Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvordan få krydderurtene til å overleve i mer enn én uke?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-09-06, 16:07   #21
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og jeg som laget egen tråd om å fryse urter
Så denne først nå

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-06, 14:27   #22
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.786
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Det hadde kanskje vært noe for meg... Glemmer som regel å vanne

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

De man sår selv varer lengre. Da kan de også "læres" opp til å få mindre vann


Sist redigert av gnuri : 08-10-06 kl 16:45.
gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 06:43   #23
Sparky
Mean Milk Machine
 
Sparky sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 217
Sparky er litt kul
Standard

Sv: Hvordan få krydderurtene til å overleve i mer enn én uke?

Hørt på radioen eller noe sånt: Urter kjøpt i butikken er vant til å bli vannet fra bunnen. Dermed samler det seg salter på toppen. Når vi da begynner å vanne fra toppen skylles saltene ned i jorden igjen og tar kverken på planten.
Det er også lurt å ikke la plastikken være på for lenge og å plukke små kvaster ved roten når du skal bruke krydderet, gjerne midt i. Husk å fjerne råtnende blader med en gang.

Jeg har forresten sluttet å kjøpe urter på potte. Kjøper små poser fra Vikingurt istedet. Det er mannen min som er flink med grønt. Han hadde en sitronmelisse i et par år, men så flyttet han sammen med meg.

Sparky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 15:30   #24
Senna
Javel
 
Senna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The Sun
Innlegg: 3.893
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan få krydderurtene til å overleve i mer enn én uke?

http://www.brodrenepedersen.no/image...207&resample=6

Disse har vi. Og basilikumen trives iallefall. Men Rosmarin trenger vel kanskje ikke like masse vann, for den likte seg ikke noe særlig i disse pottene.

__________________
Ertekroken (j-99), stabukken (g-02) og minsten (g-05)
Senna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 01:00   #25
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan få krydderurtene til å overleve i mer enn én uke?

Jeg kjøper mine urter i vanlig butikk.
Vanner dem hver dag. Har dem under lyset på kjøkkenet. Heller ut det vannet som er til overs etter planten har sugd opp vann. Vann i SKÅLEN, ikke i urten.

Husk at urten trives best når den blir brukt.
IKKE glem å vanne den.

Er man ordentlig glemsk, kan man investere i sånn urtepotter. Selges på Tilbords (oj, er det lov å reklamere slik?? ) Da er det bare til å helle vann i krukken, så dampes det vann etter behov på en måte

Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no