Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Lovlige" fordommer

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-09-08, 15:01   #381
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Lovlige" fordommer

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

"Øvre Singsaker" ligger på østkanten. Det samme gjør Lade og flere andre av byens dyrere strøk.

Poenget mitt var ikke at det ikke finnes "bra" og "mindre bra" bydeler i Trondheim, men at de ikke er slik at de fine strøkene ligger på vestsiden og de "mindre fine" ligger på østsiden.

Ok, men det synes jeg egentlig ikke har med saken å gjøre, om det ligger på øst og vest, men skillet mellom "fine" og "dårlige" steder, og holdningene til de som bor der, og det tror jeg finnes i mange byer. Men at Oslo er litt spesiell i den sammenheng, tror jeg nok.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-08, 15:03   #382
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Lovlige" fordommer

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Ok, men det synes jeg egentlig ikke har med saken å gjøre, om det ligger på øst og vest

Det har vel noe med saken å gjøre all den tid det var det jeg spurte om.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-08, 15:08   #383
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Lovlige" fordommer

I alle byer er det mer eller mindre fine steder å bo. I Oslo er også disse fine stedene spredd utover byen, men med en opphoping på vestkanten. Det er også steder på vestkanten det ikke anses som fint å bo. Ja, det finnes blokkområder der også. Allikevel er det i Oslo et veldig klart øst-vest-skille. Det er spesielt for Oslo. Slik er det ikke i de fleste andre byer. Der nevnes områdene det er fint å bo spesifikt og ikke generelt som vestkanten (eller øst, nord eller sør ettersom hvor det ligger).

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-08, 15:30   #384
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Lovlige" fordommer

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

I alle byer er det mer eller mindre fine steder å bo. I Oslo er også disse fine stedene spredd utover byen, men med en opphoping på vestkanten. Det er også steder på vestkanten det ikke anses som fint å bo. Ja, det finnes blokkområder der også. Allikevel er det i Oslo et veldig klart øst-vest-skille. Det er spesielt for Oslo. Slik er det ikke i de fleste andre byer. Der nevnes områdene det er fint å bo spesifikt og ikke generelt som vestkanten (eller øst, nord eller sør ettersom hvor det ligger).

I Trondheim er det rette siden av broen.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-08, 15:32   #385
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Lovlige" fordommer

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

I Trondheim er det rette siden av broen.

Hvilken bro?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-08, 15:34   #386
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.403
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Lovlige" fordommer

Jeg har lest et sted at det er generelt sett i verden er "bedre" å bo vest og syd for byer. Dette på grunn av at det i gamle dager var mye foruresning fra fabrikker osv og da var det bedre å bo syd eller vest om byer da det som blåser mest fra syd og vest på grunn av jordens rotasjon (nå kanskje jeg surrer litt med vest og øst, men det stemmer vel i alle fall her i Norden at det blåser mest fra sydvest). Da fikk man ikke røyk på seg om man bodde på de sidene av byene.

Om dette stemmer vet jeg ikke.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-09-08, 15:34   #387
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Lovlige" fordommer

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hvilken bro?

Den over elva.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-08, 15:35   #388
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Lovlige" fordommer

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Jeg har lest et sted at det er generelt sett i verden er "bedre" å bo vest og syd for byer. Dette på grunn av at det i gamle dager var mye foruresning fra fabrikker osv og da var det bedre å bo syd eller vest om byer da det som blåser mest fra syd og vest på grunn av jordens rotasjon (nå kanskje jeg surrer litt med vest og øst, men det stemmer vel i alle fall her i Norden at det blåser mest fra sydvest). Da fikk man ikke røyk på seg om man bodde på de sidene av byene.

Om dette stemmer vet jeg ikke.

Interessant teori.
Tja.. det er vel ikke spesielt "fint" å bo syd i Oslo, i alle fall.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-08, 16:05   #389
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Lovlige" fordommer

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hvilken bro?

Slik jeg husker, og dette var mer eller mindre ubetydelig og fleipete, mente de på Byåsen og Tiller at de bodde på riktig side, mens de som var bosatt på Moholt, Valentinlyst, Nardo osv. mente at det var riktig side.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-08, 16:14   #390
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Lovlige" fordommer

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Tja.. det er vel ikke spesielt "fint" å bo syd i Oslo, i alle fall.

Nordstrand står vel ikke akkurat tilbake for de mer snobbete områdene av Oslo vest.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-08, 21:44   #391
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Lovlige" fordommer

Solveien er jo strengt tatt ganske fasjonabel.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-08, 21:45   #392
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.865
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Lovlige" fordommer

Ja, men det er jo kun en blå boble, som jeg hørte noen omtale det om. I fullt alvor og positiv mening, might I add.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-08, 21:46   #393
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Lovlige" fordommer

Området rundt Jacobs (litt oppover i gatene der) har vel også noget blått over seg. Eller rødt, siden det jo tross alt er der jeg trasket rundt som liten tælp.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-08, 21:52   #394
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Lovlige" fordommer

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det har vel noe med saken å gjøre all den tid det var det jeg spurte om.

Litt dumt å quote kun del av innlegget, for meningen ligger i hele.
Poenget igjen, er vel egentlig ikke om det er øst-og vestskille, som Pelen nevner, det har historiske årsaker mht fabrikker, industri, bygging av drabantbyer etc, men at det er et fint-dårligrykte i mange byer utenom Oslo.
Jeg er veldig glad i byen, og det er jo utrolig synd at folk som Apple vil flytte fordi de opplever det så ille.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-08, 22:18   #395
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.140
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Lovlige" fordommer

Helt ærlig så syns jeg også at denne ekstreme polariseringen vi har i Oslo er en veldig negativ side ved det å bo i byen. Det er mye, mye sterkere enn mange andre steder, selv om Bergen har sin versjon av det. Og det slår ut uansett om du velger deg en "pengeboble" eller en "urbankuløstkantboble" eller en "akademikerboble". Det blir alltid "de" og "oss" likevel.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-08, 22:20   #396
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Lovlige" fordommer

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Helt ærlig så syns jeg også at denne ekstreme polariseringen vi har i Oslo er en veldig negativ side ved det å bo i byen. Det er mye, mye sterkere enn mange andre steder, selv om Bergen har sin versjon av det. Og det slår ut uansett om du velger deg en "pengeboble" eller en "urbankuløstkantboble" eller en "akademikerboble". Det blir alltid "de" og "oss" likevel.

Næsj, bare når noen begynner å påpeke det. Noen av mine beste venner, og så videre.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-08, 22:38   #397
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.140
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Lovlige" fordommer

Jeg vet ikke. Det var noen som hadde finere dunjakker enn andre på vår landsens skole også, men det var minimalt snakk om merker, og virkelig ingen brenning av dem bak skolen.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-08, 15:40   #398
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Lovlige" fordommer

Jeg vokste opp i Bergen vest (og det betyr noe heeeelt annet enn Oslo vest), og der var det merkejag så det holdt. Og det var kun oss og en engelsk-indisk familie som hadde mer enn to barn i hele den delen av borettslaget.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no