Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hvorfor skal man ikke svelge tyggis?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-10-06, 15:47   #1
Betsy
Aktiv
 
Betsy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 242
Betsy er litt kul
Spørsmål

Hvorfor skal man ikke svelge tyggis?

Overskriften sier alt.

Betsy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 15:58   #2
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.651
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skal man ikke svelge tyggis?

Fordi det er ekkelt?

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 16:00   #3
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skal man ikke svelge tyggis?

Så vidt jeg vet er det helt ufarlig - den kommer ut igjen.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 16:00   #4
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skal man ikke svelge tyggis?

Jeg har svelget masse tyggis, og det gikk bra med meg.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 16:05   #5
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skal man ikke svelge tyggis?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg har svelget masse tyggis, og det gikk bra med meg.

Det er vel en sannhet med visse modifikasjoner.
Man blir veldig flisespikkete av å svelge for mye tyggis, litt sånn seig innvendig.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 16:06   #6
Betsy
Aktiv
 
Betsy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 242
Betsy er litt kul
Standard

Sv: Hvorfor skal man ikke svelge tyggis?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg har svelget masse tyggis, og det gikk bra med meg.

Enda ja. Man vet jo aldri!

Jeg har i hele oppveksten hørt at man ikke skal svelge tyggis, men har aldri fått noen god grunn for det.

Betsy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 16:08   #7
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skal man ikke svelge tyggis?

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Det er vel en sannhet med visse modifikasjoner.
Man blir veldig flisespikkete av å svelge for mye tyggis, litt sånn seig innvendig.

Aha!

Da jeg var liten, fikk jeg høre at jeg kunne få blindtarmbetennelse av å svelge tyggegummi. Jeg svelget og svelget med skrekkblandet fryd, men har ennå ikke fått det. Det skal visst være en myte også.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 16:17   #8
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor skal man ikke svelge tyggis?

http://www.raisingkids.co.uk/food/EX07_PRE01.ASP

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 16:23   #9
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.651
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skal man ikke svelge tyggis?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Aha!

Da jeg var liten, fikk jeg høre at jeg kunne få blindtarmbetennelse av å svelge tyggegummi. Jeg svelget og svelget med skrekkblandet fryd, men har ennå ikke fått det. Det skal visst være en myte også.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 16:34   #10
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor skal man ikke svelge tyggis?

Opprinnelig lagt inn av Betsy, her.


Jeg har i hele oppveksten hørt at man ikke skal svelge tyggis, men har aldri fått noen god grunn for det.

Det er ikke fordi foreldrene ikke gidder å gi flere da? Blir som å tegne på begge sider av arket lissom..

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 17:25   #11
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skal man ikke svelge tyggis?

Jeg har også hørt det om at det kan sitte seg fast i blindtarmen.

Men det kommer jo fra kilder (mormor og mamma) som tror at sausen svir seg i pannen om man ikke rører med solen i gryten, at dersom man ser en svart katt gå over veien så betyr det ulykke, at man ikke kan snu en genser om man tar den på på vrangen, for da blir hele dagen vrang, og at kniver ikke må ligge i kryss på benken for da vil det kje en ulykke/dødsfall i familien ... osv.

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 17:35   #12
Betsy
Aktiv
 
Betsy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 242
Betsy er litt kul
Standard

Sv: Hvorfor skal man ikke svelge tyggis?

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

http://www.raisingkids.co.uk/food/EX07_PRE01.ASP

Ok, da vet jeg det! Takk!

Grunnen til at jeg spurte var at jeg sier til barna at de ikke skal svelge tyggisen, men når de spør hvorfor, så har jeg ikke noe seriøst svar.

Betsy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 18:42   #13
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvorfor skal man ikke svelge tyggis?

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Jeg har også hørt det om at det kan sitte seg fast i blindtarmen.

Men det kommer jo fra kilder (mormor og mamma) som tror at sausen svir seg i pannen om man ikke rører med solen i gryten, at dersom man ser en svart katt gå over veien så betyr det ulykke, at man ikke kan snu en genser om man tar den på på vrangen, for da blir hele dagen vrang, og at kniver ikke må ligge i kryss på benken for da vil det kje en ulykke/dødsfall i familien ... osv.

Meget troverdige kilder med andre ord!!

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 20:07   #14
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skal man ikke svelge tyggis?

Opprinnelig lagt inn av Kaz, her.

Meget troverdige kilder med andre ord!!

Ja, ikke sant!?!

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 20:08   #15
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor skal man ikke svelge tyggis?

Den setter seg i blindtarmen!

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 20:10   #16
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor skal man ikke svelge tyggis?

Da jeg var lita, fantes det en stor rosa tyggegummi som hette sweatmint.De var kjempefine til å blåse tyggegummibobler med, og vi konkurrerte om å flest mulig i munnen samtidig. Hadde vi svelgt dem, ville vi blitt kvalt.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 20:43   #17
Dragonfly
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvorfor skal man ikke svelge tyggis?

Jeg fikk også alltid høre at det var farlig å svelge det men ikke hvorfor. Kjekt å få svar som jeg kan gi mine håpefulle om de spør.

  Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 21:04   #18
Ami
kamelkonsument
 
Ami sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Fjordland
Innlegg: 2.775
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvorfor skal man ikke svelge tyggis?

Det er nok ikke sikkert, men jeg vil tro den kan sette seg i blindtarmen. Slik som appelsinsteiner, druesteiner og slikt. Min blindtarm er borte, så her går druesteiner ned på høykant. Tyggiser spyttes ut.

Jeg har imidlertid, i mine glansdager, sovnet med tyggis i munnen. Det er uggent, da man gjerne våkner med en halvveis oppløst klump av kliss i munnen (og et heidundrandes kuppelhue).

__________________
Amidatter '06, Amisønn '08
"Life is what passes you by while you're busy making other plans." John Lennon

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 21:05   #19
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor skal man ikke svelge tyggis?

Nesj. Det er nok bare vås fra ende til annen.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 21:07   #20
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor skal man ikke svelge tyggis?

Jeg tror heller ikke det er så farlig.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no