Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Kresne" unger og usunn mat

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-08, 11:15   #41
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Kresne" unger og usunn mat

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Jeg synes rett og slett det blir for dumt når folk som ikke har erfaring med svært kresne og/eller spisevegrende barn skal kritisere, synse og uttale seg basert på sine erfaringer med "normale" barn.

Er det noen som gjør det? Og hvordan kan du vite hva andre hanskes med på hjemmebasis?

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 11:17   #42
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: "Kresne" unger og usunn mat

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg følger tankegangen din. Samtidig så fins det noen barn som ikke ville ha spist noe som helst, hadde det ikke vært for at de fikk slik mat.

¨
Jeg kan liksom ikke tenke meg at normalt friske barn ville sulte ihjel fordi de var kresne.

Når det er sagt kan jeg forstå at noen foreldre i desperasjon prøver hva som helst, men ikke de som har normalt kresne barn.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 11:19   #43
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Kresne" unger og usunn mat

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Er det noen som gjør det? Og hvordan kan du vite hva andre hanskes med på hjemmebasis?

Ja, det er det, jeg kan lese innlegg. Jeg synser ikke om de som ikke skriver hva de har på hjemmebane.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 11:19   #44
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.399
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Kresne" unger og usunn mat

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Dere som foreslår rent kjøtt i stedet for farseprodukter - ærlig talt, dere aner tydeligvis ikke hva dere snakker om her! Det er nettopp konsistensen på farseproduktene som gjør det helt annerledes enn ren kjøtt og fisk, og MYE mer lettspist for barn med trangt halsehull eller som lett brekker seg, for eksempel.

Nei, jeg har ikke peiling. Det innrømmer jeg gjerne.

Det vi gjør for tiden er å lage tynne strimler, eller kanskje jeg skal si rusk og kjøttfibre, som lillebror koser seg med. Han smatter på dem, forsøker å tygge på dem, tar dem ut igjen, men han liker smaken og spiser. Han er ett år, uten jeksler, absolutt ikke trangt halsehull skjønner jeg. Jeg hadde ikke en gang tenkt på at noen barn selvfølgelig brekker seg lettere enn andre. Innser at vi er veldig heldige.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 11:22   #45
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.186
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Kresne" unger og usunn mat

Unnskyld at jeg hørtest sur ut. Men dette er et emne der det finnes mye høyhestrytteri. Så jeg ble litt bisk.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 11:24   #46
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Kresne" unger og usunn mat

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Ja, det er det, jeg kan lese innlegg. Jeg synser ikke om de som ikke skriver hva de har på hjemmebane.

Hva med de som har unger som nekter å spise grønnsakene sine, for da ordner far eller mor pølser til dem? Er det feil å snakke om disse fordi det finnes barn som havner i kategorien spisevegring? Eller eksisterer de kanskje ikke, da det MÅ ligge en eller annen forstyrrelse til grunn?

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 11:26   #47
goldnugget
fornøyd
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
Innlegg: 1.894
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Kresne" unger og usunn mat

Vi har problemstilling som egentlig gjør det lett og spise sunn mat. Lillebror er allergisk så all mat lages fra bunnen.

Storesøster er kresen, spesielt på middag. Hun liker det hun liker - og vil helst ikke smake nye ting. Jeg lager mye kjøttboller av kylling og det gjør susen! Kjøttdeig og karbonader og små kyllingbiter og pølser går også bra.

Hun vil kun ha en grønnsak og det er brokkoli - siden det kanskje er den sunneste grønnsaken har vi ihvertfall det hver dag. Poteter er ikke godt, men vi har ris eller spelt fullkorn pasta. Det er godt og sunt det og.

Hun vet at hun alltid skal smake en bit av nye ting - noen ganger spiser hun det - andre ganger spytter hun det ut i servietten sin. Vi lager ikke noe big deal ut av det. Hun spiste ikke klumper før hun var 16 mnd så hun sliter nok litt med det ennå. Om hun spiser lite til middag så spiser hun godt til kvelds.

Hun spiser variert pålegg - vil ikke ha søtt, og hun spiser fortsatt grøt en gang om dagen. Hun elsker lørdags-godteri, men spiser/liker likevel minimalt. Det er nok mer det at hun kan få!

Lillebror er et matvrak og vil helst smake på alt og spiser mye mer enn søsteren sin. Han elsker middag! Det er jo helt tragisk at han ikke tåler "noen ting".

Storesøster har dessverre fått noen kommentarer på at lillebror er mye flinkere til å spise enn henne.

Jeg har vært mye frustrert og har laget så mye mat som bare er blitt kastet. Spesielt da hun var baby og skulle prøve nye matvarer. Hun ville bare ha det ene glasset med middag. Jeg lagde og moste masse hjemmelagde måltider som bare gikk rett i søppla. Da vi flytta hjem til Norge (fra USA) fant vi ikke noe som tilsvarte den maten så da spiste hun mye leverpostei og brokkoli. Det gikk seg til etterhvert.

Hun får lite på tallerken og får heller forsyne seg mer selv hvis hun vil ha. Som regel gjør hun det av pasta og brokkoli.

__________________
2004 2006 2008
goldnugget er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 11:31   #48
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Kresne" unger og usunn mat

Mat skal være hygge og glede, ikke tvang og mas.

Jeg har utrolig liten sans for kresenhet, og voksne kresne har jeg rett og slett lyst til å fike til. Allergier og intoleranser, sykdom og annet hører slettes ikke hjemme i denne dskusjonen, her handler det om unger flest, gjør det ikke?

Mat må være godt, og første regel er vel at man tilbyr ungene sine skikkelig god kvalitetsmat. Det kan godt være pølser en gang i blant, men da kan man velge go' og mager eller andre pølsevarianter der kjøttprosenten er over 50 %, helst så høy som mulig. man kan lage potetmosen selv med smør og fløte, og ikke fra pose. Man kan ha på ketchup uten natriumbenzoat og lure noen grønnsaker inn i mosen. Skal man ha fiskekaker kan manlage de selv eller kjøpe god kvalitet med høy fiskeprosent. Fiskeboller varierer med over 30 % i fiskeinnhold, det er jo bare å lese på boksen og velge det beste? Det er ikke krise med fiskeboller en gang i blant, det har vi også og vi elsker det alle sammen, det er råkost og gode poteter til, sikke øverst på sunn-lista, men ikke nederst heller. Vi har fiskegrateng sikkert to ganger i mnd, og når man lager den selv med egg, grov pasta og masse fisk er ikke det veldig usunt. I pannekakene har vi masse egg og fibramel, som med resten, ikke så sunt som en wok, men ikke mac'ern-mat heller.

Alle unger har vel perioder der de liker og ikke liker, vegrer seg, er mett, tester grenser, æsjer og usjer. Noe av det er aldersmessig trassing, noe er sosialisering og noe er faktisk hva man liker og ikke. Alle liker ikke alt.
Mne å servere loff og pølser hver dag, det hadde jeg ikke hatt samvittighet til å gjøre, jeg ville fått panikk over mitt barns helse.

Å gøre unger delaktig i planlegging og tillaging av mat tror jeg er et godt steg på veien til matglede. Å få røre, steke, piske og skjære, dekke og ordne. Det krever ta man tar seg litt mer tid, den verste sulten må stilles litt før middag, men jeg tror det er bar for alle å ikke være skrubbsultne når man går i gang med maten. Det blir lett litt vel kjappe løsninger av hastverk. Ungene lærer mer om mat og matlaging, hva som lager de og de smakene og får grise og ordne. Min Lille elsker å være med og så får det heller være at alle kjøttkakene har ulik størrelse.

Jeg lagde forresten skikelig god babymat til Lille, jeg lagde feks kjøttsaus og pasta som ble moset like god som om jeg skulle spist den selv, bare uten salt. mange avspiser ungene sine med smakløse greier når de er babyer. det skal jo være godt, bare ikke salt. Og da venner de seg til at mat er deilig og mat smaker. Btw: jeg er flasket opp på økologiske medisterkaker med mandelpoteter. Moset i hjemmelaget brun saus med grønnsaker og tyttebær. Det er fremdeles noe av det absolutt beste jeg vet. Det og hjemmelaget tomatsuppe med medisterboller i. Basert på hjemmelaget kraft og med egg oppi! Namnam! Med mange barn i huset hadde vi mye farsemat, men hjemmelaget økologisk og sunn farsemat, der mor hadde laget det selv evt med hjalp av bestemor og helt uten tilsettingsstoffer og juks. Så farsemat er ikke krise, kvalitet har også mye å si!

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 11:36   #49
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.789
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Kresne" unger og usunn mat

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg har en sånn, en. Hun har vel ikke spist middag på noen år nå, tenker jeg. Hun får bare det samme som oss, jeg ville ikke disket opp med usunn mat i stedet. Men det er meg, da, jeg er jo fullstendig klar over at situasjonene kan være forskjellige. Men til hvert eneste måltid disker jeg oppå med mat og grønnsaker for så å høre "jeg er ikke sulten". Jeg sier bare -greit! Legger ikke noe fokus på det.


Syns det viktig at folk gjør det som fungerer for dem. Men selv om du ikke disker opp med usunn mat i stedet, får hun et altarnativ, eller ville du sagt nei hvis hun ba om en skål med havregryn i stedet?

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 11:38   #50
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Kresne" unger og usunn mat

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Hva med de som har unger som nekter å spise grønnsakene sine, for da ordner far eller mor pølser til dem? Er det feil å snakke om disse fordi det finnes barn som havner i kategorien spisevegring? Eller eksisterer de kanskje ikke, da det MÅ ligge en eller annen forstyrrelse til grunn?

Jeg var vel som Polyanna, litt kvass, fordi jeg har opplevd mye synsing og uttalelser om tilfeller der det er et større problem enn litt særhet og småspisthet. Jeg leser det jo også i tråder som omhandler sånt.
Man må jo skille mellom de som har et problem, ref. meg selv som barn og barn som blir sære fordi de får lov eller som bare er litt småspiste. Når det gjelder grønnsaker så husker jeg godt at et måltid var fullstendig ødelagt hvis jeg fikk en mistanke om at en liten grønn ert ikke var plukket ut og kunne gjemme seg inni potetene og sausen. Jeg gikk fullstendig i vranglås og ble kvalm av tanken, og klarte rett og slett ikke å spise. Men jeg fikk selvfølgelig ikke pølser hver dag av den grunn. Og jeg sier ikke at det riktig å gi unger pølser hver dag i åresvis, da feiler man. Men at noen velger i små perioder å gi sånt har jeg forståelse for.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 11:40   #51
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Kresne" unger og usunn mat

Opprinnelig lagt inn av Cille, her.

Syns det viktig at folk gjør det som fungerer for dem. Men selv om du ikke disker opp med usunn mat i stedet, får hun et altarnativ, eller ville du sagt nei hvis hun ba om en skål med havregryn i stedet?

Nei, hun får ingen alternativer. Jeg hadde sikkert gitt henne (sunne) alternativer hadde det vist seg at det bare var enkelte middagsretter hun ikke likte. De færreste av oss liker vel alt? Men hun spiser ikke middag i det hele tatt, ingen retter. Unntaksvis lørdag når vi har grøt. (Som hun får til frokost / kvelds innimellom.) Hun får derimot all den frukten hun vil ha, og må så vente en time-to til kveldsmat.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 11:40   #52
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: "Kresne" unger og usunn mat

Opprinnelig lagt inn av Skjevo, her.

Jeg tror faktisk enkelte barn kunne blitt syke og i verste fall sultet i hjel om ikke foreldrene jobbet aktivt for å få i dem mat, mat som fristet. Og da mener jeg selvfølgelig ikke med tvang.

Og det kan vi være enig i.
Men må mat som frister være pølser eller skiver med nugatti/syltetøy el.?

Opprinnelig lagt inn av Lisa

I følge den hjelpen vi fikk så sa de alle at ingen barn sulter seg selv ihjel. De vil etterhvert spise men ja, før de gjør det så kan de gå gjennom en periode der de blir veldig slappe pga lavt energi inntak.

Det er i hvertfall bare tull.
Det finnes barn som hadde sultet ihjel om de fikk velge selv.
Evnt. fått alvorlige skader før den tid også, det er ikke bra å gå for lenge uten næring.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)



Sist redigert av Aminta : 02-02-08 kl 13:02.
Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 11:45   #53
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.414
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Kresne" unger og usunn mat

Mim, vi har gjort alle de tingene du nevner, allikevel har jeg fått en liten fyr som sier "jeg liker ikke!" før han har smakt, og vil helst ikke smake på noe. Man kan gjøre alt "riktig", men det trenger virkelig ikke å funke.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 11:49   #54
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: "Kresne" unger og usunn mat

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Man kan gjøre alt "riktig", men det trenger virkelig ikke å funke.

Skulle til å si det.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)



Sist redigert av Aminta : 02-02-08 kl 13:02.
Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 11:50   #55
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: "Kresne" unger og usunn mat

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Man kan gjøre alt "riktig", men det trenger virkelig ikke å funke.

Nettopp.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 11:58   #56
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Kresne" unger og usunn mat

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Mim, vi har gjort alle de tingene du nevner, allikevel har jeg fått en liten fyr som sier "jeg liker ikke!" før han har smakt, og vil helst ikke smake på noe. Man kan gjøre alt "riktig", men det trenger virkelig ikke å funke.

Jepp. Men da har man i allefall prøvd. Men han må smake litt selv om han sier at han ikke liker, sant? Lille må alltid smake litt, selv om hun sier hun ikke liker. Og som oftest liker hun det jo. Det er bare innebygget skepsis.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 12:03   #57
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: "Kresne" unger og usunn mat

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Mat må være godt, og første regel er vel at man tilbyr ungene sine skikkelig god kvalitetsmat. Det kan godt være pølser en gang i blant, men da kan man velge go' og mager eller andre pølsevarianter der kjøttprosenten er over 50 %, helst så høy som mulig. man kan lage potetmosen selv med smør og fløte, og ikke fra pose. Man kan ha på ketchup uten natriumbenzoat og lure noen grønnsaker inn i mosen. Skal man ha fiskekaker kan manlage de selv eller kjøpe god kvalitet med høy fiskeprosent. Fiskeboller varierer med over 30 % i fiskeinnhold, det er jo bare å lese på boksen og velge det beste? Det er ikke krise med fiskeboller en gang i blant, det har vi også og vi elsker det alle sammen, det er råkost og gode poteter til, sikke øverst på sunn-lista, men ikke nederst heller. Vi har fiskegrateng sikkert to ganger i mnd, og når man lager den selv med egg, grov pasta og masse fisk er ikke det veldig usunt. I pannekakene har vi masse egg og fibramel, som med resten, ikke så sunt som en wok, men ikke mac'ern-mat heller.

Jeg blir litt svett av dette. Jeg hverken kan eller er særlig interessert i å lage mat. Slike innlegg tar pusten fra meg, og jeg er så langt unna som det går an. Det betyr ikke at jeg ikke er opptatt av sunn mat. Jeg har endelig, i en alder av 33, begynt å forsone meg med at jeg ikke trives ved kjøkkenbenken uten at jeg skal ha dårlig samvittighet for det.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 12:04   #58
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.324
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Kresne" unger og usunn mat

Bare sånn av ren nysgjerrighet, hvordan får man barn som ABSOLUTT ikke vil smake, til å smake? Bender opp munnen deres med brekkjern? Stapper som en gås? Kjefter til ungen begynner å gråte og lurer inn en bit når de har øynene fulle av tårer?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 12:04   #59
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.789
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Kresne" unger og usunn mat

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jepp. Men da har man i allefall prøvd. Men han må smake litt selv om han sier at han ikke liker, sant? Lille må alltid smake litt, selv om hun sier hun ikke liker. Og som oftest liker hun det jo. Det er bare innebygget skepsis.

Men hvordan gjør man det i praksis når ungen nekter? Tvinger man det i med makt? Blir man sittende med en hylende unge helt til han presser en bit i seg? Truer og belønner man? For min unge nekter å smake, nemlig, og da nekter han fullstendig...

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 12:05   #60
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.789
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Kresne" unger og usunn mat

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Bare sånn av ren nysgjerrighet, hvordan får man barn som ABSOLUTT ikke vil smake, til å smake? Bender opp munnen deres med brekkjern? Stapper som en gås? Kjefter til ungen begynner å gråte og lurer inn en bit når de har øynene fulle av tårer?

ups, først Svinesund, og nå dette?

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no