Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tror du at plastikktre er mer miljøvennlig enn et ekte juletre?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-12-13, 10:06   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tror du at plastikktre er mer miljøvennlig enn et ekte juletre?

Jeg hører nemlig dette argumentet, og lurer på hva som får en til å tro det?

  • Et ekte juletre bidrar til å skape oksygen når det vokser.
  • Et ekte juletre bidrar ikke til avskoging.
  • Et ekte juletre er fullstendig nedbrytbart.


  • Et plastjuletre er ofte laget på kjipe fabrikker i f.eks. Kina med null kontroll på utslipp, arbeidsforhold og produksjonsprosess.
  • Et plastjuletre er ikke nedbrytbart whatsoever.


(Dette er ikke et angrep på dem som har et plastjuletre av helsemessige årsaker altså, jeg forstår at man vil ha et tre man tåler. )

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-13, 10:10   #2
GeekyGirrrl
Nærmer seg
 
GeekyGirrrl sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.960
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tror du at plastikktre er mer miljøvennlig enn et ekte juletre?

Et plasttre erallergivennlig og man slipper å gå inn en skokk med ekle dyr. Plast kan resirkuleres. Egentlig er juletre, plast eller ekte bare tull.

..umulig å redigere på iPhone..

__________________
To gutter, 05 og 10 og ei jente 17
GeekyGirrrl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-13, 10:10   #3
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du at plastikktre er mer miljøvennlig enn et ekte juletre?

Jeg liker ikke levende planter/trær inne, så derfor har jeg plastjuletre. Miljøbiten i det hele har jeg ikke fundert noe over.

Vi kjøpte plasttre for rundt 8 år siden, og det ser fint ut enda. Men jeg ønsker meg nytt, egentlig. Stort, vakkert og med tusen integrerte lys. ;

Det vi har nå setter jeg på 400 lyspunkter for hånd på.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-13, 10:13   #4
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tror du at plastikktre er mer miljøvennlig enn et ekte juletre?

Vi har kjøpt ekte juletre av årsakene du nevner, men nå er juletrær blitt så dyrt rundt her at jeg nekter. Nå har vi arvet svigers plastikktre, så til prisene blir normale igjen så holder vi oss til det. Miljø eller ei.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-13, 10:13   #5
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du at plastikktre er mer miljøvennlig enn et ekte juletre?


Og det var i utg.pkt et av de viktigste argumentene for å ikke ha plast.

Vi var alltid på selvhogst i juletre-skog da vi enda hadde ekte tre. Nå har vi gått over til plæstikk, til og med x2, men det er på grunn av astma/allergi.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-13, 10:14   #6
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tror du at plastikktre er mer miljøvennlig enn et ekte juletre?

Miljøaspektet har jeg ikke vurdert, iom at jeg ikke tåler ekte juletre er det ikke noe annet alternativ enn plast.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-13, 10:15   #7
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.229
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tror du at plastikktre er mer miljøvennlig enn et ekte juletre?

Opprinnelig lagt inn av GeekyGirrrl, her.

Egentlig er juletre, plast eller ekte bare tull.

Åh! Betyr det at vi, helt ubevisst og uvitende, er trendy og miljøbevisste?

Hjemme hos oss er nemlig JULETRE det store diskusjonstemaet. Jeg er gift med en mann som aldri feiret jul før han ble sammen med meg. Nå som vi har egne barn feirer vi jul,- vi (jeg) pynter, baker, har tradisjonell julemat, gaver og full pakke - men juletre, det vil han ikke kompromisse på. Siden jeg får "alt det andre" så har juletrediskusjonen fått være omtrent i fred fram til nå - vi snakker så vidt om det hvert år.

Uansett, la meg introdusere den nye trenden: Julestolen!

Vi har en stor grå lenestol i stua, den pynter vi med glitter og på julaften så fylles den med julegaver. Miljøvennlig, dekorativt, enkelt og hyggelig. Man kan til og med gå rundt den og synge julesanger om man vil. Julestolen er spesielt handicapvennlig, for siden den kan snurres rundt, kan man f.eks sitte i rullestol, synge julesanger og snurre stolen rundt for effekten av å gå rundt julestolen. Fiffig, er det ikke?

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-13, 10:19   #8
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du at plastikktre er mer miljøvennlig enn et ekte juletre?

Julestol!

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-13, 10:29   #9
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.736
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du at plastikktre er mer miljøvennlig enn et ekte juletre?

Vi har ikke plasttre fordi det er mer miljøvennlig nei, det er det jo ikke. Før vi fikk allergiker i hus hogget vi tre hos en bonde vi kjenner.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-13, 10:29   #10
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.016
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tror du at plastikktre er mer miljøvennlig enn et ekte juletre?

Nei, jeg tror overhodet ikke plastikktre er mer miljøvennlig. Det er heller ikke særlig miljøvennling med utenlandsimporterte juletrær som skal fraktes over lange avstander, så det utgår. Vi hogger juletreet selv i en lokal liten skog siste søndagen før jul, sammen med de som eier skogen og mange andre, med bål og pølser. Lokalprodusert, kortreist og miljøvennlig.

Søstra mi har julerekved når de feirer jul på hytta. Det er fint!

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-13, 10:42   #11
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du at plastikktre er mer miljøvennlig enn et ekte juletre?

Plasttrær er jo i tillegg et petroleumsprodukt, sånn hvis man ikke liker sånt.

Klart, trærne skal hugges (motorisert), transporters og lagres, og er vel ikke akkurat energinøytralt sånn sett, men å transportere olje, raffinere den, transportere det videre og produsere plasten, produsere treet, transportere treet, lagre, etc... Summen der er selvsagt langt verre.

(Særlig tatt i betraktning at de fleste av verdens raffinerier er plassert helt feil i forhold til moderne etterspørsel (Asia), og det dermed krever enda mer transport enn før)

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-13, 10:43   #12
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du at plastikktre er mer miljøvennlig enn et ekte juletre?

Vi har aldri fått ekle dyr inn i huset sammen med juletreet. Kankje de piler så fort inn i sprekkene at vi ikke rekker å se dem? Vi har ekte juletre, noen ganger kommer det til og med fra skogen til faren min, og det lukter godt og ser fint ut. Jeg synes ikke plast er noe fint.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-13, 10:45   #13
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du at plastikktre er mer miljøvennlig enn et ekte juletre?

Jeg har heller aldri sett et ekkelt dyr, og tror det er få som har det. Men vi har jo sett bilder i taboidlene hvert år før jul: villt forstørrede bilder med "DENNE BOR I JULETREET DITT!!!!!!!"

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-13, 10:46   #14
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.155
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tror du at plastikktre er mer miljøvennlig enn et ekte juletre?

Det bor sikkert mange ekle dyr i huset mitt. Ganske store på over 80 kg også.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-13, 10:48   #15
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.349
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tror du at plastikktre er mer miljøvennlig enn et ekte juletre?

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Uansett, la meg introdusere den nye trenden: Julestolen!



Men prinsippet om et alternativt juletre er allerede benyttet av andre, bare at de foretrekker å pynte med spindelvev og småspiker og sånn.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-13, 10:53   #16
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du at plastikktre er mer miljøvennlig enn et ekte juletre?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg har heller aldri sett et ekkelt dyr, og tror det er få som har det. Men vi har jo sett bilder i taboidlene hvert år før jul: villt forstørrede bilder med "DENNE BOR I JULETREET DITT!!!!!!!"

For ikke snakke om i melskuffen, sengetøyet eller på badet!

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-13, 10:54   #17
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du at plastikktre er mer miljøvennlig enn et ekte juletre?

Opprinnelig lagt inn av GeekyGirrrl, her.

man slipper å gå inn en skokk med ekle dyr. Plast kan resirkuleres. Egentlig er juletre, plast eller ekte bare tull.

Ekle dyr: Jeg har aldri opplevd å få leiligheten invader at verken edderkopper, biller eller annet levende med juletreet. De jeg ikke kan se blåser jeg i.
Resirkulering: Det er ikke bare-bare å resirkulere et plastjuletre. Det betår av veldig mange ulike deler plast, og jeg tør vedde på at 99% av alle plastjuletrær som kastes i Norge ikke resirkuleres:
Tull: Man kan jo egentlig si at all pynting er tull, men jeg har ikek tenkt til å slutte med det av den grunn.

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Uansett, la meg introdusere den nye trenden: Julestolen!

Vi har en stor grå lenestol i stua, den pynter vi med glitter og på julaften så fylles den med julegaver. Miljøvennlig, dekorativt, enkelt og hyggelig. Man kan til og med gå rundt den og synge julesanger om man vil. Julestolen er spesielt handicapvennlig, for siden den kan snurres rundt, kan man f.eks sitte i rullestol, synge julesanger og snurre stolen rundt for effekten av å gå rundt julestolen. Fiffig, er det ikke?

Superfiffig!

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Det er heller ikke særlig miljøvennling med utenlandsimporterte juletrær som skal fraktes over lange avstander, så det utgår. Vi hogger juletreet selv i en lokal liten skog siste søndagen før jul, sammen med de som eier skogen og mange andre, med bål og pølser. Lokalprodusert, kortreist og miljøvennlig.

Sammenliknet med produksjonen av et plasttre tror jeg danske juletrær kommer ut på plussiden altså. Da kan du også argumentere med at det er mer miljøvennlig at bonden kjører masse juletrær til byen i én bil, enn at alle skal ta sin egen bil og kjøre til skogen for å hugge et tre (som hadde vært alternativet for svært mange som ikke har en skog de har lov til å hugge i rett utenfor døren).

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-13, 11:07   #18
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du at plastikktre er mer miljøvennlig enn et ekte juletre?

Vi har plasttre pga allergi og jeg har faktisk aldri tenkt at miljøargumenter kunne være en del av valg når det gjelder tre.

Skal man først snakke om miljø så kan flere aspekter legges til.
Vi har hatt treet vårt i 10 år og regner med å ha det i mange år videre. Hadde vi valgt vanlig tre måtte vi uansett ha kjørt for å kjøpe det. Kanskje ikke en ekstratur, men det brukes drivstoff. Vi klarer heller ikke å møte etterspørselen av trær til alle dem som ønsker ekte tre her til lands. 300000 trær importeres fra Danmark. Ikke veldig miljøvennlig det heller.
Skulle alle oss med plasttre velge ekte må produksjonen økes mye for å unngå at dette også skulle dekkes opp med import.
Og så kastes en del trær og dessverre brennes en del trær uten at energien egentlig blir brukt til oppvarming eller noe.

Sånn bare for å kverulere litt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-13, 11:24   #19
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.873
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tror du at plastikktre er mer miljøvennlig enn et ekte juletre?

Vi har ekte juletre fordi det er det fineste og fordi vi elsker lukten av gran. Plasttre blir bare ikke det samme, og vi har heldigvis ingen i familien med allergi. Ekle dyr har vi aldri sett noe til.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-13, 12:17   #20
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du at plastikktre er mer miljøvennlig enn et ekte juletre?

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Uansett, la meg introdusere den nye trenden: Julestolen!

Men er den av plast eller av tre?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no