Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

En matteoppgave

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-03-16, 14:40   #1
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

En matteoppgave

Vi er uenige blant lærere om løsningen av denne.

Sannsynligheten for at katten fanger musa er 60%.
Hvor stor er sannsynligheten for at katten fanger musa i ett av to forsøk?

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-16, 14:45   #2
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En matteoppgave

Det er to isolerte forsøk så sannsynligheten er ikke mer en 60% vel. tenker jeg. Host hark jeg fikk ikke strålende karakter i statistikk.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-16, 15:03   #3
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.935
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En matteoppgave

Er ikke det 1 minus sannsynligheten for at man ikke fanger katten i noen av forsøkene, dvs. 1 - 0,4² = 0,84?

banana er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-03-16, 15:09   #4
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv
 
Cauchy sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 1.713
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: En matteoppgave

Er det to forsøk uansett, eller stopper man hvis katten fanger musa i første forsøk?

Cauchy er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-03-16, 15:14   #5
Linella
Erfaren
 
Linella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Innlegg: 843
Linella er litt kulLinella er litt kul
Standard

Sv: En matteoppgave

Jeg forstår det sånn at katten får to forsøk, fanger musa i det ene, og fanger den ikke i det andre (fanger musa i ett av to forsøk).

Linella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-16, 15:17   #6
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv
 
Cauchy sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 1.713
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: En matteoppgave

Opprinnelig lagt inn av Linella, her.

Jeg forstår det sånn at katten får to forsøk, fanger musa i det ene, og fanger den ikke i det andre (fanger musa i ett av to forsøk).

I så fall kommer jeg frem til 0.48 (0.6*0.4+0.4*0.6).

Cauchy er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-03-16, 15:21   #7
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.935
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En matteoppgave

Altså at den fanger musa i bare et av de to forsøkene, ikke i minst et av forsøkene?

banana er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-03-16, 17:34   #8
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En matteoppgave

Opprinnelig lagt inn av Cauchy, her.

I så fall kommer jeg frem til 0.48 (0.6*0.4+0.4*0.6).

Er denne måten jeg tror det er. Fasiten sier hvertfall 48%. Men en kollega kom frem til

1-0,16=0,84

Men i mitt hode er ikke det logisk...

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-16, 17:48   #9
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv
 
Cauchy sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 1.713
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: En matteoppgave

Opprinnelig lagt inn av Frøydis, her.

Er denne måten jeg tror det er. Fasiten sier hvertfall 48%. Men en kollega kom frem til

1-0,16=0,84

Men i mitt hode er ikke det logisk...

Det blir 0.84 hvis det teller at katten fanger musen begge gangene, altså minst et av forsøkene.

Cauchy er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-03-16, 21:44   #10
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.935
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En matteoppgave

Opprinnelig lagt inn av Frøydis, her.

Er denne måten jeg tror det er. Fasiten sier hvertfall 48%. Men en kollega kom frem til

1-0,16=0,84

Men i mitt hode er ikke det logisk...

Peker på innlegg 3. Det er 40 % sjanse for at den ikke fanger katten hver gang.

banana er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-03-16, 22:01   #11
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En matteoppgave

Opprinnelig lagt inn av Frøydis, her.

Er denne måten jeg tror det er. Fasiten sier hvertfall 48%. Men en kollega kom frem til

1-0,16=0,84

Men i mitt hode er ikke det logisk...

Dette er sannsynligheten for at den fanger musa en av gangene eller begge.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no