektet". Fargede kluter fra Kid er genialt, og de hvite klutene jeg hadde er gråish/brunish/styggish for lenge siden.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 08:54   #24
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

Jeg kjøper ikke hvite
Kid har flotte gasskluter i masse fine farger som matcher oppvaskkostene til Jordan

Det var lurt, tror jeg skal en tur innom Kid snart. Har nemlig samme problem som Sannemor, selv kokevask klarer ikke å ta enkelte av flekkene, og da er det bare klor som nytter.

Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 08:58   #25
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Her i huset bruker vi gamle flanellslaken som kopptuer, klipt i store firkanter. De er fantastiske! Holder seg godt i fargen gjør de også. Skifter ofte, så de rekker ikke å bli så veldig skitne her i huset.

  Svar med sitat
Gammel 29-09-06, 21:06   #26
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppvaskkluter

Synes skitten grå er en fin farge jeg...

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-06, 22:52   #27
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.813
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Oppvaskkluter

Vi kjøper kopptuer i 5 pk og bytter ofte. Sånne tynne i papprør, gule eller blå pleier vi å ha. Har de antydning til å være sure går de rett i søpla. Jeg kjøpte for en stund siden en annen type på Til Bords tror jeg det var, og de ble utrolig fort sure. De var så tykke at de ble jo aldri tørre.

Mamma legger kopptuene sine i klorin støtt og stadig, og de er så hvite og fine atte.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-06, 23:17   #28
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppvaskkluter

Opprinnelig lagt inn av muskat, her.

Vi kjøper kopptuer i 5 pk og bytter ofte. Sånne tynne i papprør, gule eller blå pleier vi å ha. Har de antydning til å være sure går de rett i søpla. Jeg kjøpte for en stund siden en annen type på Til Bords tror jeg det var, og de ble utrolig fort sure. De var så tykke at de ble jo aldri tørre.

Mamma legger kopptuene sine i klorin støtt og stadig, og de er så hvite og fine atte.


Kjøper de i "papprør" vi også

Og jeg prøvde noen nye jeg og, fra Bunnpris.
De var helt håpløse.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 23:09   #29
rakka
Aktiv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 144
rakka er litt kul
Standard

Sv: Oppvaskkluter

Kjøp kluter i en annen farge som noen andre også nevner her. Hvite kluter er for damer uten noe ordentlig liv.

rakka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 16:58   #30
@nne
Ikke fra NM
 
@nne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: arendal
Innlegg: 301
@nne er litt kul@nne er litt kul@nne er litt kul
Standard

Sv: Oppvaskkluter

Opprinnelig lagt inn av Tittei, her.

Jeg bryr meg ikke om fargen. Jeg har maaaaange kluter, og skifter flere ganger om dagen. Her henges ikke klutene over krana til tørk, de går rett i vask.

Det maa da vaere tungvint med saa mye vaatt til vask. For det passer vel ikke aa starte en maskin hver gang man har brukt en kjoekkenklut

__________________
Barn er utrolig flinke til å etterligne. Samme hvor mye du strever med å lære dem folkeskikk, oppfører de seg akkurat som foreldrene sine
@nne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 17:02   #31
@nne
Ikke fra NM
 
@nne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: arendal
Innlegg: 301
@nne er litt kul@nne er litt kul@nne er litt kul
Standard

Sv: Oppvaskkluter

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg har gitt opp det der "holde-klutene-hvite-prosjektet". Fargede kluter fra Kid er genialt, og de hvite klutene jeg hadde er gråish/brunish/styggish for lenge siden.

Klarer heller ikke aa holde mine hvite og fine, men om man skal ha slike ting i farger, da blir det vel litt vanskelig aa sortere vasken vil jeg tro? Det er jo en grunn til at slike ting som blir veldig skitne helst er hvite. Hva gjoer man f.eks. med en knall-orange fille, vasker man den sammen med tenaaringens orange mote-klaer.

Jada, vet jeg setter det paa spissen her, men synes faktisk dette er et problem

__________________
Barn er utrolig flinke til å etterligne. Samme hvor mye du strever med å lære dem folkeskikk, oppfører de seg akkurat som foreldrene sine
@nne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 21:56   #32
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppvaskkluter

Opprinnelig lagt inn av rakka, her.

Hvite kluter er for damer uten noe ordentlig liv.

MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 11:15   #33
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.386
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppvaskkluter

De grå klutene degraderes til baderomsvask.

Ellers har mamma strikket flotte mørkerøde "kopptuer"
til meg. De går på 60% med annet farget bommullstøy. Er allergisk mot sure kluter, men mindre opptatt av hvordan de ser ut.

Synes engangskluter både til kast og vask virker lite miljøvennlig.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 11:17   #34
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.106
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppvaskkluter

Jeg kjøper de fargerike på KID.

Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 11:20   #35
Kanutte
interlektuell
 
Kanutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 976
Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Oppvaskkluter

Opprinnelig lagt inn av gnuri, her.

Hihi. Du minnet meg på da jeg første gang kom inn i butikk i Oslo og skulle kjøpe kopptua....*Nordnorsk ord for Oppvaskkluter *(dama skjønte ikke bæret av hva jeg ville ha, og jeg hadde aldri hørt noe annet ord for det..)

Akk, ja... Det tok en stund før jeg lærte meg dette. For ikke å snakke om at "teppe" betyr det samme som "dyne". Makan!

__________________
Tjo og hei

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 11:31   #36
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oppvaskkluter

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

Jeg kjøper ikke hvite
Kid har flotte gasskluter i masse fine farger som matcher oppvaskkostene til Jordan


På KID har de kluter i alle regnbuens farger.

Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 11:37   #37
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppvaskkluter

Jeg er forundret over folk som bruker engangs til dette? Ikke akkurat miljøvennlig? Og dere som skifter flere ganger hver dag? Har dere fobi eller?

Vi kjøper ikke hvite, men de blå chifonette (eller hvordan det nå skrives) i de papprørene. De skyller man lett ren, og de blir ikke sure.

Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 11:38   #38
Mica
Djevelsk
 
Mica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 367
Mica er populærMica er populærMica er populærMica er populærMica er populær
Standard

Sv: Oppvaskkluter

Er det bare jeg som nærmest har sluttet å bruke kluter?

Ja jeg har jo noen i friske farger som jeg bruker av og til (hvis jeg skal vaske ordentlig, og de går da rett til vask etter bruk) - men stort sett i det daglige bruker jeg tørkerull. Vi har ett stort forbruk av tørkerull, men det får så bare være jeg klarer ikke våte kluter ved vasken, eller hengende rundt om kring.

__________________
Mica
Mica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 11:42   #39
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppvaskkluter

Opprinnelig lagt inn av Mica, her.

Er det bare jeg som nærmest har sluttet å bruke kluter?

Ja jeg har jo noen i friske farger som jeg bruker av og til (hvis jeg skal vaske ordentlig, og de går da rett til vask etter bruk) - men stort sett i det daglige bruker jeg tørkerull. Vi har ett stort forbruk av tørkerull, men det får så bare være jeg klarer ikke våte kluter ved vasken, eller hengende rundt om kring.

Himmel, det var jo miljøvennlig da. Det må jo bli enorme mengder tørkerull.

Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 11:47   #40
Mica
Djevelsk
 
Mica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 367
Mica er populærMica er populærMica er populærMica er populærMica er populær
Standard

Sv: Oppvaskkluter

Ja det er nok ikke veldig miljøvennlig, men det er faktisk slik det gjøres mange steder i verden som feks USA. Men tørkerull bruker vi masse av uansett, tipper kanskje at det går rundt 1 1/2-2 ruller i uken uten at jeg ha forsket så mye på forbruket. Det avhenger av om vi er mye hjemme (går mer), hva vi har til middag osv.

Men når jeg ser hvor mye papirer som feks kastes på jobb, eller hvor mange aviser, reklame og embalasje vi kaster (i papirinnsamlingsdunken) så syns jeg jo faktisk ikke at et lite overforbruk på tørkerull er så ille.

__________________
Mica
Mica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no