Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Se resultatene: Hvilken kvinnetype er du, og hvilke oppgaver gjør du?
Jeg overlater løfting, snekring osv. til andre. 15 8,82%
Jeg kan bruke hammeren for å slå en spiker i veggen, men ikke særlig mer enn det. 29 17,06%
Jeg gjør noe bare jeg får litt hjelp, men ikke det tyngste og jeg bruker ikke verktøy som sag. 24 14,12%
Gjør det meste, bruker alt av verktøy Kan jeg ikke bruke det sørger jeg for å lære det. 100 58,82%
Dustepoll/jeg er mann. 2 1,18%
Deltakere: 170. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-11-11, 14:31   #141
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?

Jeg gjør ganske mye, men legger ikke om dekk på bilene. Jeg har liksom satt streken der.
Jeg liker ikke verktøy som bråker, men er god på maling/beising, graving, snømåking, skruing og hamring. Om det nå var sånn at det var "mannfolkarbeid".
Jeg er god på "kvinnearbeid" også, men gidder ikke å gjøre alt likevel.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 14:52   #142
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det er et problem at du tar alt så personlig når man diskuterer.

Hvorfor er det et problem? Og hvordan kan det være annerledes?

Hvordan kan man unngå å ta det personlig om noen mener at man ikke bidrar tilsttrekkelig om man ikke skifter dekk og klipper plen - når man selv er en som ikke skifter dekk og klipper plen?

Jeg husker fremdeles godt hvor hardt du tok meg en gang jeg mente noe sånt som at (bear with me - det er flere år siden) man har høyere livskvalitet om man inkluderer den åndelige siden ved tilværelsen. Du tok det - med rette - personlig; utsagnet mitt var generelt, men var et veldig repektløst utsagn å lese for ikke-religiøse mennesker. Jeg skjønte godt hvorfor du reagerte med å ta det personlig og bli rasende - og har din reaksjon i bakhodet den dag i dag når jeg diskuterer temaet.

Det stiller seg helt likt med min reaksjon i denne tråden. Hvorfor skulle jeg ikke ta det personlig når du nedvurderer kvinner som meg, som velger bort plenklipping og dekkkifte når mannen med glede gjør det og en selv med glede gjør noe annet?

Jeg hadde som en selvfølge utvidet repertoaret på fornuftig vis om mannen stakk av en dag. Det ville vært hjelpeløst å ikke klippe egen plen om man måtte - men det er selvfølgelig ikke hjelpeløst å gjøre andre arbeidsoppgaver mens mannen klipper plenen når det er noe begge trives med.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 15:17   #143
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Mener du at det ville være mindre pussig om barna fikk bare morens etternavn, i de tilfellene der foreldrene har forskjellig navn? Eller mener du at det eneste ikke-pussige i slike situasjoner er at barna får begge navnene?

Ikke noe statistikk. Men når jeg ser på foreldrelister, er hovedvekten mor + far + barn har samme navn. Eller far og barn ett navn, mor et annet. Før skiftet folk navn til mannens, er dette den nye trenden? Altså å gi barna mannens navn. Kjenner også flere som har gjort det sånn. Forklaringen er at det er bedre med samme navn. Men de har jo ikke det. Moren har et annet. Ja, jeg syns det er pussig, om det faktisk er sånn som det virker for meg, at barna oftest får fars etternavn.

__________________
Storebror 2007 og Lillebror 2012
United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 15:49   #144
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?

Man kan jo selvsagt leie inn folk for å få gjort det meste, men jeg hadde en far som var veldig klar på at jeg skulle kunne noen elementære greier før jeg fikk låne bilen hans etter at jeg fikk lappen. Slik lærte jeg dekkskift, oljepeil, frostvæske og spylervæske gamet.

Og når jeg flyttet for meg selv i min første leilighet så var valget å bo i grusomme omgivelser eller pusse opp litt selv. Faren min startet sammen med meg, og jeg fullførte. Tapet, maling, lett snekring. Han lærte meg masse.

Jeg har stadig venninner som klager over rullgardin som ikke blir boret opp og hyller som har stått umontert og ikke har blitt hengt opp fordi mannen er så treg. Skal ikke legge meg for mye opp i det, men det hadde jeg ikke orket å irritere meg over eller ventet på, så da gjør jeg det selv, eller vi gjør det sammen om det er litt vanskelig å få til alene. Jeg håper at jentene kan endel slike ting da de flytter hjemmeifra. Ingen må kunne slikt, man tar seg til det som tidligere nevnt, men det er ganske kjekt å kunne noe nevenyttig innimellom.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 15:58   #145
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?

Opprinnelig lagt inn av United, her.

Ikke noe statistikk. Men når jeg ser på foreldrelister, er hovedvekten mor + far + barn har samme navn. Eller far og barn ett navn, mor et annet. Før skiftet folk navn til mannens, er dette den nye trenden? Altså å gi barna mannens navn. Kjenner også flere som har gjort det sånn. Forklaringen er at det er bedre med samme navn. Men de har jo ikke det. Moren har et annet. Ja, jeg syns det er pussig, om det faktisk er sånn som det virker for meg, at barna oftest får fars etternavn.

Det stemmer sikkert at det er vanligst at barn får farens etternavn, og jeg er enig i at det er dumt hvis man bevisst eller ubevisst "presses" til å velge det. Jeg stusset bare litt over formuleringen din om kvinner som ikke tar mannens navn selv, men gir navnet hans til barna sine - for det er jo like mye mannens barn som kvinnens, så det å gi barna hans navn synes jeg er noe helt annet enn å skifte navn selv. Eller for å se det fra den andre siden: det er like "pussig" med menn som gir barna sin kones navn som med kvinner som gir barna sin manns navn.

(Vi valgte mannens navn til Poden, men jeg er rimelig sikker på at det var fordi vi begge foretrakk hans navn, og ikke fordi han er mannen. Det er jo vanskelig å bevise, men rent anekdotisk kan jeg jo si at Podens to søskenbarn på min side har fått mødrenes etternavn, slik at det er ingen av barna som har vårt/mitt etternavn. Det er bare rett og slett et litt kjedelig navn. )

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 16:41   #146
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?

Jeg gjør det meste bortsett fra tunge løft og bruk av motorsag. Nå skal det sies at vi ikke har pusset opp noe særlig, men jeg regner med at skulle vi gjort det, ville jeg gjort det meste av snekring og slikt. Sambo er flinkere på det mer grovmotoriske enn det som krever nøyakighet og tålmodighet. Han er imidlertid mye flinkere med husarbeid enn meg.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 16:47   #147
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Du synes det er helt greit at en voksen kvinne ikke greier å henge opp et bilde? Virkelig?

Jeg synes iallfall det er helt greit å late som om jeg synes det er vanskelig slik at jeg kan surfe på nettet mens mannen gjør det.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 17:04   #148
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg synes iallfall det er helt greit å late som om jeg synes det er vanskelig slik at jeg kan surfe på nettet mens mannen gjør det.

Det er en viss risiko for at alle på jobben hans vet hvilken udugelig kone han har.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 20:54   #149
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Hvorfor er det et problem? Og hvordan kan det være annerledes?

Hvordan kan man unngå å ta det personlig om noen mener at man ikke bidrar tilsttrekkelig om man ikke skifter dekk og klipper plen - når man selv er en som ikke skifter dekk og klipper plen?

Om du ikke greier eller kan å klippe plen fordi det er for komplisert for deg, så anser jeg deg for å være rimelig ressursfattig altså. En voksen person som ikke greier å henge opp bilder og klippe plen og sånne ting er faktisk det etter de fleste målestokker. Poenget mitt er at det er ikke noe mindre patetisk at en kvinne ikke kan henge opp et bilde enn at en mann ikke kan det. Men det er jammen meg ganske vanlig at man hører fra kvinner at de skal kunne gjøre seg til fullstendige tåper uten at man skal kunne si at de er tåper. Skal man liksom holde det hemmelig når folk gjør seg dumme? Om man ikke liker det, så slutt å gjør seg så dum da. (Og nå snakker jeg ikke om at folk skal kunne bygge seg et hus. Men enkle ting som å smelle opp ei list.)

Jeg gir selvfølgelig blanke i hvordan du og mannen din fordeler arbeidet hjemme. Jeg synes selvfølgelig at det er greit at andre fordeler som de vil.

Men sånn litt på siden, som svar på det du skrev om at det er greit at det er så skjevfordelt hva kvinner og menn velger av studieretninger "så lenge de har like muligheter". "Like muligheter", på papiret ja. Men så lenge man har sterke kulturelle føringer så er det ikke det. Jeg synes ikke det er et uttrykk for et likestilt samfunn hverken likestilt på kjønn eller kulturell bakgrunn når jenter velger vekk yrker som er godt betalt. Når barn med taterbakgrunn så godt som aldri får seg høyere utdannelse.

Og da mener jeg ikke at man skal tvinge stakkars jenter eller tatere til å ta utdannelse, men at det er en tendens som man skal prøve å påvirke, det synes jeg. Kulturelle føringer er sterke. Vi har ikke like muligheter i dagens samfunn reelt sett. Og jeg ser ikke poenget med å lukke øynene for det, istedet for å prøve å gjøre det bedre.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 21:12   #150
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?

Nydelig formulert, Esme, jeg er veldig enig.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 21:33   #151
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Jeg har stadig venninner som klager over rullgardin som ikke blir boret opp og hyller som har stått umontert og ikke har blitt hengt opp fordi mannen er så treg.

Jeg er litt der. Jeg kan, men det er så kjedelig. Og så bruker jeg litt lang tid og blir sur og så er det så mye enklere at mannen gjør det.

I dag, da jeg skrudde ned hattehyllen () for å male gangen, så syntes jeg det var veldig greit når mannen kom og tok av støpselene til stikk-kontaktene. Jeg hadde nok klart de også, men det er en kjedelig jobb. Det samme er pussing og grunning av lister, men de tok jeg selv.
Så jeg kan både sku hamre, men er ikke særlig flink. Jeg skrur ofte skruer skeivt inn, jeg er ikke særlig sterk og synes det er tungt å holde en hylle med den ene hånden og drillen med den andre. Jeg synes det er tungt å skifte dekk, så selv om jeg kan og gjør om jeg må, så ser jeg ikke på det som et nederlag at noen med mer styrke overtar.
Mannen kan forresten ikke sy med symaskin, så det blir nok meg som må sy de nye gardinene til badet. Det er helt greit, selv om sying ikke er favoritthobben min.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 22:05   #152
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?

Jeg kan fint klage på at mannen ikke har fullført ett prosjekt når det er han som har satt det i gang på eget initiativ og selv om jeg kan fullføre. Å fullføre er kjedelig synes jeg og det er den som eier prosjektet og som har fått gleden av det energikicket som det er å starte et prosjekt som skal fullføre.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 22:06   #153
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.464
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?

Synes det er på sin plass å svippe innom her for å si at jeg idag har raket haven for løv og tatt ned trampolina

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 00:05   #154
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?

Esme - problemet ligger i at tradisjonelle kvinneyrker er mindre ansett og lavere betalt enn tradisjonelle mannsyrker. At det er overvekt av et kjønn i enkelte yrker er selvfølgelig ikke noe problem i seg selv.

Jeg synes dette med å evne å klippe gress eller skru inn en skrue i veggen er en litt søkt problemstilling. Ingen med kognitive og motoriske evner innenfor normalområdet er ute av stand til å evne slikt.

Jeg har aldri noen sinne klippet gresset med motorklipper. Jeg har ingen interesse og mannen liker det. Det kunne ikke falle meg inn å gjøre det fordi det skulle være et poeng i seg selv å gjøre det. Om mannen brekker beinet og jeg må tråkke til, kommer det selvfølgelig ikke til å by på noen problemer for meg å gjøre det.

Jeg synes det er et tegn på mangel på likestilling i seg selv at man er så veldig opptatt av at alt skal være likt. Det er en melting pot tilnærming til likestilling som jeg ikke har sans for.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 00:24   #155
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?

Jeg gjør en god del. Det jeg definitivt ikke gjør er de tyngste løftene. Mannen min er alltid optimist og nektet å bestille bæring på ferdigmonterte eikemøbler - veldig bra, han ble nødt til å hente inn kjæresten til hybelboeren - jeg greide ikke å rikke driten. Minus for realitetsorienteringen hans. Pluss for at han i sin fantasiverden anser meg som superwomen.

Men ikke alt jeg gjør. Jeg liker ikke de største apperatene. Er veldig lite glad i sirkelsager, rett og slett fordi de kan gjøre så stor skade.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 00:25   #156
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Esme - problemet ligger i at tradisjonelle kvinneyrker er mindre ansett og lavere betalt enn tradisjonelle mannsyrker. At det er overvekt av et kjønn i enkelte yrker er selvfølgelig ikke noe problem i seg selv.

Jeg synes det er et problem i seg selv. (Om jeg forstår deg rett.)
Jeg synes det er et problem for samfunnet at det er for få mannlige førskolelærere, lærere og sykepleiere. Barn trenger mannlige rollemodeller og jeg synes det er et samfunnsproblem at dette er typiske kvinneyrker. Jeg synes også at det er et samfunnsproblem at mange jenter velger bort de typiske mannsyrkene fordi kjønnsrollemønsteret pusher dem inn i kvinneyrker. Ja, de har muligheten til å velge, men de påvirkes av verden rundt og de velger derfor ofte bort yrker som kunne passet dem bedre enn det yrket de velger.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 00:27   #157
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

At det er overvekt av et kjønn i enkelte yrker er selvfølgelig ikke noe problem i seg selv.

Hvis man tror på ideen om at kvinner og menn er forskjellige i seg selv (med dette mener jeg genetisk og ikke kulturelt), så vil det jo være naturlig at de ikke fordeler seg jevnt. Hvis man derimot tror at forskjellen mellom kjønnene (for det er en forskjell) er kulturell så er jo skjevfordelingen et tegn på at det eksisterer kulturelle forskjeller.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 00:35   #158
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg synes det er et problem i seg selv. (Om jeg forstår deg rett.)
Jeg synes det er et problem for samfunnet at det er for få mannlige førskolelærere, lærere og sykepleiere. Barn trenger mannlige rollemodeller og jeg synes det er et samfunnsproblem at dette er typiske kvinneyrker. Jeg synes også at det er et samfunnsproblem at mange jenter velger bort de typiske mannsyrkene fordi kjønnsrollemønsteret pusher dem inn i kvinneyrker. Ja, de har muligheten til å velge, men de påvirkes av verden rundt og de velger derfor ofte bort yrker som kunne passet dem bedre enn det yrket de velger.

Så lenge "kjønnsrollene pusher", så er det helt klart et problem. Og det sier jeg flere ganger i debatten her også. Og jeg er enig med deg dette med at barn har behov for rollemodeller av begge kjønn.

Men om man tenker seg inn i en framtidsversjon der det ikke lenger er noen kjønnsroller som stenger for noe, så er det ikke noe problem om 80% av elektrikerne er menn.

Jeg ser og vet at det fortsatt er slik at samfunnets forventninger og føringer kan hindre utradisjonelle valg. Og det synes jeg det er veldig viktig å jobbe videre med. Likestilling og likeverd er noe av det jeg er aller mest opptatt av. For det er fortsatt noe å være opptatt av, dessverre.

Men jeg er ikke i tvil om, og synes heller ikke det på noe vis er verken kontroversielt eller reaksjonært å tenke, at interesser og egenskaper i tillegg til å skyldes en hel rekke andre ting også er relatert til kjønn. Derfor tenker jeg at det finnes yrker hvor det aldri vil bli en 50-50 kjønnsfordeling selv i et ideelt likestillingssamfunn. Og det er det jeg er opptatt av å formidle i denne tråden - at det i seg selv umulig kan være problematisk om ulike typer yrker/ferdigheter/interesser blir verdsatt like høyt.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 00:37   #159
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Hvis man tror på ideen om at kvinner og menn er forskjellige i seg selv (med dette mener jeg genetisk og ikke kulturelt), så vil det jo være naturlig at de ikke fordeler seg jevnt. Hvis man derimot tror at forskjellen mellom kjønnene (for det er en forskjell) er kulturell så er jo skjevfordelingen et tegn på at det eksisterer kulturelle forskjeller.

Ja - og her har vi ulike synspunkter. Det kan vel ikke sies å finnes entydnig forskning som feier all tvil over bord heller?

Jeg synes det er veldig interessant å diskutere dette.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 00:40   #160
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

J Er veldig lite glad i sirkelsager, rett og slett fordi de kan gjøre så stor skade.

Enig! Det er verre med det tynne bladet på båndsaga - husker fremdeles med gru den gangen jeg var så hardhendt med en båndsag at sagbladet røk og vaiet millimetre unna ansiktet mitt.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no