Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Hva kan jeg ha i kjøkkenhagen?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-03-13, 13:05   #1
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hva kan jeg ha i kjøkkenhagen?

Jeg burde vite litt om dette, jeg er da tross alt bonde.

Men jeg har aldri hatt grønne fingre, eller særlig interesse for planter.
Nå bor vi på småbruk, jeg har en fantastisk hage som skal ha stell, og mer enn plass nok til å anlegge en passelig kjøkkenhage.
Mat-fra-bunnen interessen min har hatt en bratt kurve oppover, og særlig i lys av de siste ukers skriverier om hvor mye vi blir lurt, blir jeg motivert til å gjøre en innsats så vi i det minste kan dyrke noen av våre egne grønnsaker.

Søsteren min bestiller frø fra et Svenskt firma, husker i farten ikke hva de heter. Jeg har sett gjennom katalogen, og det er mye spennende.
Men jeg må planlegge litt. Lite vits å dyrke mye av grønnsaker vi bruker lite, eller som ikke vil vokse bra her. (sørøstlandet) Jeg vil heller ikke lage til en så stor hage at det bare blir pes og ikke moro, det må være overkommelig. Og jeg har lite kunnskap om oppbevaring av grønnsakene frem til de skal spises. Det vil være en fordel om en del av dem kan fryses kanskje?

Jeg har tenkt på gulrøtter, purre, rosenkål, stangselleri, gressløk og agurk.
Jeg begynner også å få lyst på drivhus, faktisk, slik at vi også kan få frem tomater og andre mer varmekrevende sorter.

Noen som har kjøkkenhage de driver med suksess, kanskje? Og kan fortelle meg litt om hvordan de gjør ting? Særlig med tanke på oppbevaring etter innhøsting.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-13, 13:08   #2
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva kan jeg ha i kjøkkenhagen?

Jeg glemte å nevne at det fra før av står en del frukttrær her som jeg også ønsker å utnytte mer enn det som er gjort til nå. Vi har flere epletrær, 4-5 plommetrær (både røde og gule plommer som er helt nydelige) to morelltrær og tre kirsebærtrær.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-13, 15:05   #3
frksnupp
-o-o-o-o-o-
 
frksnupp sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2012
Hvor: Stavanger
Innlegg: 517
frksnupp er litt kul
Standard

Sv: Hva kan jeg ha i kjøkkenhagen?

Har ikke snøring på kjøkkenhager, men sukkererter og cherrytomater i potte har funka veldig bra på mine små terrasser. Lett å dyrke (innrømmer at jeg kjøper ferdige tomatplanter da), og lett å bare plukke rett fra planta. Urter har vært vanskeligere, syns jeg.

frksnupp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-13, 19:33   #4
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva kan jeg ha i kjøkkenhagen?

Har du kommet noe lenger?

Jeg holder på å planlegge 6 mål med hage. Endel skal bli jordbær/bringebær (storproduksjon), men vi skal ha poteter, rødbeter, neper, mais (et lite stykke), rips, solbær, stikkelsbær (helt glemt, nesten), rabarbra, løk, vårløk, sellerirot og gulrot.

I tillegg tenker jeg oregano, timian, rosmarin, løpestikke, mynte, og en del andre urter.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-13, 20:52   #5
M@M
Erfaren
 
M@M sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
Innlegg: 844
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Sv: Hva kan jeg ha i kjøkkenhagen?

Jeg har et bittelite drivhus, og en bitteliten kjøkkenhage hvor jeg får utløp for mine bondeaner. Sukkererter må til. Prøver stadig på mais, for tredje år på rad, men har ikke fått kolber enda. Reddiker, plukksalat og ruccola er enkle å få til, og kan høstes raskt. Gulrot må jeg ha, men de blir aldri store. Tomater i drivhuset. Agurk og squash er gøy. Chilli også. Og urtebed. Purre får jeg ikke til.

__________________
Mammaen til supergutt 2003
Drømmer om lillebrøster, men det tar visst sin tid..
M@M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-13, 21:00   #6
Sissel
Bør lage seg en tittel selv
 
Sissel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Innlegg: 3.340
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva kan jeg ha i kjøkkenhagen?

Da jeg var liten dyrket vi løk, rosenkål, rødbeter, hodekål, blomkål, gulrøtter og tomater. Mamma syltet rødbeter selv, og de andre ble lagret kaldt i kjelleren.

__________________
Gutt/jente 99, gutt 01
Sissel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-13, 21:05   #7
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva kan jeg ha i kjøkkenhagen?

Sukkererter. Enhver kjøkkenhage bør ha en hekk eller to med sukkererter. Brytsukkererter liker vi best, de knaser og er søte og gode og ungene elsker dem.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no