Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Kjernesunn familie" Hvordan reagerer du på den tittelen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-06-11, 11:54   #121
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Kjernesunn familie" Hvordan reagerer du på den tittelen?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

ingling, jeg vet at det finnes dietter som funker veldig bra for autister. Men de færreste av oss er autister. Jeg tror også at mange ville hatt en positiv livstilsendring av nesten hva som helst, fordi de setter fokus på det. Og når man kutter gluten, melk, sukker, gjær og tilsetningstoffer, så har man også kuttet boller, smågodt og sjokolade. Det kan derfor være man hadde hatt en like god effekt av nettopp det. Mitt intrykk er at mange trenger et strengt regime, fordi det er lettere å holde seg til, enn å bare kutte de usunne variantene. Det er lettere å la være å spise boller og loff om man sier at man ikke kan spise hvetemel i det hele tatt, enn å bare holde seg til grove varianter, f.eks.

der er jeg, litt, jeg kjenner at jeg trenger regimet og "spesiellheten" for å holde meg i skinnet. Ellers har jeg lett for å skli ut. Jeg spiser ikke etter kjernesunnprinsippene, altså, men mange vil sikkert syns vi har et strengt kosthold.

Forøvrig syns jeg boka har mange gode poenger og oppskrifter, men det drukner lett i mye kvasivitenskap og synseføling.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 12:12   #122
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Kjernesunn familie" Hvordan reagerer du på den tittelen?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Urk, jeg som nesten hadde fortrengt menstruasjonsgudinnen.

Jeg er sånn heppetipeppeti-se-hva-jeg-har-funnet/fått til/begynt med-misjonerende. Men jeg PLAGES ikke av at ikke alle gjør som meg. Hvis jeg feks kan inspirere noen til å gå tur og spise alminnelig og sunt i fornuftige porsjoner, så fint. HVis ikke, OK, jeg holder på med mitt og går jevnt og trutt ned med mer pepp og glede for hver dag. Uten kur, tvang, stress, høye skuldre eller mat som ikke alle i familien liker eller kan spise.

Jeg har definitivt latt meg inspirere av Polyannas trening og hadde aldri vurdert å løpe så mye som en meter og langt fra løpe ekte konkurranseløp om det ikke var for henne.

Jeg har latt meg inspirere av Esmes fornuftige hverdagsfokus og vet at hun og jeg skal sitte under solhattene våre og sammenligne havehansker og drikke sherry omtrent 50 år fra nå, spreke som lopper.

Det jeg tenker, er at mange av de som går på slikt kosthold over lengre tid kanskje ikke opplever det som stress og tvang? Noen trenger som tallulah sier "regimet" for å holde seg på sporte. Jeg klarer ikke å opprettholde ditt opplegg over tid, da porsjonsstørrelsen kryper opp og treningsfrekvensen ned over tid. Forskjellige ting funker for forskjellige folk, både når det gjelder hva man spiser og hvordan man spiser.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 12:40   #123
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Kjernesunn familie" Hvordan reagerer du på den tittelen?

Jeg er generelt skeptisk til å leve som om man har en sykdom man ikke har. Hvorfor velge å fokusere så mye på kosthold at det fyller store deler av dagen? Da er det nærliggende å tenke at det er noe annet som ikke stemmer i livet...

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 13:03   #124
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Kjernesunn familie" Hvordan reagerer du på den tittelen?

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Boka syns jeg er litt revolusjonerende, fordi familien har gjort seg så sterke, positive erfaringer - ikke bare med fysikken, men først og fremst med psyken. Sønnen med ADHD/Tourette (tror det er den kombinasjonen han har) er nærmest symptomfri og medisinfri etter å ha endret kostholdet. Det i seg selv synes jeg er spennende og sier ganske mye
<snip>....
Jeg er altså der at jeg tror at dette er en viktig bok, de har gjort mange erfaringer og de har også mange eksperter i ryggen. De har gått grundig til verks i forhold til ernæringsbehov/vitaminer/mineraler, og de har også fulgt opp med blodprøver osv.

Akkurat den samme erfaringen, eller hvertfall lik nok, til den jeg har hatt med lillegutt som går på diett fri for gluten, melk, gjær, soya, sukker, stivelsesrike grønnsaker/frukt, de fleste tilsetningsstoffer og litt ymse.
Selv spiser jeg nokså likt, men spiser melkeprodukter.
For lillegutt var dietten medisinsk betinget, han har cøliaki og melkeallergi, og andre ting som gjør at en slik diett kan hjelpe. At den som bonus også fikk effekt på hans mer spesielle behov på konsentrasjon/adferd er helt fantastisk.
Og jeg har VIRKELIG lyst til å frelse verden, det må jeg bare innrømme. Tenk så fantastisk det er at han slapp refluksoperasjon, f.eks, og ble bortimot symtpomfri etter 3 uker på diett!

Lillegutt er også fulgt opp av lege/barnelege/ernæringsfysiolog og er inne til kontroller, ellers hadde jeg aldri belaget meg på noe slikt. Derfor er boka viktig, javisst. Men man bør vel ikke kaste seg ut i noe så drastisk uten å vite litt om hva man driver med (hva gjør en slik endring med kalsiuminntaket f.eks), eller uten oppfølging.

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Det jeg tenker, er at mange av de som går på slikt kosthold over lengre tid kanskje ikke opplever det som stress og tvang?

Overhodet ikke. Det er som det er, og det er helt greit når man først kommer seg inni i det. Det er klart det hjelper at jeg vet (nå) at lillegutt blir syk i 4 dager av en neve pommes frites, at tarmtottene hans blir ødelagt av cøliaki, at han får svettetokter og blir superhyper og bortevekk av sukker, og at han lukter gammel mann om han får i seg melk.
For min egen del kan spiser jeg på denne måten, lavkarbo-aktig vil jeg påstå. Men om jeg har i meg en pizza eller en pose smågodt en gang i blant er jo ikke det noe verre enn når andre har det i seg. Det er jo akkurat like usunt for meg som for alle andre lsm.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 13:04   #125
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.398
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Kjernesunn familie" Hvordan reagerer du på den tittelen?

Jeg tenker at det er et ordspill på "kjernefamilie" og at tittelen ikke er egnet til å få meg som kunde da den lett assosieres med en strebete livsstil.

Dog kunne vi kanskje trengt noen tips her hjemme - to-åringen første ord etter å ha syklet et time var "kake", tydeligvis litt for godt vant med at enhver utflukt i vår familie har som primærformål å komme oss til en kafe og spise noe godt.

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 15:01   #126
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Kjernesunn familie" Hvordan reagerer du på den tittelen?

Denne familien levde så vidt jeg fikk inntrykk av veldig usunt tidligere. Det er jo ikke så rart at de føler seg bedre når de begynner å lage ordentlig mat, begynner å trene osv.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 22:49   #127
carmenzita
Bør lage seg en tittel selv
 
carmenzita sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.183
carmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Kjernesunn familie" Hvordan reagerer du på den tittelen?

Når jeg hører tittelen,så tenker jeg:
Fy,så kjedelig.
Jeg liker å være litt usunn i ny og ne.

carmenzita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-11, 14:20   #128
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Kjernesunn familie" Hvordan reagerer du på den tittelen?

Okei, nå kjenner jeg at det blir litt for mye. Jeg er medlem av Kjernesunn Familie på Facebook og får jo newsfeed-greier opp innimellom. Mye bra fra den fronten, men GAD så kroppsfikserte de er? Den siste meldingen er et bilde av Ninka med teksten "kan du gjette min fettprosent"? Sånn driver de hele tiden, bikinibilder osv. De burde roe seg litt ned på akkurat den biten og heller fokusere mer på sunnheten, synes jeg.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-11, 15:31   #129
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Kjernesunn familie" Hvordan reagerer du på den tittelen?

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Okei, nå kjenner jeg at det blir litt for mye. Jeg er medlem av Kjernesunn Familie på Facebook og får jo newsfeed-greier opp innimellom. Mye bra fra den fronten, men GAD så kroppsfikserte de er? Den siste meldingen er et bilde av Ninka med teksten "kan du gjette min fettprosent"? Sånn driver de hele tiden, bikinibilder osv. De burde roe seg litt ned på akkurat den biten og heller fokusere mer på sunnheten, synes jeg.

Helt enig. De har tatt av i feil retning, så jeg har sluttet å følge dem.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-11, 15:40   #130
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Kjernesunn familie" Hvordan reagerer du på den tittelen?

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Okei, nå kjenner jeg at det blir litt for mye. Jeg er medlem av Kjernesunn Familie på Facebook og får jo newsfeed-greier opp innimellom. Mye bra fra den fronten, men GAD så kroppsfikserte de er? Den siste meldingen er et bilde av Ninka med teksten "kan du gjette min fettprosent"? Sånn driver de hele tiden, bikinibilder osv. De burde roe seg litt ned på akkurat den biten og heller fokusere mer på sunnheten, synes jeg.

Da passer de akkurat med imagen jeg ser for meg når jeg hører "kjernesunn familie".

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 23:59   #131
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Kjernesunn familie" Hvordan reagerer du på den tittelen?

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Okei, nå kjenner jeg at det blir litt for mye. Jeg er medlem av Kjernesunn Familie på Facebook og får jo newsfeed-greier opp innimellom. Mye bra fra den fronten, men GAD så kroppsfikserte de er? Den siste meldingen er et bilde av Ninka med teksten "kan du gjette min fettprosent"? Sånn driver de hele tiden, bikinibilder osv. De burde roe seg litt ned på akkurat den biten og heller fokusere mer på sunnheten, synes jeg.

Jeg får også newsfeeden, men leser ikke alltid. Er jo enig i det du sier, hvis det blir mye bildefokus på kropp og utseende. Har også tenkt at det er litt påfallende med alle videodagbøkene, samtidig syns jeg det kan være nyttig og mer nært når en får høre og se når hun prater, i stedetfor at alt skal leses.

Men hva med å skrive en tilbakemelding ang kroppsfikseringen?

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-11, 19:54   #132
Sneglo
Nøttelitens medhjelper
 
Sneglo sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.155
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Kjernesunn familie" Hvordan reagerer du på den tittelen?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

"for mye av det gode", var min reaksjon. Og "ikke for meg". Jg trives best på en gylden middelvei.

Enig med den

__________________
-05 -07
Sneglo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no