Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Tips til melkefri barnebursdag

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-04-10, 23:23   #1
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Tips til melkefri barnebursdag

Vi skal snart ha bursdagsselskap, og en av gjestene tåler ikke melk. Kaker uten melk er greit, men jeg lurer på hva vi kan ha i godteposen slik at det blir likt for alle (hyggeligst for gjesten og enklest for oss hvis h*n kan spise alt som serveres). Forslag?

Gilde Go' og mager pølser er dessuten på handlelista, og så skal jeg sjekke om vi finner vaniljesaus uten melk, eller kanskje koke selv av havremelk.

Blir veldig takknemlig for lure bursdagstips!

__________________
04 07

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 23:25   #2
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.210
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til melkefri barnebursdag

Godteposen går vel fint hvis du unngår sjokolade og heller kjøper gele, skum, drops og sånt?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 23:25   #3
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til melkefri barnebursdag

Ultra har vaniljesaus uten latokse.
Vet du forresten om barnet tåler noe melk? Lillemor har laktoseintoleranse, slik at vi bruker laktosefri melk i mat til henne. Men de aller fleste tåler små mengder melk, så for eksempel sjokolade går helt fint.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 23:28   #4
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tips til melkefri barnebursdag

Det finnes en vaniljesaus fra Oatly, som også kan piskes faktisk. Ikke prøvd den ennå. Det meste av gelegodteri er jo melkefritt, popcorn er jo også populært, pez, seigmenn, kjærlighet osv.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 23:29   #5
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til melkefri barnebursdag

gelé, frukt, og ta en titt på allergikokken.no

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 23:33   #6
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tips til melkefri barnebursdag

Vaniljesausen fra Oatly er veldig god

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 23:47   #7
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.576
Blogginnlegg: 808
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tips til melkefri barnebursdag

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Ultra har vaniljesaus uten latokse.
Vet du forresten om barnet tåler noe melk? Lillemor har laktoseintoleranse, slik at vi bruker laktosefri melk i mat til henne. Men de aller fleste tåler små mengder melk, så for eksempel sjokolade går helt fint.


Vet du forresten at akkurat sånne utsagn gjør livet litt surere for oss som har barn som er veldig allergisk mot melkeprotein? Sjokolade er jo noe av det aller verste!

Sokk - så hyggelig at du tar deg bryet. Seigmenn, krokodiller og veldig mye annet smågodt er melkefritt. Vær obs på at det er melk i krydderet på en del potetgull.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 00:00   #8
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.296
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til melkefri barnebursdag

Vaniljesaus fra Oatly, ja. Og GoGreen har en kremtopping som kan brukes på fx bløtkake.

NonStop og Bocca er melkefri, men kan inneholde spor av melk.

Maia er også laktoseintolerant, og tåler overhodet ikke melkesjokolade. Så det er vel individuelt fra person til person.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 00:08   #9
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tips til melkefri barnebursdag

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Vet du forresten om barnet tåler noe melk?

"Spor av..." går visst bra, ellers skal barnet ikke ha noe melk, nei.

Vi har tid og mulighet, så jeg synes det bare er hyggelig å gjøre det. Det koster jo bare tre kalorier å ha det tenkt igjennom på forhånd, slik at vi slipper å stresse med spesialservering på selve bursdagen.

__________________
04 07

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 00:13   #10
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tips til melkefri barnebursdag

NonStop inneholder melk.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 00:20   #11
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.296
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til melkefri barnebursdag

Opprinnelig lagt inn av Stikka, her.

NonStop inneholder melk.

Jeg måtte ut og lese på posen. Og ja, det gjør det jaggu meg. Har de alltid gjort det? Jeg mener det bare var "spor av" før. At NonStop var ok for dem som ikke er hyperallergiske.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 00:24   #12
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tips til melkefri barnebursdag

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Jeg måtte ut og lese på posen. Og ja, det gjør det jaggu meg. Har de alltid gjort det? Jeg mener det bare var "spor av" før. At NonStop var ok for dem som ikke er hyperallergiske.

Jeg har også lest at de var melkefrie men da jeg skulle kjøpe i høst så leste jeg bakpå at det var melk i dem. Har lest et sted (her inne?) at oppskriften er lik som den alltid har vært, men at det har blitt nye krav til merking elns.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 02:51   #13
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.296
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til melkefri barnebursdag

Den inneholder jo tørrmelk, så jeg skjønner ikke helt at annen krav til merking før gjorde at de kunne kalle det spor av?

__________________
- 06 og 07 -

Sist redigert av jolie : 11-04-10 kl 02:58.
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 07:55   #14
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.700
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til melkefri barnebursdag

Du kan lage "skumkake" (altså: kokosbollekake) Min barndoms favoritt i bursdager iallefall - så fremt at dere ikke har en eggeallergiker i gjengen og da

Fruktspyd. Masse godis uten melk da - er det ikke bare sjokolade som utgår da? Og karameller, kanskje?

__________________
Min signatur
Che er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 07:57   #15
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.951
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tips til melkefri barnebursdag

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Vet du forresten at akkurat sånne utsagn gjør livet litt surere for oss som har barn som er veldig allergisk mot melkeprotein? Sjokolade er jo noe av det aller verste!

Jeg tror Fadese snakket om laktoseintoleranse. Og jeg tolket henne dithen at Sokk kunne høre med foreldrene hvor mye barnet tåler. Det er forskjell på laktoseintoleranse og melkeallergi. Og det er et godt råd å snakke med foreldrene, og ikke ta noe for gitt. :tolker Fadese fritt:

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 08:03   #16
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tips til melkefri barnebursdag

Ja men det er mange med laktoseintoleranse som ikke tåler spor av melk/laktose.
Jeg er en av de som kun kan spise en pitte liten bit sjokolade ellers blir jeg dårlig.

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...

Sist redigert av Honda : 11-04-10 kl 08:32.
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 08:06   #17
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.543
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til melkefri barnebursdag

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Ja men det er mange med laktoseintoleranse som ikke tåler spor av melk/laktose.
Jeg er en av de som kun kan spise en pitte liten bit sjokolade ellers blir jeg dårlig.


Men nettopp derfor må det vel være greit å spørre. Vi har ei på avdelingen som ikke tåler melk, og vi spør mammaen stadig vekk når vi lurer på noe.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 08:08   #18
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.951
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tips til melkefri barnebursdag

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Ja men det er mange med laktoseintoleranse som ikke tåler spor av melk/laktose.
Jeg er en av de som kun kan spise en pitte liten bit sjokolade ellers blir jeg dårlig.

Ja, og nettopp derfor er det viktig å spørre den det gjelder, om hva vedkommende tåler. Hvis man ikke kan spørre, synes jeg som dere, at man skal ta utgangspunkt i null melk.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 08:10   #19
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.951
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tips til melkefri barnebursdag

Hilsen hun som får servert mat uten melk, gluten, eller noe som helst på restaurant, "for vi var ikke sikre på hva cøliaki er for noe, selv om du skrev hva du tålte og ikke tålte i mailen din".


__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 10:33   #20
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips til melkefri barnebursdag

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Ultra har vaniljesaus uten latokse.
Vet du forresten om barnet tåler noe melk? Lillemor har laktoseintoleranse, slik at vi bruker laktosefri melk i mat til henne. Men de aller fleste tåler små mengder melk, så for eksempel sjokolade går helt fint.

Sjokolade er noe av det verste for min laktoseintolerante unge. Jeg har aldri hørt at folk med laktoseintoleranse kan spise sjokolade, da må de bare ha et bittelite snev av laktoseintoleranse ihvertfall.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no