Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Hvordan skal du dekke julebordet? Tips og hjelp trengs!

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-12-14, 10:52   #1
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.558
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan skal du dekke julebordet? Tips og hjelp trengs!

Vi må vel ha en tråd om hvordan vi skal dekke bordet på julaften?

Jeg har nytt servise i år, som er hvitt. Hvite tallerker på hvit duk blir litt rart, eller? Hvilken farge vil i så fall være fint på duken?

Vis også gjerne frem bilder av pent dekkete julebord.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-14, 11:36   #2
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan skal du dekke julebordet? Tips og hjelp trengs!

Har du rød duk? Eller røde spisebrikker? Dekketallerkener?

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-14, 11:49   #3
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan skal du dekke julebordet? Tips og hjelp trengs!

Jeg har rød duk og tror jeg skal klippe små grankvister og legge på midten av bordet. Vi skal være på gård og der er det bare et sett med tallerkener og de er litt gammeldagse med noen blomster på.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-14, 11:51   #4
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan skal du dekke julebordet? Tips og hjelp trengs!

Her bestemmer Mini (siden hun spurte pent og hadde veldig sterke meninger om julebordet). Så det blir rød duk, røde tallerkener, røde lys, røde juleservietter. Og hvite tallerkener. Jeg hadde sannsynligvis gått for grått og sølv, muligens med innslag av blått, til hvite tallerkener.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-14, 11:54   #5
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv
 
Gerbera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 4.466
Gerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan skal du dekke julebordet? Tips og hjelp trengs!

Jeg bruker linfarget duk i jula. Bruker også hvite lys, innslag av rødt i pynt og servietter.

__________________
To søte germini 05~07
Gerbera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-14, 11:57   #6
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan skal du dekke julebordet? Tips og hjelp trengs!

Du må ikke spørre meg.

Jeg har rød duk, bestemors finservice i hvitt, gull og fifty shades of brown og så legger jeg bare på noen vilt juleglorete servietter som ungene har valgt. Og lys. Og sølvbestikket, dersom jeg mobiliserer viljestyrke nok til å pusse det.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-14, 13:04   #7
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.067
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan skal du dekke julebordet? Tips og hjelp trengs!

Kvitt på kvitt syns eg er fint. Men gjerne ein løper midt på bordet i kontrastfarge, gull, eller sølv eller rødt viss du liker det. Høge lysestakar og kanskje små stjerner spredt utover.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-14, 13:08   #8
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.789
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan skal du dekke julebordet? Tips og hjelp trengs!

Jeg har knall julerød duk og et ganske kitchy juleservice med kristtorn på som rett og slett bare hører med. Det blir store servietter i hvitt og gull som passer fint til, men julenisseglassene ødelegger en hver form for koordinering i grunnen så det er ganske bortkastet. Sølvbestikket er pent da. Det er det.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-14, 13:16   #9
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan skal du dekke julebordet? Tips og hjelp trengs!

Jeg gjør ikke sånn voldsomt mye ut av det, bruker det vi har, men syns det pleier å bli fint og hyggelig. Jeg har en gammel hvit duk med litt enkelt hvitt broderi, kremfarget Edme servise og Skagenbestikk med brune skaft. I år tenkte jeg å ha røde servietter kombinert med hvite med et lite rødt hjerte på. Og så har vi mange lys og kanskje noen juletrekuler som ser ut som sølvkongler med rødrutete sløyfer liggende litt her og der.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-14, 13:23   #10
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan skal du dekke julebordet? Tips og hjelp trengs!

Hvitt på hvitt er nydelig.
Jeg har hvit duk, hvitt servise, krystall, sølvbestikk og hvite servietter med grønn, sølv og dus grå/brun. (Motivet er granbar, med kongle og sølvstjerner) På bordet står det sølvisj telysestaker og så pynter jeg med små granbarkvister, kongler og sølvstjerner. (Servietter, kongler og stjerner er kjøpt på nille.)

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-14, 13:27   #11
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.687
Blogginnlegg: 35
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan skal du dekke julebordet? Tips og hjelp trengs!

Jeg har hvit duk, hvitt servise med grå dekor på kanten og sølvstripe ytterst. Høye sølvlysestaker med høye hvite lys og servietter med grått motiv. Noen ganger har jeg to sølvfargede bånd på langs midt på bordet og med små "diamanter" strødd utover, men det passer best til nyttårsaften så jeg har flere små engler som pynt.

Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-14, 13:29   #12
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.820
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan skal du dekke julebordet? Tips og hjelp trengs!

Vi har nisseserviset til Porsgrunn, mønstrete hardangerbestikk, veldig fine hjemmeheklede seviettholdere i naturhvitt med treknapper. Bruker linduk(det er egentlig en gardin) eller rød duk. Bruker vi linduken har jeg røde hjemmeheklede hjertebrikker til å ha under tallerknene. Pleier å ha røde kubbelys, telys i sandkakeformer og kongler på bordet.
Av glass har vi litt ulike glass i gammeldags stil. Pleier å kjøpe på bruktbutikker.


Sist redigert av Lyppa : 21-12-14 kl 16:37.
Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-14, 13:36   #13
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan skal du dekke julebordet? Tips og hjelp trengs!

Jeg har visst en ny rød duk. Serviset er hvitt med ring av grått og sølv, bestikket er 2-3 Shades of Hardanger og glassene like så.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-14, 13:40   #14
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan skal du dekke julebordet? Tips og hjelp trengs!

Jeg skal ikke dekke til jul, men om jeg skulle ville det blitt med hvit linduk, hvite tallerkner, sølvbestikket hardanger, evt. skaugum, små sølvlysestaker med røde lys, og granbar og noen glassfluesopper fra Søstrene Grene som er akkurat passe kitschy og glitrete. Serviettene hadde sikkert vært røde med hvite polkadotter.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-14, 13:43   #15
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.431
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan skal du dekke julebordet? Tips og hjelp trengs!

Her blir det mørk rød duk, mørk grå løper(med lett shimmer i, ikke matt altså) i midten, sølv dekketallerker med hvite og svarte tallerker(80prosent hvite) og så lysestaker og tilbehør i rødt, hvitt og sølv/grått. Bestikket blir det vanlige hverdagsbestikket i ett eller annet stålfritt fra hardanger, har visst ikke penbestikk.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-14, 13:49   #16
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan skal du dekke julebordet? Tips og hjelp trengs!

Forresten så pleier jeg visst å bruke tøyservietter på julaften. Hvite linservietter med hullkant, og serviettringer i stålfarge. De røde serviettenr får komme en annen dag.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-14, 13:57   #17
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan skal du dekke julebordet? Tips og hjelp trengs!

Det blir som vanlig: rød juleduk, hvitt service, noen juleservietter (varierer fra år til år) og i midten et svart fat med hvite og røde kubbelys i ulike høyder og med forskjellig pynt rundt.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-14, 15:23   #18
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.245
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan skal du dekke julebordet? Tips og hjelp trengs!

Innser at jeg må pusse sølv i morgen......Tror det blir hvit duk med endel pynt på, smånisser fra Hadeland. Tenke litt.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-14, 15:49   #19
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.821
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan skal du dekke julebordet? Tips og hjelp trengs!

Her har vi faste "regler" på hvordan vi dekker til jul, når det er hjemme hos oss. Mannen er en svoren Disneyfan, han leser Donald på senga hver kveld. Ikke overraskende ville han ha Disneyjuleservise når tanke på servise kom opp for mange år siden. Så her dekkes det opp med en linfarget juleduk med litt broderier, Disneyjuletallerkner mm, "penbestikket" og glass fra Holmegaard. Serviettene må være ganske dempet med alt som skjer rundt ellers på bordet. Gutta våre digger serviset, og vi har selvfølgelig sett på filmene det er bilde av tidligere på dagen.

I et annet liv hadde jeg nok gått for enklt hvitt service, kanskje med litt gull eller sølv på, rød duk, og ellers ganske enkelt. Men nå er det visst mannen som bestemmer over serviser hver i familien, så da er det ikke slik.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-14, 15:59   #20
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan skal du dekke julebordet? Tips og hjelp trengs!

I år blir det hvite duker, hvitt servise og detaljer i gull. Servietter med gull,kubbelys i gull etc.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no