Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Lovlige" fordommer

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-09-08, 19:17   #1
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Lovlige" fordommer

Hei, jeg heter Scarlett, og jeg bor på vestkanten. Jeg er ikke akkurat født og oppvokst her, for å si det mildt, og jeg skal gjerne innrømme at jeg hadde min del av forestillinger om hvordan folk er her i villa-volvo-vov-vov-strøket. Men etter å ha bodd her i noen år, og kommet i kontakt med mange gjennom nabolag og barnehage, blir jeg temmelig utfordret på dem. Naturlig nok. For det er det som skjer med fordommer når man møter ordentlige mennesker.

F.eks. er miljøet selvsagt mye mindre homogent enn man forestiller seg. I avdelingen i barnehagen er det noen som bor i gedigne villaer og noen som bor i lavblokker. Og det er helt umulig å tippe hvem som bor hvor.

At vestkantfolk er mer ego, overflatiske og kalde enn den generelle befolkningen, er i hvert fall helt feil. Tvert i mot. Det var kamp om FAU-verv, det arrangeres frivillige dugnader og sommerfester, like mye som andre steder. Ingen snobbing, intet merke- eller pengejag - ikke mer enn jevnt over her på foreldrefora, i hvert fall.

Det som er påfallende, er at alle er slanke og velstelte. Og nesten alle mødrene har lyst, glatt hår i hestehale. Det er ingen av samfunnets stebarn, ingen integreringsproblemer, ingen åpenbart dysfunksjonelle familier (og jeg presiserer selvsagt åpenbart).

Nek finnes det selvsagt over alt, men min erfaring er altså ikke at de er overrepresentert her i Oslo vest. Likevel er det helt lov å vitse, hinte og mene åpent at man har fordommer mot folk som bor her. Og jeg lurer altså på hvorfor. Ikke fordi jeg føler meg truffet, jeg er en brunette fra Bergen. Men jeg lurer på det er litt på samme måte at det er lov å vitse om og hetse tynne folk; at de er så "priviligerte" at de få tyn.

Hvorfor mener du at du har rett i (evt. rett til å ha) fordommene dine mot de som bor i "fine" strøk, om det nå er Montebello eller Kalfaret? Kjør debatt!

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 19:22   #2
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Lovlige" fordommer

Er denne tråden rettet mot meg?

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Men jeg lurer på det er litt på samme måte at det er lov å vitse om og hetse tynne folk; at de er så "priviligerte" at de få tyn.

Ah, "dere er bare misunnelige, dere"-teorien!

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 19:22   #3
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Lovlige" fordommer

Seff. Alle er misunnelige på meg, pr. def.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 19:23   #4
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Lovlige" fordommer

Og nei, den er ikke rettet mot deg spesielt, men jeg innrømmer at jeg hadde en av dine kommentarer i bakhodet akkurat nå. Dette er noe jeg har tenkt på en god stund.

Men synes du ikke at man kan regnes som priviligert når man statistisk sett lever mange år lenger og har bedre økonomi enn snittet av oslofolk?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 19:27   #5
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Lovlige" fordommer

Min oppfatning om Oslo vest skriver seg fra egen barndom. Jeg hadde det ikke vondt, men det var utrolig deilig å komme vekk derfra.

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 19:29   #6
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Lovlige" fordommer

Mennesker som fyrer oppunder fordommer finnes på vestkanten, så vel som på østkanten, bondelandet og Nord-Norge.
Men alikevel finner man ut at de fleste alikevel er ganske "normale" mennesker.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 19:32   #7
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Lovlige" fordommer

For å være ærlig: Ja, jeg har masse fordommer overfor vestkantfolk. Jeg har fått dem inn med morsmelka, oppvokst som jeg er på den andre siden av byen med foreldre som nok er noe preget av janteloven. Det er særlig to konkrete begivenheter som har gitt næring til fordommene mine: et leirklasseophold sammen med en klasse fra Røa og en språkreise med en rekke nærmest karikerte bærumsfolk. I tillegg har jeg møtt en del individer i studietida og ellers som på forbilledlig vis har bekreftet inntrykket fra ungdommen. Jeg kjenner selvfølgelig også veldig hyggelige folk fra vestkanten, absolutt, men må innrømme at det er ekstra underholdende med disse (sikkert relativt få) som går Trond Kirkvaags parodier en høy gang. Det blir litt på samme måte som når jeg møter en uvanlig høyrøstet og jovial person som virkelig lever opp til ideen om en bergenser, for eksempel.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 19:33   #8
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: "Lovlige" fordommer

Generelt er det vel sånn at det er mer lovlig å sparke oppover enn nedover, og det er jo en kjennsgjerning at det i hvert fall tradisjonelt sett har vært flere av de "oppover" på vestkanten.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 19:35   #9
Schnuppa
Livsnyter
 
Schnuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Lovlige" fordommer

Jeg er selv født og oppvokst på vestkanten og har mang en gang måtte "forklare" at ikke alle er snobbete og heter Preben. Jeg ser helt klart at endel ungdommer oppfører seg som de værste pappagutter/jenter men dette er heldigvis en minoritet.
Det som jeg reagerer på er at østkant befolkningen har flere fordommer og høylytt bemerkninger mot vestkanten enn motsatt. Shoot me if I'm wrong.

Min mann kommer fra by langs norskekysten hvor vestkanten har en tendens til å ha hyttene sine. Deres fritidssyssel i ungdomsårene var å slåss med Oslo/Bærums ungdom bare pga bostedet. Men her sitter han nå med familie og hus på vestkanten og biter i seg alle sine fordommer og ord ang. snobbete Oslo/Bærums folk. Han opplever det nesten motsatt til tider. De værste snobbene er de som ofte er nyrike og bor i "wanna be" strøkene.

Jeg syntes faktisk det til tider er slitsomt med sossebemerkninger etc.
Vi bor bare i et område vi trives i (og som jeg er oppvokst i) og har aldeles ikke bedre råd enn andre. Kanskje heller motsatt pga høyere boutgifter.

Nå må barna i seng, men jeg kommer helt sikkert med flere innspill etterhvert for dette emnet engasjerer meg en smule til tider.

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 19:37   #10
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: "Lovlige" fordommer

Opprinnelig lagt inn av Schnuppa, her.

....og bor i "wanna be" strøkene.

Var ikke det en smule fordomsfullt, da?

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 19:42   #11
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Lovlige" fordommer

For å ta et konkret eksempel på noe som har nørt opp under fordommene mine: I møte med hedmarkinger har jeg flere ganger hørt ellers oppegående bærumsfolk hviske med oppriktig forbauselse: Hvorfor snakker hun slik? Kan det være nødvendig å bruke dialekta si, lissom?

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 19:42   #12
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Lovlige" fordommer

Tja.

Jeg er humoristisk fordomsfull mot dere i Åschlå West, på samme måte som jeg er mot blånndiner, Lyn-supportere, trøndere, bergensere, bygdefolk (nei, de fordommene er ikke mye humoristiske), folk med adidas-slippers, folk som ser på Hotel Cæsar et cetera.

Så kom ikke her og tro at dere er zpezielle.

Hm. Men hakket mer alvorlig. Det jeg selv har merket er at noen av de mer priviligerte som logisk nok da bor i noen av de dyrere strøkene ikke har helt forståelse for hvordan livet kan arte seg for mindre privilgerte, og at noen nek tydeligvis mener at man "bare kan skjerpe seg og gå litt mer tur i skogen". Jeg tror endel av de som aldri er øst for Solli plass trenger en realitycheck.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 19:42   #13
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Lovlige" fordommer

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Generelt er det vel sånn at det er mer lovlig å sparke oppover enn nedover, og det er jo en kjennsgjerning at det i hvert fall tradisjonelt sett har vært flere av de "oppover" på vestkanten.

Der sa du i grunnen det jeg tenkte også.

En og annen vits som går på bekostning av det stereotype livet/holdningen på vestkanten kan jeg humre av. Og jeg er veldig glad i lange samtaler og diskusjoner av den generaliserende typen - det være seg om politikk, musikk eller vestkanten. Men den typen kommentarer som typisk bunner i smålig jantelov og mindreverdighetskomplekser, og den innbarka holdningen basert på fordommer om at vestkantfolk tror de er noe er noe av det minst sjarmerende jeg veit om.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 19:44   #14
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Lovlige" fordommer

Jeg kommer nok til å sjekke innom diskusjonen i morgen for å se hvor den lander, jeg er ikke ved PC'en mer i kveld.

Men jeg er nysgjerrig, fordi jeg på samme måte som Scarlett er innflytter til vestkanten, og har, helt siden vi kjøpte boligen vår, kjent på fordommene mine. :kommerutavskapet: Men så har vi bodd her i tre år, da, og er kjempefornøyd. Folk i barnehagen er stort sett supre mennesker. Men jeg tar meg i å flire over en del steretoyper jeg ser i min hverdag, og jeg innbiller meg fortsatt at strøket her er overrepresentert av førere med hestehaler som kjører store SUVer innimellom sminkingen.

Jeg flirer også over spørsmål fra en godt voksen nabo som rett og slett lurte på om jeg var en av dem som var i jobb. De andre naboene våre er rett og slett supre, jordnære folk jeg liker å skravle med.

Så jeg er spent på fortsettelsen; mao om jeg kommer til å støte på flere av de jeg ser jeg har en form for fordommer mot når ungene begynner på skolen, f.eks.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 19:47   #15
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Lovlige" fordommer

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

For å ta et konkret eksempel på noe som har nørt opp under fordommene mine: I møte med hedmarkinger har jeg flere ganger hørt ellers oppegående bærumsfolk hviske med oppriktig forbauselse: Hvorfor snakker hun slik? Kan det være nødvendig å bruke dialekta si, lissom?

Esss... Jeg er fra utkanten nordøst for Oslo, og har ofte hørt kommentarer som "Må de snakke så bredt, eller jeg skjønner jo ikke hva de sier?" og "Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor bergensere må skarre.". Så det er vel øremerket nek å si sånt noe.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 19:52   #16
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Lovlige" fordommer

Jeg må innrømme at jeg har én fordom mot vestkantfolket. Jeg tar trikk med en haug vestkantfjortiser hver dag, og alle er kliss like! Det er jo antageligvis slik andre plasser også, men disse vestkantungene er ganske ekstreme rett og slett. Og så er det jo hestehale-fordommen da.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 19:54   #17
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: "Lovlige" fordommer

Min største fordom mot vestkanten stammer fra den gangen jeg overhørte på t-banen (på vestkanten) "Ja, første året på Harvard Business School er jo kjempetøft".

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 19:57   #18
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Lovlige" fordommer

Alle ungdommer er kliss like. Hva har skjedd?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 19:58   #19
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Lovlige" fordommer

Jeg bor ikke fullt så langt vest som Scarlettah, men i lignende strøk. Vi er "fattige" her, som blokkbeboere med under en mill i husstandsinntekt, vi ligger over snittet høyt på utdanningsfronten med 5,5 år i snitt oss i mellom etter vgs. I vår datters klasse er foreldrene gjennomgående eldre enn oss, har noe kortere utdanning (ikke hovedfag, men NHH og NTH, feks) og mye høyere husstandsinntekt.

Her er det tilsynelatende ingen problemer, hverken sosiale, økonomiske eller integreringsmessige. Vi har jo ingen å integrere, så hvordan i alle dager skulle det bli problematisk? Ingen er overvektige, de fleste er ganske høye, veltrente og kjekke, det er tett mellom SUV'ene, svært mange har au pairer, det er mange med stillinger som har betydning for og muligheter for påvirkning av samfunnet, departementsråder, avdelingsdirektører, politiske rådgivere, økonomer og leger.

Det er litt femtitallsaktig her, med dugnader, eplehager, skiklubb og skolekorps. Folk er priveligerte og har utdanning, kunnskap og økonomi til å ta gode valg når det gjelder helse, både i fht mat og trening.

Jeg synes det er dypt urettferdig at det skal være så store forskjeller, at man skal leve ti-elleve år lenger på vestkanten, at kunnskapen er så skjevt fordelt når det gjelder mat, trening og helse, at det er så mye mer forurensing på østkanten og at man har vært så mye flinkere til å bevare friområder og direktetilgang til marka her enn på østkanten.

Jeg kan ikke se at vi er så mye "flinkere" på vestkanten, for det kan jo ikke være slik at de som bor på østkanten får som fortjent når de dør tidligere, er sykere, feitere, lavere utdannet, lavere lønnet og har det generelt i snitt litt kjipere enn oss, generelt i snitt, her på vestkanten.

Det er jo ikke tilfeldig hvem som får tilgang til høyere utdanning, det er svært liten sosial mobilitet i Norge, velferdsstaten til tross. Legebarn blir leger, osv. Det er veldig få av sånne som meg, med foreldre uten høyere utdanning, som faktisk kliner til med hovedfag. Det er heller ikke tilfeldig hvem som har foreldre i ryggen som kan kausjonere og gi inngang til boligmarkedet. Det som i HI beskrives som "se, så flinke og kjekke og greie vi er" er jo bare en beskrivelse av hvor store forskjeller det er i Norge, hvor heldige noen er og hvor mye sosial ulikhet som går i arv.

Jeg kan ikke se at noen skulle fortjene å leve ti år lenger enn andre bare fordi de har råd til å bo på den ene siden av en elv, og at det skal være greit.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 19:58   #20
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Lovlige" fordommer

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Alle ungdommer er kliss like. Hva har skjedd?


...kanskje der du bor, ja.

Nei, de er klin like her også. Sukk.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no