Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Melkefri risgrøt

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-11-14, 07:03   #1
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.431
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Melkefri risgrøt

Jeg har googlet og også lest her inne, men det meste er noen år gammelt. Er det noen som har videreutviklet eller er her kanskje flertall for en god anbefaling når jeg skal prøve meg på å lage risgrøt uten melk?

Flere anbefaler kokoksmelk og en type til men hva den typen er ser ut til å variere; havremelk, rismelk, soyamelk?

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-14, 08:06   #2
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.651
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Melkefri risgrøt

Vi bruker bare kokosmelk. Aldri blandet
Men både lett og vanlig virker.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-14, 09:05   #3
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.974
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Melkefri risgrøt

Smaker det ikke veldig kokos?

Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-14, 09:35   #4
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Melkefri risgrøt

Jeg bruker ca 50-50 kokos- og soyamelk. Bare kokosmelk prøvde jeg en gang, men det ble ekstremt søtt. Sånn jeg lager det nå er det så godt at jeg har fortsatt med det selv om poden fint tåler melk nå.

Havremelk smaker for mye havre, og rismelk er alt for fettfattig til at det kan brukes til noe annet enn å drikke, synes jeg.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-14, 09:51   #5
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.240
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Melkefri risgrøt

Vi har brukt 50/50 havre og soyamelk.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-14, 10:11   #6
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Melkefri risgrøt

Vi brukte kokosmelk og havremelk. Halvparten av hver. Det lukter kokos når det koker, men det smake grøt når det blir ferdig. Vi har brukt geisharis da, så det koker lenge.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-14, 10:32   #7
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.974
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Melkefri risgrøt

Da skal jeg prøve det. ☺

Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-14, 10:34   #8
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.042
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Melkefri risgrøt

Kokosmelk og rismelk har funket best her, fant oppskrift på Allergikokken tror jeg det var. Vi har det bare til jul omtrent, men den blir veldig god!

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-14, 13:13   #9
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Melkefri risgrøt

Jeg bruker bare kokosmelk. Blander kokosmelk fra boks og kartong.

Jeg kan anbefale denne, den har konsistens som kumelk og smaker ikke veldig av kokos. Men jeg tror ikke man får kjøpt
den i Norge.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-14, 13:18   #10
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Melkefri risgrøt

Vi lagde alltid med kokosmelk i bhg. , synes ikke det smakte noe særlig kokos.
God grøt ble det.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-14, 17:13   #11
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Melkefri risgrøt

Følger med for gode råd, må nok lage melkefri risgrøt en dag om ikke lenge

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-14, 03:11   #12
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Melkefri risgrøt

Lager med havremelk. Ungene har aldri klaget, jeg spiser ikke grøt.

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-14, 04:45   #13
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.431
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Melkefri risgrøt

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Jeg bruker bare kokosmelk. Blander kokosmelk fra boks og kartong.

Jeg kan anbefale denne, den har konsistens som kumelk og smaker ikke veldig av kokos. Men jeg tror ikke man får kjøpt
den i Norge.


Mon tro om den kanskje fåes kjøpt i Sverige da - jeg og Klumpen skal på en liten harrytur snart(egentlig ikke primært for å handle, det er bare bonusen), skal se etter litt slikt da.

Hvorfor blander du forresten, er det ulike typer?

I samme runde; hva bruker dere istedenfor kremfløte når dere skal ta grøten videre til riskrem? Det er ikke sikkert det er nødvendig; det er så liten mengde som konsumeres da men greit å ha kunnskap på lur.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-14, 04:58   #14
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Melkefri risgrøt

Opprinnelig lagt inn av Acino, her.

Mon tro om den kanskje fåes kjøpt i Sverige da - jeg og Klumpen skal på en liten harrytur snart(egentlig ikke primært for å handle, det er bare bonusen), skal se etter litt slikt da.

Hvorfor blander du forresten, er det ulike typer?

I samme runde; hva bruker dere istedenfor kremfløte når dere skal ta grøten videre til riskrem? Det er ikke sikkert det er nødvendig; det er så liten mengde som konsumeres da men greit å ha kunnskap på lur.

Kokosmelk på boks er det mye fett i, og den er ikke tyntflytende som kumelk. Den på bildet er akkurat som kumelk, bare at den er laget av kokos så klart. Jeg syns det kan bli litt vel fett med bare boksemelk, og man trenger jo en del melk til grøt, og den på kartong er mye billigere. :-)

Til krem bruker jeg å piske kremen fra en boks kokosmelk. Men i Norge får man jo kjøpt jo green visp for eksempel, og det fungerer veldig bra. Kokoskrem kan være litt vanskelig å få til ...

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-14, 09:29   #15
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Melkefri risgrøt

Jeg kjøpte en kartong med blanding av kokos- og rismelk på prix, som jeg blant annet laget kakao på, den må da funke bra til dette?

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-14, 10:41   #16
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Melkefri risgrøt

Rismelk synes vi blir for tynt - den har også lett for å svi seg, pga lite fett. Lærte av n allergiførskolelærer å bruke havremelk, det gir en rund, fin smak. Nå kan vi også bruke laktosefri melk, så vi bruker det nå som det har blitt lett tilgjengelig.

For krem er den laktosefrie kremfløten veldig enkel å få til. før den kom i butikk brukte vi de boksene de har på butikken - de skal (hvis jeg husker rett nå) piskes med noe som er litt surt for å bli stiv?? f.eks. eplejuice?? Min allergimentor brukte bare Erlet fra helsekosten til krem, men den kom i ganske store pakninger og var ganske "dyr" sånn sett.

skal man bare ha litt i kakaoen kan man bruke Menkomel-sprayen som de har på butikken - den er helt vegetabilsk. Men det fungerer bare til typ kakao osv og må has på rett før servering. Man må absolutt ikke bruke spraykremer til bløtkaker osv, de holder seg ikke over tid og vil renne (vet en som prøvde det )

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-14, 20:48   #17
HildeEgeland
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2014
Innlegg: 6
HildeEgeland har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Melkefri risgrøt

Det er supergodt med laktosefri melk, men det er kanskje melkeproteinet du vil unngå? Prøv rismelk, det gir grøten en naturlig sødme

HildeEgeland er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-14, 01:47   #18
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Melkefri risgrøt

Hvis man bruker rismelk (obs barn under 6 år skal ikke ha det) så må man bruke mindre mengde enn kumelk, ellers blir det suppe, visstnok.

Jeg har brukt ca. 50-50 soyamelk og kokosmelk til nå, det blir silkemyk og NYDELIG grøt uten særlig kokossmak (bare et lite hint). Alle mine barns venner elsker den grøten. Men nå sier min mamma at den aller, aller beste risgrøten hun noensinne har laget, laget hun på bare mandelmelk, fra Alpro. Selges i nesten alle butikker nå. Jeg må prøve.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-14, 21:11   #19
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.431
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Melkefri risgrøt

Nå ser det ut som at det kanskje går litt bedre med grøt igjen enn det har gjort en stund, mulig det er flere ting som spiller inn; ser at om han får annet fet eller melkeholdig mat samme dag så skjærer det seg litt. Men det jeg har kommet frem til er at jeg skal forsøke kokosmelk, har funnet slik på kartong som anbefalt. Det er nok ikke laktosefri som er greia, om det er noe greie, men melkeprotein; det er lang historie jeg ikke skal gå inn på nå.

Mandelmelk kan vi heller ikke bruke pga allergi; for det er vel av nettopp mandel?

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-14, 21:11   #20
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.431
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Melkefri risgrøt

Og ja, takk for alt av tips og erfaringer, jeg suger det til meg, synes feltet er noe spennende uansett om jeg trenger det i hverdagen eller ei.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no