Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hva menes med dette spørsmålet? (fysiologi)

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-10-06, 20:54   #1
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva menes med dette spørsmålet? (fysiologi)

Jeg sitter med en oppgave og skal blant annet skrive litt om smerte. Men jeg skjønner ikke hva som menes med følgende spørsmål: "Hvilke sansemodaliteter kan gi oss en smerteopplevelse?"

Hva menes med "sansemodalitet"? Kunne de like godt ha skrevet bare "sans"?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 21:06   #2
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.496
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva menes med dette spørsmålet? (fysiologi)

Jeg tenker som så - "sans" er greit nok, men ikke alle typer sansebruk gir smerte. Hørsel er en sans, men å høre gir normalt ikke smerte. Å høre høy lyd kan derimot gi smerte. Kan modalitet (modus - måte, eller fra eng. mode? ) henspille på dette? Syn er en sans, men gir normalt ikke smerte. Skarpt lys kan gi smertefølelse gjennom synet....Følelse er en sans, men smertefølelse er avhengig av hva man tar på eller lign....?

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 21:26   #3
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva menes med dette spørsmålet? (fysiologi)

Opprinnelig lagt inn av Høst, her.

Jeg tenker som så - "sans" er greit nok, men ikke alle typer sansebruk gir smerte. Hørsel er en sans, men å høre gir normalt ikke smerte. Å høre høy lyd kan derimot gi smerte. Kan modalitet (modus - måte, eller fra eng. mode? ) henspille på dette? Syn er en sans, men gir normalt ikke smerte. Skarpt lys kan gi smertefølelse gjennom synet....Følelse er en sans, men smertefølelse er avhengig av hva man tar på eller lign....?

Ja, du sier noe der. Kanskje det er det de mener? Jeg skal tygge litt på det.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-06, 02:01   #4
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva menes med dette spørsmålet? (fysiologi)

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.


Hva menes med "sansemodalitet"? Kunne de like godt ha skrevet bare "sans"?

Såvidt jeg vet, så er en sansemodalitet rett og slett en sans

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-06, 10:50   #5
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.619
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva menes med dette spørsmålet? (fysiologi)

Jeg synes spørsmålet var litt dårlig formulert, med mindre dere har fått utdelt/diskutert akkurat begrepet sanseMODALITET. Ikke vet jeg hva de mener

Men kanskje er det bare ha beskrevet - hvilke sanser som i ekstreme tilfeller OGSÅ kan gi smerter. (Eks: syn - sterkt lys - brennende smerte/solblindhet. Mens feks leddsans aldri ville kunne gi smerte, uansett)

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-06, 10:58   #6
AvivA
Prøver så godt jeg kan :)
 
AvivA sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 389
AvivA er litt kulAvivA er litt kul
Standard

Sv: Hva menes med dette spørsmålet? (fysiologi)

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg sitter med en oppgave og skal blant annet skrive litt om smerte. Men jeg skjønner ikke hva som menes med følgende spørsmål: "Hvilke sansemodaliteter kan gi oss en smerteopplevelse?"

Hva menes med "sansemodalitet"? Kunne de like godt ha skrevet bare "sans"?

Kansje alt som ikke er psykisk. Sansing er fysisk, så evt gå igjennom alle 5 sansene og utdyp dem skikkelig. Om det er feil så kan det jo hende du får en god karakter uansett med tanke på at du faktisk da har satt deg inn i det.

AvivA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-06, 11:11   #7
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.951
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva menes med dette spørsmålet? (fysiologi)

Sitat:

sansemodalitet
sanse art f.eks. syn, hørelse, berøringssans, temperatursans.

Sansemodalitet = sanse art.

Du finner litt hvis du googler 'sansemodalitet' og 'sense modality'.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no