Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Tale til konfirmanten

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-04-12, 11:42   #1
Olifant
Fersk i gamet
 
Olifant sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.812
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tale til konfirmanten

Min lillesøster skal konfirmere seg i mai og som fadder og eneste søsken ønsker jeg å holde tale.

Fordi hun er såpass mye yngre enn meg og vi aldri har bodd sammen så er vi jo ikke sånn supernære. I tillegg så tenker jeg at det nok er mange andre som tar utgangspunkt i historier fra ennes liv.

jeg kunne gjerne tenke meg å gi henne noen råd på veien og prate litt om at livet består av valg og at man er ansvarlig for eget liv. Samtidig må det ikke bli for pekefingrete og langtekkelig.

Jeg lurte litt på å bygge det opp inspirert av Wear Sunscreen av Baz Luhrmann.

Noen gode tips, råd på veien?

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-12, 14:24   #2
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tale til konfirmanten

Jeg har holdt to taler til konfirmanter, hvor jeg er fadder. Jeg har tatt utgangspunkt i de 10 bud når det gjelder "råd på veien". Jeg har ikke brukt alle budene, men jeg syntes det var litt å hente i pkt 4. - 10.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-12, 14:38   #3
Kreps-77
Like blid
 
Kreps-77 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 1.759
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tale til konfirmanten

Eldstemor konfirmerte seg i fjor, og jeg holdt en tale på rim. Avslutta med dette diktet av Hans Olav Mørk, som jeg synes sier omtrent alt om livet;

VÅG Å VÆRE

Våg å være ærlig
våg å være fri
våg å føle det du gjør
si det du vil si.
Kanskje de som holder munn
er reddere enn deg?
Der hvor alt er gått i lås
må noen åpne vei.

Våg å være sårbar
ingen er av stein.
Våg å vise hvor du står,
stå på egne bein.
Sterk er den som ser seg om
og velger veien selv.
Kanskje de som gjør deg vondt
er svakest likevel?

Våg å være nykter
Våg å leve nå.
Syng, om det er det du vil -
gråt litt om du må.
Tiden er for kort til flukt,
bruk den mens du kan.
Noen trenger alt du er
og at du er sann!


~Hans Olav Mørk~

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-12, 14:39   #4
Olifant
Fersk i gamet
 
Olifant sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.812
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tale til konfirmanten

Her er det snakk om ei jente som har valgt å konfirmere seg borgerlig, så de ti bud blir nok ikke helt riktig her.

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-12, 15:07   #5
Olifant
Fersk i gamet
 
Olifant sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.812
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tale til konfirmanten

Opprinnelig lagt inn av Kreps-77, her.

Eldstemor konfirmerte seg i fjor, og jeg holdt en tale på rim. Avslutta med dette diktet av Hans Olav Mørk, som jeg synes sier omtrent alt om livet;

Vakkert dikt. Det skal jeg ta med meg videre.

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-12, 08:50   #6
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.268
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tale til konfirmanten

Jeg er i samme situasjon og lurer fælt på hva jeg skal si... Men råd om veien videre var lurt.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-12, 09:43   #7
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.863
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tale til konfirmanten

Vi skrev tale til nevøen i fjor. Da var det en herinne som hadde linket til en fin side med masse tips til taler + etpar forslag på taler så jeg kom liksom litt på gli av det. Husker jo ikke hvor det var men prøv å søk opp...
Ny nevø til høsten så jeg må jo bare finne det igjen selv og skrive ny tale.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-12, 09:51   #8
Babe
Palliasjonsnurse
 
Babe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.510
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tale til konfirmanten

Jeg avsluttet med "VÅG" når jeg holdt tale ved min datters konfirmasjon - vakkert og veldig sant dikt.

Borgerlig konfirmasjon er forresten veldig flott - min eldste konfirmerte seg borgerlig (hun i midten konfirmerte seg i kirken).

__________________
Babe - storesøs feb 1994 ♥, mellomsøs des 1996 ♥, lillesøs aug 2004 ♥ og lillebror des 2007 ♥
Babe er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no