Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

[Hage] Hvordan forbereder du til vinteren?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-10-10, 21:42   #1
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.259
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

[Hage] Hvordan forbereder du til vinteren?

Sommeren er over, og noen av oss forbereder hagen til vinteren.

I dag har jeg røsket opp gamle blomster (og ugress) fra beddene, plantet tulipan og allium-løk og lagt på ny bark. I dagene som kommer skal jeg gjøre det samme i skråningen, og har tenkt å rake sammen løv for å legge rundt rota på epletreet.

Staudene samler jeg og setter inn på lagerrommet over garasjen. Bør jeg dekke de til tro?

I blomsterkassen utenfor kjøkkenvinduet skal jeg plante lyng, den holder seg jo fint lenge utover selv om det blir frost. Blomstene jeg har der nå har faktisk stått fint helt til nå som nattefrosten kom i forrige uke.

Hva skal du gjøre i hagen før vinteren kommer?

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 21:44   #2
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.416
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hvordan forbereder du til vinteren?

Tja, ta inn trampolinematta, kanskje?

__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 21:45   #3
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.051
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Hage] Hvordan forbereder du til vinteren?

Har tatt inn trampolina og satt bort utemøblene og mer har jeg ikke tenkt til å gjøre. Men nå eier jeg stort sett ikke hage og dessuten flytter vi snart.
Henger meg på for tips til neste år da vi virkelig har hage og noe helt sikkert må gjøres.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 21:46   #4
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Hvordan forbereder du til vinteren?

Hmm, kanskje man skal gjøre seg klare til vinter ja?

Tror jeg skal røske opp litt ugress, pakke sammen trampolina, rake løv. Her blir det ikke planta noen ting. Og selvsagt utemøbler.

Hvorfor skal man legge løv under epletreet? Gjelder det under kirsebær og plomme også mon tro?

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 21:48   #5
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.259
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hvordan forbereder du til vinteren?

I fjor var det ekstremkald vinter, som tok knekken på det ene epletreet vårt. (det andre tok elgen...) Om jeg hadde beskyttet røttene før snøfallet tror jeg den ikke hadde fryst ihjel?

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 21:49   #6
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Hvordan forbereder du til vinteren?

Jeg har veldig lite jeg skal gjøre i hagen før vinteren. Staudene lar jeg visne ned og ligge i bedene (har ingen som jeg må ta opp), slik at de visne bladene kan gi ny næring til jorden, men jeg har satt ned 100 blomsterløk - i hovedsak narcisser og liljer, plantet en hekk, og klippet noen busker. I helgen snudde jeg litt på det som ligger i komposten, for å få inn litt mere luft, og kommende helg skal jeg prøve å rydde opp i hageredskapene og legge disse vekk for sesongen. Hagearbeid er ikke slit, det er rekreasjon, og jeg gleder meg allerede til neste hagesesong.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 21:50   #7
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.259
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hvordan forbereder du til vinteren?

Hageredskapen min henger fint på kroker i garasjen.

Hagearbeid er bare kos her også, MaritK. Jeg er bare fullstendig nybegynner, så det hender jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre. Kjøkkenhagen for neste år er allerede planlagt!

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 21:57   #8
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.832
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Hvordan forbereder du til vinteren?

Jeg leste her en dag at det var bortkastet å rake, at plenen har godt av løvet, så det tror jeg skal få ligge. Samme med staudene, de har visst godt av beskyttelsen av det døde rusket som ligger over dem, så det skal også få ligge. Jeg har et par urner som må tømmes, noen av pottene har jeg satt lyng i allerede. Mer tror jeg ikke jeg skal gjøre, gitt.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 22:03   #9
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: [Hage] Hvordan forbereder du til vinteren?

Tror jeg senhøstes skal ha meg en ny tur opp i takrennene. Ble litt overflod i fra dem i vår, og var ganske ekkelt det som skulle plukkes ut derfra....

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 22:04   #10
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Hvordan forbereder du til vinteren?

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Hageredskapen min henger fint på kroker i garasjen.

Hagearbeid er bare kos her også, MaritK. Jeg er bare fullstendig nybegynner, så det hender jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre. Kjøkkenhagen for neste år er allerede planlagt!

Jeg er også helt fersk i dette her, og skulle gjerne visst om det fantes en god kalender for hageåret, slik at man blir minnet på det som må gjøres i litt god tid i forveien. Det ser ut som vi er omtrent likt i løypa, for vi har også kjøkkenhagen klar til neste vår. Min bedre halvdel har snekret karmer til meg, som jeg kan plante i. Veldig enkle, men veldig fine også.
Har du tenkt på hva du vil ha i kjøkkenhagen?

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 22:05   #11
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Hvordan forbereder du til vinteren?

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Tror jeg senhøstes skal ha meg en ny tur opp i takrennene. Ble litt overflod i fra dem i vår, og var ganske ekkelt det som skulle plukkes ut derfra....

Det du plukker ut derfra skal du bare legge rett i blomsterbedene har jeg lest, for det er allerede i ferd med å råtne opp, og vil gi næring til plantene dine.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 22:09   #12
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.211
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Hvordan forbereder du til vinteren?

Skal vi se... hagemøblene og trampolinen er tatt inn. Takrennene er renset. Store stauder er skåret ned. Jeg har også beskåret noen sibirlønn som begynte å henge vel mye over uteplassen. I kjøkkenhagen er alt unntatt urtene tatt opp. Urtene er stauder og overlever forhåpentligvis vinteren, de pleier det. Løk har jeg nok av. Jeg har kløyvet resten av veden.

Det som gjenstår er vel bare en runde med hagestøvsugeren når alt løvet har falt. Noen steder blir det så mye at det ville kvele gresset om jeg lot det ligge, og jeg vil også ha det vekk fra oppkjørselen.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 22:15   #13
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.444
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: [Hage] Hvordan forbereder du til vinteren?

I kveld har vi fått veden i hus, tømt blomsterpotter for gamle blomster, og båret inn det meste av hagemøbler.

Og så har jeg fått kjøpt inn masse stearinlys.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 22:55   #14
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.407
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Hvordan forbereder du til vinteren?

Takrennerens, ta inn trampolina. Må fikse utelyset, det er helt mørkt rundt hele huset fordi detektoren som skal merke at det skumrer og mørkner ikke virker som den skal. Så får jeg se om jeg rekker å renske opp for døde stauder før det blir for gufsent ute til å gjøre noe som helst hagearbeid.

Støtte opp greiner og stammer som kan ta skade av mye snø?
Beskytte spesielt følsomme planter med løv og granbar. Har jeg hørt.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 23:13   #15
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Hvordan forbereder du til vinteren?

Opprinnelig lagt inn av Marit K, her.

Jeg er også helt fersk i dette her, og skulle gjerne visst om det fantes en god kalender for hageåret, slik at man blir minnet på det som må gjøres i litt god tid i forveien.

Denne boken, Hagen gjennom året, er veldig bra synes jeg.

Jeg skal beskjære kirsebærtreet med det samme løvet har falt, rake rundt løv på kirsebærtre og epletre. Kutte hekken kraftig, ta ned hver tredje stamme sånn at det blir mer løvverk lenger ned. Ellers får alle staudeblader stå i fred.

Og så skal jeg test ute noe, skal legge løv i søppelsekker og stikke huller i dem i bunnen og sette dem på jordet, sånn at det blir finfin kompost, etter teorien i hvert fall. Helt uten løvetannsfrø og sånt, det blir spennende å se.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 23:37   #16
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Hvordan forbereder du til vinteren?

Vi tar inn trampolinen, sørger for at gresset ender opp halvhøyt, raker blader fra plenen og hiver over i bed (vil ha blader som isolasjon), fjerner utemøbler, beiser terrassen hvis vi rekker det, kuperer hekken hvis vi rekker det og planter ut tulipanløk og sånt.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 23:43   #17
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Hvordan forbereder du til vinteren?

Tok inn alle utemøbler mm. i helgen, samt kastet alle ettårige sommerblomster på hell. Har samlet rosene i krukker og skal sette de litt i le og renske litt i ulike bed. Men skikkelig rydd tar jeg ikke før til våren igjen, enkelte stauder mm. må få tid til å suge tilbake mye av kraften sin, jeg vil ikke luke vekk, kappe spireaen mm. før vi kommer mot mars/april igjen. Vi får se.

Mot våren skal i allefall den digre barlinden vi har i innkjørselen bort, bort, bort! Ja, og trampolinen må inn - den står fortsatt, men vi tar den til helgen. Hva gjør dere andre, demonterer helt?

Kanskje plante noen tulipaner og allium ja, hmmm ...

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 23:50   #18
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hvordan forbereder du til vinteren?

Jeg har plantet hundrevis av løk, bundet opp nye trær og dekket nederste del av stammen med musebeskyttelse. Jeg har tatt inn knoller som skal overvintres i plussgrader, og setter etterhvdrt potter med litt skjøre planter i garasje eller utebod. Hagemøblene er satt inn eller under presenning og gresset er klippet for siste gang. Løv som faller nå utover dekker jeg blomsterbed og trær med. Hekkene er også klippet og potter og arbeidsbord tatt inn. Vannet må også stenges snart. Ja, også har vi hengt opp mat til småfuglene, stablet ved og plantet lyng.

Jeg gleder meg til våren allerede!

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 06:27   #19
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Hvordan forbereder du til vinteren?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Denne boken, Hagen gjennom året, er veldig bra synes jeg.

Ah, takk for tipset.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 06:59   #20
Corbeille
...med jordbær...
 
Corbeille sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 427
Corbeille er litt kul
Standard

Sv: [Hage] Hvordan forbereder du til vinteren?

På listen vår står følgende

  • Høste grønnsakene som ikke allerede er høstet i kjøkkenhagen
  • Klippe plenen én siste gang
  • Vaske, olje og ta inn hagemøbler
  • Vaske og skrubbe grill
  • Ta inn trampolinematte o.l.
  • Vaske, olje og sette bort sykler
  • Sette bort andre sommerleker
  • Gå på brunsnegleeggjakt
  • Tømme blomsterpotter for sommerblomster

Corbeille er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no