Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Innreise USA

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-06-19, 19:37   #1
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.752
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Innreise USA

Hvordan fungerer det? En eller annen waiver esta ting? Når gjør man det? Og hvor?

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-19, 19:41   #2
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Innreise USA

Du må søke om Esta ja. Senest 72 timer før du reiser.

https://esta.cbp.dhs.gov/esta/

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-19, 19:59   #3
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.449
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Innreise USA

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Du må søke om Esta ja. Senest 72 timer før du reiser.

https://esta.cbp.dhs.gov/esta/

Dette.
Og pass på at du bruker den siden, ikke de utallige andre som tar betalt også for at du får søke.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-19, 20:00   #4
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.752
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Innreise USA

Takk! Jeg drar ikke før i oktober, så da har jeg god tid. Hvor tidlig kan det gjøres?

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-19, 20:14   #5
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Innreise USA

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Takk! Jeg drar ikke før i oktober, så da har jeg god tid. Hvor tidlig kan det gjøres?

Når som helst. Gyldig i to år, eller til passet går ut. Det som kommer først.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-19, 00:20   #6
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Innreise USA

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Takk! Jeg drar ikke før i oktober, så da har jeg god tid. Hvor tidlig kan det gjøres?

Du må ha fått godkjent søknaden minst 72 timer før avreise. Tidligere var det litt slækk på dette, nå er det definitivt ikke det lengre.

Det er 2 steder du må registrere deg:
APIS - fyller du ut på flyselskapets sider, navn, kjønn, fødselsdato og passnr.

ESTA - på link lengre opp her.
Her må du ha klart: Pass, dette må være maskinlesbart, du må også ta bilde av nederste del av 1. side på passet (nytt i år), her må du være nøyaktig når du tar bilde.
Ha klart adresse hvor du skal bo i USA, kontakt person ved ulykker. Du må også fylle dine foreldres navn, arbeidsgiver og hvor du har Some kontoer (valgfritt).
Husk å ha bankkort / mastercard klart for betaling, $14 blir koster esta søknaden, så kan det ta opptil 24 timer før godkjennelsen kommer, print ut denne siden.

Tidligere fylte man ut et skjema ombord i flyet, dette er det slutt på, de fleste US destinasjoner har også nå e-pass kontroll, dvs køene går vesentlig raskere i imigrasjonskontrollen.

Dersom du ikke skal bytte pass før du reiser (det må være gyldig 6 mnd ved hjemreise), er det like greit å gjøre dette nå så er det klart.

Mange opplever det å fylle ut ESTA som "stressende", ta deg god tid og les igjennom. Det at du nå "scanner" passet ditt elemenerer bort tasting av feil passnr og eksakt skrevet navn.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-19, 07:55   #7
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.752
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Innreise USA

Jeg vet ikke hvor jeg skal bo... så da venter jeg til det er booket

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-19, 10:14   #8
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Innreise USA

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.


Dersom du ikke skal bytte pass før du reiser (det må være gyldig 6 mnd ved hjemreise), er det like greit å gjøre dette nå så er det klart.

Det trenger ikke være gyldig lenger enn planlagt opphold hvis man er fra Norge, de har en avtale med ganske mange land (sikkert de fleste ESTA-land, litt usikker)

Hvis du ikke vet hvor du skal bo kan du bare legge inn adressen til et hotell - det går helt fint. ESTAen er jo gyldig neste gang også hvis man reiser innen to år, uten at man må oppdatere adresse - så det spiller ingen rolle hva som ligger der.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-19, 21:33   #9
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.449
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Innreise USA

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Jeg vet ikke hvor jeg skal bo... så da venter jeg til det er booket


Vi brukte adressen til onkelen min. MEn vi bodde aldri der.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-19, 22:49   #10
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.752
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Innreise USA

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Dette.
Og pass på at du bruker den siden, ikke de utallige andre som tar betalt også for at du får søke.

Den koster $14 den også... sånn til info

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-19, 23:20   #11
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.449
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Innreise USA

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Den koster $14 den også... sånn til info

Ja Det koster litt. De andre koster fort 114$
Selve søknaden koster ikke noe men å få esta koster litt PR person.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-19, 20:05   #12
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Innreise USA

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Mange opplever det å fylle ut ESTA som "stressende", ta deg god tid og les igjennom. Det at du nå "scanner" passet ditt elemenerer bort tasting av feil passnr og eksakt skrevet navn.

Takk, dette var kjekt å lese før jeg begynte. Hadde tenkt å ta det før middag, men satt meg ned og leste gjennom hva jeg trengte å ha klart, og så ventet jeg til etterpå. Og nå har jeg brukt en hel time tror jeg, på å fylle ut for hele familien. Og litt høyt stressnivå innimellom. Men jeg tror jeg kom gjennom.

__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-12-19, 03:03   #13
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Innreise USA

Det er ganske greit å gjøre, men om man har noe «rusk» i bakgrunnen som USA kan reagere på, kan det hende man må søke visum ordinært (ESTA er å slippe å søke visum). Som det godt kan hende man får, uansett, men som da tar lenger tid. Det kan være at man er/har vært statsborger i visse land, har vært i visse land, har visse sykdommer, er straffet eller andre ting som USA kan tenkes å reagere på. Det vil jo normalt være ting man selv vet om, men kan være noe dust i ungdommen. Så lurer man på om noe kan gjøre at ESTA kanskje blir avvist, er det lurt å søke i såpass god tid at man rekker å søke om visum og få svar på en ordinær søknad.

Søker man på ESTA på nett, kommer det opp en drøss sider som tar seg godt betalt for å «søke ESTA for deg», men i realiteten fôrer man dem med alle opplysninger man like gjerne kan legge inn selv direkte, og til en brøkdel av prisen. Så søk selv.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-19, 22:14   #14
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Innreise USA

Får jeg svar på ESTA-søknadene på mail, eller må jeg gå inn og sjekke selv på nettsiden?

__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-12-19, 01:33   #15
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Innreise USA

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Får jeg svar på ESTA-søknadene på mail, eller må jeg gå inn og sjekke selv på nettsiden?

Du går inn å sjekker søknaden selv.
Når den er ferdig behandlet står det "Approved". Print ut siden hvor søknadsnr fremkommer og ta dette med.
Jeg har aldri blitt forespurt om dette i imigrasjonen, men de anbefaler å ta den siden med.

Hvis du ikke skrev ned den milelange aøknadskoden så må du ha passnr og etternavn.

Det kan ta alt fra 5 minutter til 24 timer har jeg opplevd. Så ikke bli stresset om det tar litt tid før den kommer.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-19, 00:35   #16
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.619
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Innreise USA

Tips: ESTA bruker din folkeregistrerte hjemmeadresse som KAN være stavet litt annerledes der enn du er vant til, særlig hvis den er lang og dermed forkortet. Jeg strevde SKIKKELIG med å få lagt inn godkjent hjemmeadresse; cluet var å logge inn på posten.no (som om jeg skulle videresende posten min) og DER stod rette forkortelsen gitt. Og de hopper ofte bare over æ og ø og å; de «oversettes» ikke. Så Låveveien blir kanskje «Lveveien».

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.


Sist redigert av Miss Norway : 30-12-19 kl 00:42.
Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no