Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Er det noen her som kan GeoGebra? (10. klasse)

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-04-19, 14:24   #1
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.778
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Er det noen her som kan GeoGebra? (10. klasse)

Altså, når jeg vokste opp så fikk vi ruteark og linjal også tegna vi grafer i alle former og fasonger. Knirk. Nå skal man bruke GeoGebra og jeg klikker i vinkel av det programmet. Og jentungen er rimelig tom i blikket hun også, selv om hun får til en del mer enn meg.. Om det i det minste kunne kommet opp et vindu med forklaring når man holder musa over de ulike knappene, så hadde jeg kommet et stykke, men så enkelt skal det ikke gjøres. Ikke blir jeg særlig klokere av googling heller... Så håper noen kan hjelpe med denne her:

"Et likningssett kan løses i geogebra, hvordan gjør man det? Og hvorfor?"

Særlig det siste spørsmålet synes jeg er interessant. Hvorfor skal de ikke regne for hånd, men bruke et program?

Jeg klarer å sette inn ligningene og har og funnet ut at det skal finnes en knapp som heter «å løse en eller flere likninger», men den finner jeg ikke noe sted. Har og funnet ut man kan gjøre det mer som i "kodingsform" med en masse klammer ({}), men det skjønner jeg i alle fall ikke noe av.. Hjelp!

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-19, 14:40   #2
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.077
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det noen her som kan GeoGebra? (10. klasse)

Finner du noe her? https://ndla.no/nb/node/9910

Det er viktig at elevene får digital kompetanse i matematikk, derfor brukes geogebra.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-19, 14:45   #3
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.353
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det noen her som kan GeoGebra? (10. klasse)

Skriv inn begge likningene i skriv inn - feltet, og finn skjæringspunktet mellom disse grafene med knapp som er på andre knappemeny.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-19, 14:56   #4
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.353
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det noen her som kan GeoGebra? (10. klasse)

Du kan se på denne. Hvis du ikke orker å se hele kan du spole til 2:35.


(Kilde: youtube.com)

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-19, 14:57   #5
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.778
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det noen her som kan GeoGebra? (10. klasse)

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Finner du noe her? https://ndla.no/nb/node/9910

Det er viktig at elevene får digital kompetanse i matematikk, derfor brukes geogebra.

Nei, for jeg vet ikke hva jeg skal leite etter. Søker jeg f.eks på likningssett så får jeg ingen treff. Jeg har gått i svart over den manualen mange ganger.

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Skriv inn begge likningene i skriv inn - feltet, og finn skjæringspunktet mellom disse grafene med knapp som er på andre knappemeny.

Men hvilken knapp? Jeg tror jeg har trykka på hver knapp som er der uten at noe vettugt skjer.. Jeg prøver å løse dette eksempelet her: https://ndla.no/subjects/subject:31/...source:1:95199

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-19, 15:07   #6
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.778
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det noen her som kan GeoGebra? (10. klasse)

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Du kan se på denne. Hvis du ikke orker å se hele kan du spole til 2:35.


(Kilde: youtube.com)

Takk. Lurer på om vi bruker en annen versjon av GeoGebra enn den som er vist der? Frøkna googler GeoGebra, velger den som heter Classic. Ser annerledes ut enn i videoen, har bla ikke det innskrivningsfeltet som han har.

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-19, 15:08   #7
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.959
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det noen her som kan GeoGebra? (10. klasse)

Du må passe på å dra grafikkfeltet slik at du finner grafen, som du ser i eksempelet du linker til må jo aksen begynne på 50 for at du skal finne grafen

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-19, 15:17   #8
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.778
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det noen her som kan GeoGebra? (10. klasse)

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Du må passe på å dra grafikkfeltet slik at du finner grafen, som du ser i eksempelet du linker til må jo aksen begynne på 50 for at du skal finne grafen

Ja, det var akkurat det jeg ikke hadde gjort til å begynne med. Fikk det til nå!

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-19, 16:08   #9
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det noen her som kan GeoGebra? (10. klasse)

Åh gud, det ser slet vi med for to uker siden også. Så vidt jeg forsto så var de midt mellom et skifte av programvare, så det elevene hadde tilgang på stemte ikke overens med det det fantes online-instruksjoner på. Så samme problem som du har nå, Noba!

Høvdingen brukte en hel kveld på å bare lære seg det, og det gikk tåelig bra på prøven til Hiawata. Jeg skjønner at de må lære det her altså, men det forundrer meg at det er så enorme menger innmari dårlig lærestoff der ute!

__________________


Sist redigert av Tallulah : 04-04-19 kl 16:26.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-19, 16:24   #10
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det noen her som kan GeoGebra? (10. klasse)

Min femtenåring hater Geogebra (som hun kaller Græbbo-Græbbo) som pesten, og hevder hun heller vil tilbake til linjal-æraen.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-19, 16:30   #11
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.353
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det noen her som kan GeoGebra? (10. klasse)

Jeg elsker GeoGebra.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-19, 16:49   #12
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.959
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det noen her som kan GeoGebra? (10. klasse)

Jeg begynner å bli venn med programmet, men jeg har bannet en del over det jeg også og kjent at det har vært urettfeigt at jeg skulle føle meg som en gamlis. Men nå etter å ha brukt det i snart ett skoleår er jeg litt mer fortrolig med det. Kan enda ikke bruke Cas feltet da.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-19, 17:16   #13
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.821
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det noen her som kan GeoGebra? (10. klasse)

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Jeg elsker GeoGebra.

Jeg begynner å elske det etter flere år hvor jeg har følt meg helt dust. Nå lager jeg til og med flippe classromopplegg med det.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-19, 23:04   #14
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.778
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det noen her som kan GeoGebra? (10. klasse)

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Min femtenåring hater Geogebra (som hun kaller Græbbo-Græbbo) som pesten, og hevder hun heller vil tilbake til linjal-æraen.

Min hater begge deler. Jeg har alltid syntes det var kjempegøy både å løse ligninger og tegne grafer, så følte meg brått urgammel og avleggs her gitt... Men nå fikk vi det til tilslutt, så takk for hjelpa alle!

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-19, 15:18   #15
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.086
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det noen her som kan GeoGebra? (10. klasse)

Jeg må bare få spørre: Har de ikke lært å bruke GeoGebra på skolen? Skal de lære seg det selv nå rett før eksamenstiden?

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-19, 16:17   #16
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.778
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det noen her som kan GeoGebra? (10. klasse)

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Jeg må bare få spørre: Har de ikke lært å bruke GeoGebra på skolen? Skal de lære seg det selv nå rett før eksamenstiden?

Jo, her har de holdt på med det på skolen. Men frøkna synes det er vanskelig og vil ha hjelp hjemme og dette strakk jeg ikke helt til på.

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-19, 16:18   #17
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.077
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det noen her som kan GeoGebra? (10. klasse)

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Jeg må bare få spørre: Har de ikke lært å bruke GeoGebra på skolen? Skal de lære seg det selv nå rett før eksamenstiden?

Min 10.klassing hadde ikke skjønt noe som helst på skolen. Var helt blank hjemme.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-19, 16:20   #18
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det noen her som kan GeoGebra? (10. klasse)

Hiawata går i 9. klasse, de har nettopp startet med det. Selvsagt har de hatt dette på skolen. Det er dessverre ikke ensbetydende med at de har lært det. Derfor trenger mange ungdommer også hjelp hjemme. Trodde ikke det kunne komme som en overraskelse, akkurat.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-19, 16:27   #19
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det noen her som kan GeoGebra? (10. klasse)

Min tiendeklassing gikk helt i -modus da de hadde det på skolen, så jeg har måttet lære henne det. Og hun har et veldig godt hode for matte og ikke minst et sylskarpt øye for ligninger og funksjoner.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-19, 19:22   #20
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.086
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det noen her som kan GeoGebra? (10. klasse)

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Min 10.klassing hadde ikke skjønt noe som helst på skolen. Var helt blank hjemme.

Men jobber de ikke med det jevnt og trutt? Er det et stunt på tampen?

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no