Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Sykemeldinger

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-05-12, 23:49   #21
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykemeldinger

Det går også an å ha to tanker i hodet på en gang. Flere på fp har et slikt forhold til kontantstøtten, man er imot den på prinsipielt grunnlag, men likevel glad for at det finnes og man velger å benytte seg av det i den situasjonen man er i akkurat da. På samme måte går det an å på generelt grunnlag mene vi har for stort sykefravær (enten man tenker på dette som et delvis moralsk problem eller utelukkende økonomisk problem), men at man samtidig er glad for at ordningen finnes når man trenger den selv. Man lar ofte ikke være å benytte seg av en ordning man har behov for i øyeblikket selv om man på generelt grunnlag mener at den er for dyr/har for mange bivirkninger for landet som helhet og derfor burde vært redusert.

Jeg tror jeg skjønner hvor HI vil, men det blir vanskelig å diskutere når man blander kortene på den måten, politikerne er mange enkeltindivider og ikke en stor masse, og det er forskjell på debatt på prinsipielt statistisk grunnlag og uthenging av enkeltindivider. Jeg har aldri hørt en politiker mene noe offentlig om enkeltindivider som er sykmeldt.

Det jeg imidlertid synes er problematisk er at det etterhvert finnes endel ordninger for politikere og statsråder som ikke er tilgjengelige for mannen i gata. Det fjerner noe av prinsippet om at lover og regler vedtas av de samme menneskene som må leve med dem. Det er lettere å vedta en nedskjæring som uansett ikke rammer en selv.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 01:01   #22
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.176
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykemeldinger

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

De sier de er syke, og er sykemeldte, så jeg antar at de er syke. Jeg regner ikke med at folk som er sykemeldte ikke er syke.

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Det jeg ønsker å oppnå er at enten så må det gjelde for alle at det er greit at man er sykemeldt, og så sier man at vi er fornøyd med andelen langtidssykemeldte som er i Norge, og at de som sier at de er syke er det, eller så må det gjelde for alle at man skal innskrenke på langtidssykemeldingene.

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Nja, eller så må de la være å kaste stein i glasshus.

Altså peke stygt til de som ikke er politikere som er sykemeldte.

Jeg forstår ikke hvor du vil hen i denne diskusjonen.
Mener du at politikere generelt ikke bør få sykemelding når de er syke? Eller mener du at disse du viser til har suspekte grunner for sin sykelmelding og dermed ikke bør bli sykemeldt?

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 07:30   #23
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sykemeldinger

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg forstår ikke hvor du vil hen i denne diskusjonen.
Mener du at politikere generelt ikke bør få sykemelding når de er syke? Eller mener du at disse du viser til har suspekte grunner for sin sykelmelding og dermed ikke bør bli sykemeldt?

Jeg mener at dersom det er ok for politikerene å bli sykemeldt, så må det være ok for hvermansen også, og at hvermansen også skal slippe å bli skult på, bli mistenkeliggjort av de som sitter på stortinget og lager lover/forslag til innstramminger i sykepengeordningene.

Og jeg kjenner at det provoserer meg når politikere har goder som de ser på som selvfølgelige, og samtidig ønsker å gjøre livet vanskeligere for hvermansen som er langtidssykemeldt.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 07:57   #24
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sykemeldinger

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg mener at dersom det er ok for politikerene å bli sykemeldt, så må det være ok for hvermansen også, og at hvermansen også skal slippe å bli skult på, bli mistenkeliggjort av de som sitter på stortinget og lager lover/forslag til innstramminger i sykepengeordningene.

Og jeg kjenner at det provoserer meg når politikere har goder som de ser på som selvfølgelige, og samtidig ønsker å gjøre livet vanskeligere for hvermansen som er langtidssykemeldt.

Jeg går nesten ut i fra at målet i seg selv ikke er å gjøre livet surt for hvermansen som er langtidssykemeldt, men å få bukt med noe som er et problem i velferdssamfunnet vårt. Det er vel ingen som snakker om å fjerne ordningen? Bare om å gjøre det vanskeligere å jukse. Oppfølging og tilrettelegging på jobb, som har vært noen av tiltakene, er slik jeg ser det goder for oss som blir sykemeldt.

Når det gjelder de sykemeldte politikerne som du nevner så aner vel ikke vi hvilke vurderinger som ligger til grunn, men jeg er ganske sikker på at psykisk belastning over tid ikke gjør underverker for helsen.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 09:27   #25
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykemeldinger

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Jeg går nesten ut i fra at målet i seg selv ikke er å gjøre livet surt for hvermansen som er langtidssykemeldt, men å få bukt med noe som er et problem i velferdssamfunnet vårt. Det er vel ingen som snakker om å fjerne ordningen? Bare om å gjøre det vanskeligere å jukse. Oppfølging og tilrettelegging på jobb, som har vært noen av tiltakene, er slik jeg ser det goder for oss som blir sykemeldt.

.

Enig med Meissa.

Jeg synes ikke politikere har noe med å gjøre livet surt for meg når jeg vil slappe av litt i fineværet.

Det sier vel det meste når forslag for å få bukt med skyhøye syketall blir sett på som noe som "gjør livet surt" for oss. Tenk heller litt over hvor surt livet kan bli for de som kommer etter oss hvis vi skal fortsette med å være så "syke" som vi er i dag...
Når det er sagt, jeg er litt med på tankegangen til annemede når det gjelder politikere. Denne høyrepolitikeren (for å ta et eksempel) har jo frontet sterke meninger både om juksing med sykelønnsordningen og narkotika. Når han så presterer å bli tatt med kokain for så å sykemelde seg for å slikke sårene etterpå, blir iallfall jeg litt

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 09:28   #26
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sykemeldinger

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Enig med Meissa.

Når det er sagt, jeg er litt med på tankegangen til annemede når det gjelder politikere. Denne høyrepolitikeren (for å ta et eksempel) har jo frontet sterke meninger både om juksing med sykelønnsordningen og narkotika. Når han så presterer å bli tatt med kokain for så å sykemelde seg for å slikke sårene etterpå, blir iallfall jeg litt

Signerer!

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 10:25   #27
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sykemeldinger

Reint generelt uten å tenke på sakene i hovudinnlegget spesielt, syns eg at det ofte skjer at sjukemelding blir "misbrukt" i situasjonar der ein arbeidstaker er tiltalt for noko kriminelt. Eg bruker misbrukt i hermetegn fordi eg tenker at dei kanskje ikkje har andre alternativ. Sjølv om han/ho gjerne vil jobbe, vil helst arbeidsgiver av forskjellige grunnar ikkje ha personen på jobb før skyldspørsmålet er avgjort. Og då er det såvidt eg veit kun sjukemelding som kan brukast dersom den tiltalte arbeidstakeren ikkje skal lide økonomisk for det. Permisjon med lønn kan ein vel ikkje få i sånne situasjonar? Og heimekontor kan ikkje brukast i alle yrker.
Det kan for eksempel vere snakk om ein barnehageassistent som er tiltalt for seksuelle overgrep mot barn. Sjølv om assistenten meiner at han/ho er uskyldig og gjerne vil gå på jobb vil vel styrer sjå på det som umulig sålenge etterforskninga pågår sjølv om ein er uskyldig til det motsatte er bevist. Har styrer andre muligheiter enn å anbefale arbeidstakeren å få sjukemelding av legen sin?

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 10:27   #28
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sykemeldinger

Permisjon med lønn er vel alltid en mulighet, om en ikke ønsker at vedkommende skal komme på jobb.
Men dette må bedriften betale selv.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 10:43   #29
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sykemeldinger

Politikere må jo lage regler og ordninger som tar tak i dette på et samfunnsnivå, greier man å senke sykefraværet med 1 prosentpoeng har man spart mye. Det kan gjøres gjennom ordninger som bedrer arbeidsmiljø, men også se på reglene for sykemeldinger, om det er noen smutthull som bør tettes.

Jeg synes ikke det er problematisk at politikere blir sykemeldt. Det er privatpersoner med ymse helse og utfordringer alle sammen. Jeg synes ikke disse to tingene er motsetninger, man skal kunne jobbe med å senke sykefraværet uten å være fratatt muligheten til selv å bli sykemeldt.

Selvfølgelig finnes det dårlig skjønn - som hvis man driver veldig aktiv valgkamp når man er sykemeldt. Og så finnes det 'uskjønn' som ikke er på kartet en gang, som han som jobbet mot narkotika og brukte det selv.

Dersom nye ordninger fører til at man føler seg 'uglesett' så må en kanskje se på om de virker mot sin hensikt? Eller om gevinsten kanskje allikevel er såpass stor at de nye ordningen bør bli værende.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 10:43   #30
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sykemeldinger

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Enig med Meissa.

Jeg synes ikke politikere har noe med å gjøre livet surt for meg når jeg vil slappe av litt i fineværet.

Det sier vel det meste når forslag for å få bukt med skyhøye syketall blir sett på som noe som "gjør livet surt" for oss. Tenk heller litt over hvor surt livet kan bli for de som kommer etter oss hvis vi skal fortsette med å være så "syke" som vi er i dag...
Når det er sagt, jeg er litt med på tankegangen til annemede når det gjelder politikere. Denne høyrepolitikeren (for å ta et eksempel) har jo frontet sterke meninger både om juksing med sykelønnsordningen og narkotika. Når han så presterer å bli tatt med kokain for så å sykemelde seg for å slikke sårene etterpå, blir iallfall jeg litt


Jeg velger allikevel å tro at dette sier mest om akkurat denne personen og ikke om politikere generelt.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 10:44   #31
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sykemeldinger

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Jeg velger allikevel å tro at dette sier mest om akkurat denne personen og ikke om politikere generelt.

Det håper og tror jeg du har rett i.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 10:59   #32
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykemeldinger

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Jeg velger allikevel å tro at dette sier mest om akkurat denne personen og ikke om politikere generelt.

Helt klart, det er ingen grunn til å tro at politikere er verken bedre eller verre en "folk flest."

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 11:02   #33
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sykemeldinger

Politikere generelt har for stor avstand til arbeidstagere i den nedre del av rangstigen/lønnstigen. Det er nå min mening.

Jeg tenker på at stadig flere politikere kommer fra ungdomspartier og går gradene oppover, uten å noen gang sette foten innom en lavt rangert arbeidsplass. Utenom sommervikarjobber, og det er en stor forskjell på hvordan en tung/ensformig/dårlig betalt jobb føles på kroppen når man er 23 år og prøver denne jobben 2 måneder i året, og når man er 53 og har jobbet siden videregående skole, i samme tunge belastende jobber.

Forskjellen på hva jeg mener og hva en politiker mener, er at en politiker har makt til å påvirke samfunnet. Da får man slike utspill mot sykelønnsordingen/pensjonsordningen/whatever fordi man selv har en beskyttet rolle, Norges beste pensjonsordning og et kontaktnett som ofte sikrer en politiker en toppstilling i det private hvis han/hun mister plassen på Stortinget.

Jeg finner det en smule hyklersk, noe jeg tror hovedinnlegger også vil fram til.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 11:15   #34
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sykemeldinger

Åja, for å nevne sykemelding generelt, et av argumentene for å øke politikeres lønn, er fordi de skal kunne tåle store belastninger. Men de trenger sykemelding når livet blir for hardt, i likhet med Marta som vasker kantina. Likhet for alle, men Marta har måttet klare seg på en brøkdel av deres inntekt og kan se fram til en alderdom som minstepensjonist.

Kansje ikke så rart at Martas kropp svikter når hun ikke har hatt tilgang på personlig trener, fullt utstyrt trimrom på jobben og medlemskap i diverse treningsentre betalt av arbeidsgiver. Men dette makter ikke en stor del av politikere, fortrinnsvis høyresiden, å se noen sammenheng i. Forøvrig er AP-politikere ikke stort bedre. Jeg savner mennesker med annen bakgrunn i politikken enn middelklasse og ungdomsparti-broilere.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 11:19   #35
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykemeldinger

Faktum er vel at sykelønnsordningen og andre velferdsordninger sakte med sikkert er i ferd med å ta kvelertak på det Norske Velferdssamfunnet. I dette tempoet vi ser i dag, er det ikke nok INN for å dekke det som går UT. Vi kan like det eller ikke, men det er et problem når offentlige utgifter ikke har dekning. I Spania er det nå kommuneansatte som ikke fått lønn på over et halvt år fordi kassa er tom...

Et eksempel på noe tilsvarende er f.eks Statens Pensjonskasse, som etterhvert ikke har inntekter store nok til å dekke opp for stadig økende utbetalinger til uførepensjon. Den var i sin tid ikke berammet til dette formålet, og ingen forutså at dette ville gjelde så mange mottagere.

At politikere ser problemet og ønsker å gjøre noe med det, fremfor å stikke hodet i sanden og håpe at problemet forsvinner av seg selv er prisverdig, etter min mening. Det må være lov å fronte dette, selvom egen helse også kan svikte. Hvis det virkelig er sånn at det store flertallet av langtidsykmeldte ønsker seg tilbake i jobb fortest mulig, må jo alle grep rundt samarbeid og tilrettelegging, gradering og kommunikasjon være noe folk ønsker velkommen? Det kan ikke være slik at når du er sykmeldt, og NAV betaler lønnen din, så kan _du_ alene bestemme om du vil ha hjelp til å komme raskere tilbake i jobb.

Etterhvert så blir det en voldsom skjevfordeling av antall i jobb og antall utenfor, selvsagt er ikke det greit.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 11:23   #36
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sykemeldinger

Jeg skjønner hva HI forsøker å si, men sammenhengen er ikke så god.

Om det er moralsk prisverdig eller ei å bli sykemeldt i slike konflikter kan man jo mene sitt om.

__________________
07 og 10

Sist redigert av Pelle : 22-05-12 kl 10:18.
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 11:38   #37
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sykemeldinger

Jeg mener at legene idag har en bedre rolle ovenfor pasientene nå enn jeg har inntrykket av at de hadde før. Jeg og min lege snakker sammen om hvordan jeg har det på jobb og i hvilken grad de klarer å tilrettelegge arbeidet til meg, men til syvende og sist er det jeg som tar avgjørelsen om hvor mye jeg klarer å arbeide. Sånn bør det være fordi legen ikke nødvendigvis kan gå i mine sko og ta den avgjørelsen for meg.

Når det gjelder å få ned fraværet så mener jeg at ansvaret i stor grad ligger hos arbeidsgiverne. Sykemeldte må få oppfølging og tilrettelegging på jobb og nav kan bidra med ressurser til dette formålet, men det må også arbeides systematisk for å få et godt arbeidsmiljø, kompetanseheving hos arbeidstakerne slik at disse kan oppleve at de har meningsfulle arbeidsoppgaver og at de bidrar.

Jeg har egentlig ikke tro på at det er veldig mange som ønsker å gå hjemme i årevis hvis de kunne hatt en jobb de anså som meningsfull og et trivelig arbeidsmiljø.

Når det er sagt, ligger mye av ansvaret i skolen også. Jeg leste nylig at halvparten av alle som dropper ut av VGS ender opp på NAV. Skolen er ikke god nok og man klarer ikke å fange opp de ungene som sliter tidlig nok. Jeg arbeider i barnehage og har lest en del forsking som tilsier at negative læringsspiraler ofte starter å utvikle seg allerede i barnehagealder. Jeg mener at økt kvalitet i barnehage og skole vil være nødvendig for å få et arbeidsmiljø i Norge som fungerer godt og klarer å favne de aller fleste.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 11:50   #38
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykemeldinger

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.


Når det gjelder å få ned fraværet så mener jeg at ansvaret i stor grad ligger hos arbeidsgiverne. Sykemeldte må få oppfølging og tilrettelegging på jobb og nav kan bidra med ressurser til dette formålet, men det må også arbeides systematisk for å få et godt arbeidsmiljø, kompetanseheving hos arbeidstakerne slik at disse kan oppleve at de har meningsfulle arbeidsoppgaver og at de bidrar.

Jeg har egentlig ikke tro på at det er veldig mange som ønsker å gå hjemme i årevis hvis de kunne hatt en jobb de anså som meningsfull og et trivelig arbeidsmiljø.

Når det er sagt, ligger mye av ansvaret i skolen også. Jeg leste nylig at halvparten av alle som dropper ut av VGS ender opp på NAV. Skolen er ikke god nok og man klarer ikke å fange opp de ungene som sliter tidlig nok. Jeg arbeider i barnehage og har lest en del forsking som tilsier at negative læringsspiraler ofte starter å utvikle seg allerede i barnehagealder. Jeg mener at økt kvalitet i barnehage og skole vil være nødvendig for å få et arbeidsmiljø i Norge som fungerer godt og klarer å favne de aller fleste.

Jeg synes det er naturlig å fordele litt ansvar hos noen flere enn kun arbeidsgivere, jeg da. Jeg har vært abeidsgiver i over 10 år, og har opplevd mange både lange og korte sykmeldinger. Både med og uten samarbeid fra NAV og lege. Det er veldig vanskelig å gå i dialog med sykmeldt uten å føle at jeg tråkker over grenser, eller at jeg gir inntrykk av å mistro. Men hvordan i all verden skal jeg kunne tilrettelegge hvis vi ikke kan snakke sammen, eller at jeg kan stille noen spørsmål? Jeg hilser alle pålegg om dialogmøter og oppfølgingsplaner hjertelig velkommen, for da kan jeg i det minste bruke disse som bakgrunn for kommunikasjonen jeg ønsker å ha.

For ordens skyld, jeg leder en stab med sykefravær på ca 3 %. NAVs mål er et gjennomsnitt for landet på ca 5 % for legemeldt fravær, så helt ubrukelige kommunikasjonsevner tror jeg at jeg ikke har

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 11:57   #39
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Sykemeldinger

Det kan hende ordføreren i Vågå er sykemeldt for syfilis eller influensa eller noe. (Jeg trodde han hadde permisjon med lønn jeg)
Men når han nå er sykemeldt så reagerer jeg ihvertfall på at han bruker tiden sin på å la seg intervjue i media samtidig som han ikke har tid til å la seg avhøre av politiet.

Egentlig så er det vel strengt tatt ikke sykemeldinger eller ikke sykemeldinger som irriterer meg mest i det tilfellet der. :forutinntatt fordomsdømmer:

Men sånn ellers - jeg mener at dersom politikere skal slippe å gå på jobb når formen ikke er helt på topp så må de ta inn at sånn er det for andre også. Om det er ønskelig at en som er småsyk eller kanskje sågar storsyk skal jobbe fremfor å sykemeldes så må også politikere jobbe når de kunne fått sykemelding.

Og jeg mener faktisk av hele mitt hjerte at en som kjemper for at dette er rett og riktig og skal gjelde altså bør leve som han preker selvom han kan velge noe annet. På samme måte som eg lever opp til mine prinsipper etter beste evne til tross for at samfunnet her og der kunne latt meg slippe.

  Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 11:57   #40
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Sykemeldinger

Å, jeg føler så for å tilstå å ta imot kontantstøtte nå. Jeg gjør det.


Jeg - en som tar imot kontantstøtte.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no