Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Vin i butikken

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-09-13, 08:35   #1
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vin i butikken

Jeg så denne i Dagbladet i dag, der de skriver at seks av ti ikke vil ha vin i butikk, men beholde Vinmonopolet slik vi kjenner det i dag.

Kunne du tenke deg å få kjøpt vin i butikken?
Hvorfor eller hvorfor ikke?

Selv har jeg ikke tenkt så veldig mye på saken, jeg har sett litt på debatten om at mangfold og utvalg vil forsvinne om man slapp løs vinsalget, men likevel synes jeg det høres forlokkende ut å ha vin i butikken. For enkelhets skyld. Samtidig er det jo nesten pol på hvert hjørne nå, så det er jo ikke vanskelig å handle.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 08:45   #2
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vin i butikken

I prinsippet er jeg i mot monopol, men i praksis fungerer polet så godt at jeg vil beholde det. For fiine viner er vinmonopolet prisgunstig sammenlignet med både utland (selv produksjonsland) og taxfree pga flat alkoholavgift. Tenk å være vinelsker i Alta uten vin andre steder enn på Rema?!

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 08:47   #3
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vin i butikken

Jeg tror også at vinutvalget vil bli kjipere om det selges på Rema.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 08:50   #4
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vin i butikken

Vinmonopolet virker begrensende på impulshandel, og gjør det enklere å styre unna alkoholinnkjøp for de som sliter med alkohol. Jeg tror det blir vanskeligere å være tørrlagt alkoholiker hvis du hver dag må styre utenom vinhyllene på nærbutikken. Derfor er jeg i mot vin i butikken.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 08:50   #5
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vin i butikken

Jeg har bodd i land med vin i butikken og utvalget, selv om det var stort, var crappy.
Vinmonopolet har et utmerket utvalg og betjening med stor kunnskap - det får vi aldri på Rema.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 08:55   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vin i butikken

Vinmonopolet har kompetanse og kjøpekraft. På grunn av det er min yndlingschampagne hyllevare her, mens den er vanskelig å få tak i i resten av verden. Jeg stoler ikke på at lokale kjøpmenn (eller Rimi-hagen!) har samme brede ekspertise, og skulle import bli spredd over flere små innkjøpere minsker kjøpekraften betraktelig.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 08:58   #7
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.893
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vin i butikken

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Jeg har bodd i land med vin i butikken og utvalget, selv om det var stort, var crappy.
Vinmonopolet har et utmerket utvalg og betjening med stor kunnskap - det får vi aldri på Rema.

Enig her, vin på Netto i Danmark er blir ikke det samme. Jeg liker godt Vinmonolopets rolle. Men jeg kunne tenkt meg mer og billigere matlagingsvin i butikkene,
ser det er kommet endel på flaske, men pytt det kan godt være på kartong og billigere.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 09:06   #8
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vin i butikken

Før kunne jeg nok tendert mot at det burde vært i butikk, men jeg synes det er veldig bra at de har etablert mange pol rundt omkring. Det er vel ganske enkelt å handle på nett også, og få levert på posten, om man bor slik til.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 09:21   #9
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.911
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vin i butikken

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Tenk å være vinelsker i Alta uten vin andre steder enn på Rema?!

Ja, hjelpes!

Jeg er for vinmonopol. Det er en av få butikkjeder med utrolig godt utvalg, der jeg nesten uten unntak får veldig god hjelp av meget kompetente ekspeditører. Det må vernes om.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 09:23   #10
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vin i butikken

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Vinmonopolet har kompetanse og kjøpekraft. På grunn av det er min yndlingschampagne hyllevare her, mens den er vanskelig å få tak i i resten av verden. Jeg stoler ikke på at lokale kjøpmenn (eller Rimi-hagen!) har samme brede ekspertise, og skulle import bli spredd over flere små innkjøpere minsker kjøpekraften betraktelig.

Ja, gud forby!

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 09:25   #11
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vin i butikken

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Vinmonopolet virker begrensende på impulshandel, og gjør det enklere å styre unna alkoholinnkjøp for de som sliter med alkohol. Jeg tror det blir vanskeligere å være tørrlagt alkoholiker hvis du hver dag må styre utenom vinhyllene på nærbutikken. Derfor er jeg i mot vin i butikken.

Enig med deg.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 09:35   #12
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vin i butikken

Jeg er for Vinmonopol, av samme grunner som Veronal og Tallulah.

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 09:39   #13
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vin i butikken

I dette tilfellet så syns jeg at både hensynet til den jevne forbruker og "vinelsker" sammenfaller helt fint med hensynet til dem som bør skjermes for en veldig bred utstilling og tilgang til alkohol. Så ja til pol, gjerne med litt lengre åpningstid og litt bedre tilgjengelighet i distriktene.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 09:41   #14
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.601
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vin i butikken

Jeg vil beholde polet. Samfunnsmessig av grunnene som Heilo nevner, egoistisk sett på grunn av kunnskapen og utvalget som finnes på polet.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 09:48   #15
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vin i butikken

Vinmonopolet fungerer strålende. En gjennomgang av åpningstider er kanskje på sin plass, men bare tanken på å skulle kjøpe dårlig vin på Rema? Grøss!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 09:49   #16
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vin i butikken

Ja til pol, pga utvalg og kunnskap.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 10:04   #17
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vin i butikken

Det er totalt misforstått om man er vinelsker, og ønsker seg vin i butikk i alle fall. Tror jeg da.
Vin på Vinmonopolet er prisgunstig i forhold til i en del andre land om man sammenlikner kvalitetsvin, siden Vinmonopolet sitter med makt i forhold til at de er så store.
Tror de virkelig at kjøpmennene klarer å få like bra priser inn til butikk?
Kunnskapen de sitter med er også utrolig mye verdt!

Det blir kjip og billig vin i butikkene, og dårligere utvalg på polene tror jeg, siden nordmenn som ikke setter pris på et godt glass vin men heller tømmer i seg to dårlige flasker på en kveld, enn å kjøpe en kvalitetsvin på polet.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 10:05   #18
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vin i butikken

Jeg er enig med røkla. Og enig med alle argumentene også.
Og rent personlig digger jeg at jeg kan gå på polet, fortelle hva menyen er og få fantastiske vinanbefalinger av folk som vet hva de driver med.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 10:07   #19
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.445
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vin i butikken

Jeg bor i utlandet. Her er det vin i supermarkedet, men jeg handler stort sett bare vin der om det er til glögg eller i maten. God vin handler jeg paa spesialbutikker der jeg kan faa god veiledning. Har en favorittbutikk der eieren er utdannet kokk og til han kan jeg komme med oppskriften paa det jeg skal servere (eller nevne et par viktige ingredienser), ogsaa kommer han med de beste forslagene. <3

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 10:08   #20
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vin i butikken

Eg er einig, både med tanke på det Heilo seier og med tanke på det store utvalet og kompetansen dei har på polet, når ein ber om hjelp til å finne rett vin til rett meny. Det trur eg vi mister i butikkane.

- Generelt saknar eg fleire små, spesialiserte butikkar, kor dei har kunnskap om det dei sel, slik som ein fin i andre land. Eg vil gjerne ha ostebutikk, fiskebutikk, kjøttbutikk og vinbutikk, ikkje bare ferskvaredisken på meny.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no