Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Tips for maling av fondvegg - maskering

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-16, 10:31   #1
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.011
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tips for maling av fondvegg - maskering

Jeg kom pluselig på at jeg aldri har malt fondvegg med stor fargeforskjell før, og skal nå i gang og lurer på hvordan jeg skal få det fint i overgangen mellom veggene i hjørnet. Holder det kun med maskeringstape, eller har dere noen andre tips som gjør det enklere?

Jeg skal male en vegg i stua mørk grå-blå og ha en helt lys grå farge ellers.

Må vel finne en liten pensel, glemte å kjøpe inn det, men får håpe det finnes en i boden.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-16, 11:15   #2
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.449
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips for maling av fondvegg - maskering

Jeg har malt noen fondvegger, og innvendig hjørne er ikke så vanskelig å få pent med maskering. Utvendig hjørne har jeg ikke fått pent,da malingen sniker seg under tapen og rundt hjørnet i "porene" i tapeten. Å male over med liten pensel er nok lurt. Det var visst det jeg hadde tenkt å gjøre. Jeg tenker fortsatt på det, to år senere..

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-16, 11:26   #3
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.011
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips for maling av fondvegg - maskering

Det er innvendige hjørner, så får håpe det går fint.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-16, 11:47   #4
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tips for maling av fondvegg - maskering

Maskering ja. Jeg har malt mange fondvegger. Jeg får det til med utvendige hjørner også, men bruker da ikke maskering.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-16, 14:57   #5
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.034
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Tips for maling av fondvegg - maskering

Jeg maler uten maskering, syns det blir penere. Hvis man tar det rolig og har en god pensel, er det ingen problem å male uten maskeringstape.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-16, 17:20   #6
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips for maling av fondvegg - maskering

Jeg fant et godt tips da jeg skulle gjøre dette. Sett maskeringstape i hjørnet, på den veggen som ikke skal males. Så tar du maling i samme farge som den veggen som ikke skal males og maler inntil kanten av tapen, på den veggen du skal male.

Da vil du isolere tapen med maling, og evt sig inn under tapen vil ikke vises, da det er i samme farge. La dette tørke, og så maler du i den fargen du skal ha!

Fått topp resultat med dette flere ganger jeg!

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-16, 19:56   #7
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips for maling av fondvegg - maskering

Oi, smart Carrera!


Og ellers: kjøp den dyre maskeringstapen! Det er ikke tull, altså. Ta det fra ei gnialus!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-16, 20:03   #8
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips for maling av fondvegg - maskering

Hør på Pollyanna og Carrera.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-16, 20:30   #9
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.011
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips for maling av fondvegg - maskering

Nå har jeg malt, og jeg tok faktisk sjansen på å male med penselen. Ble ikke veldig perfekt, men får gå over med en finere pensel etterhvert.

Har lært akkurat det med å kjøpe god markeringstape før tror jeg. Og har hvertfall lært å ta av maskeringstapen med en gang.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-16, 21:33   #10
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips for maling av fondvegg - maskering

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Oi, smart Carrera!

Den metoden er genial, spesielt om man har tapet som ikke er glatt. Da er det nesten umulig å få festet tapen slik at det ikke trekker maling inn under.

Jeg har gjort det samme når jeg maskerer listverk, og skal male med mørke farger. Det vil alltid være flekker hvor tapen ikke ligger skikeklig nedpå lista, og så trekker det under.

Tar jo litt lengre tid, all den tid man må vente til malingen har tørket, men virkelig verdt det!

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no