Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Informasjon

Om forumtone og takhøyde

Informasjon Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-02-07, 00:02   #1
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Pil

Om forumtone og takhøyde

Forumtone og takhøyde

På forumet her er det jenvt over en veldig god tone, gode spennende diskusjoner og en gjeng hyggelige mennesker samlet. Vi ønsker oss en god forumtone her på Foreldreportalen, samtidig som vi ønsker å ha en ok takhøyde. Vi har lagt oss på en annen linje for å få dette til enn diverse andre forum og ønsker å si litt om dette.

Her er en del bølger på forumet iblant, og periodevis kommer det mange innrapporteringer av kommentarer som blir oppfattet som frekke og upassende.

Noen av dem som rapporterer virker iblant snurt over at det ikke sporenstreks skjer noe når de har trykket på innrapporter-knappen, og en del virker som de lever i den villfarelse at vi ikke gjør noe. Men det skjer noe selv om vi ikke kaster folk ut. Vi diskuterer og vurderer kontinuerlig alle innrapporteringer. Vi er også ute i trådene og gir tilbakemeldinger på hva som er og ikke er ok oppførsel, og har også brukt rødprikkefunksjonen for å gi beskjed når noen har gått over streken.

I utgangspunktet ønsker vi ikke å ha en overdreven inngripen i tråder av moderatorer, og har hittil ikke ønsket å endre innlegg, men latt det være opp til brukerne å sette tonen for hvordan vi skal ha det her inne, og gått inn og deltatt gjennom ordstyring. Gjennom å gå inn og styre trådene på rett spor fremfor å sensurere. Jeg har fått en del tilbakemeldinger på at mange velger å holde seg unna tråder pga. herping og usaklig tone. Dette gjør meg litt trist, for alle her inne er ansvarlig for hvordan tonen her skal være. De som tier, gir fra seg stemmen sin til de som deltar, og er de da misfornøyd med tonen som blir skapt, så blir det jo mer av dette når de tier.

Jeg ønsker virkelig ikke å gå inn å ta bort ting som blir skrevet som er ufint. Jeg ønsker å ha det slik at alle brukerne kan gi beskjed når noen går over streken, både ute i trådene og via røde prikker (saklige og konstruktive så klart ). Hva skulle det tjene til å drive og sensurere folk? De fleste stiller jo helst seg selv i et dårlig lys når de kommer med frekke og ufine kommentarer. Alle brukere har ubegrenset mulighet til å slette og endre sine egne innlegg, og dersom noen ønsker noe slettet, så må de henvende seg til forfatteren av innlegget (med mindre det ligger særskilte grunner bak).

Nå er det jo også slik at vi alle har ømme triggerpunkter, og vi tolker ting ulikt utfra hvilke erfaringer vi har med oss og hvilken innstilling vi har til vedkommende som uttaler seg. Det er opp til oss som tar imot rapporteringene å vurdere hva som er over streken, som jo er en veldig subjektiv avgjørelse. Men vi (i ledelsen) ser det slik at så lenge vi er flere som avgjør dette sammen, så vil vi ganske sikkert få belyst saken fra flere sider.

Jeg har sett en tendens til at noen får hverandre litt i vrangstrupen, og det virker noen ganger som om man kverulerer mest på grunnlag av at det er denne personen som skriver innlegget, - og jeg håper at endel kan gå litt i seg selv og se om ikke noe av det er mulig å bare ignorere i stedet for å hakke på og plukke fra hverandre innleggene.

Foreløpig har dette forumet eksistert i en ganske kort periode, men vi har begynt å danne oss et lite bilde av hva som er problematisk og hva som fungerer, og det er litt viktig å ha i et tidsperspektiv. Foreløpig er det mest innrapporteringer der begge sider i konfliktene blir innrapportert, og da synes vi det er en bedre løsning at de involverte får ordne opp selv enn at vi skal sende advarsler til den siden "vi tar" i konflikten, eller til begge. Vi har hittil heller gitt bekjed ute i forumet i selve tråden der problemet er, og synes selv det er den beste løsningen.

Vi har muligheten til å ta i bruk et prikkbelastningssystem (a là førerkortet) der vi gir prikker som har tidsbegrenset levetid, og når en bruker har x antall prikker vil h*n bli utestengt for en viss periode. Brukeren vil selv da ha oversikt over hvor mange prikker h*n har. Dette vil jo i rettferdighetens navn ramme begge sider som er ufine, men det som igjen da vil være urettferdig er at det ikke er alle som er "innrapporterings-typer", og at noen andre igjen innrapporterer veldig fort. (Noe som gir meg veldig assosiasjoner til hva som skjedde da Mim ble utestengt fra NM, og er egentlig ikke noe jeg ønsker.) Når det gjelder innrapporteringer, så er vi avhengig av at dere innrapporterer når dere føler det nødvendig, for å gi oss en lyd dersom vi ikke har sett tråden, og for at vi skal kunne danne oss et skikkelig bilde av hva folk synes og hvor omfattende enkelte problem er eller ikke er.



Jeg har fått en del tilbakemeldinger på takhøyden her. Stort sett positive tilbakemeldinger, men det virker som at mange er ganske usikre på hva som er akseptert, og det er kanskje på sin plass med en liten repetisjon av forumreglene:

Sitat:

Ved å akseptere disse reglene, forplikter du deg til å følge Kardemommeloven og bidra til en god tone og et trivelig forum. Du forplikter deg også til ikke å legge inn noen innlegg som er støtende, uanstendige, seksuelt ladede, hatske, truende eller annet som ellers er i strid med gjeldende lover.

Takhøyden er ikke noe å gjemme seg bak her inne. Her er takhøyde til å være uenig, men ikke til å drive med personangrep og være ufin.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 00:16   #2
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Om forumtone og takhøyde

Det var et fint innlegg Desembermamma! Jeg synes det er synd når man går inn i en tråd for å diskutere og så slenges det med leppa - istedenfor "høflig" å si fra at man ikke er enig. I tillegg brukes det unødvendige sterke ord synes jeg...

I det siste har minstemann begynt å bruke ordet "hate". Og akkurat som med de andre ungene så terper vi mye på at det ordet kan du ikke bruke i utide. Vi forsøker å gi ungene et bevisst forhold til hva et ord betyr (og såklart 9-åringen skjønner mer enn 3-åringen, men det er like viktig å snakke med begge om det), og godtar ikke "jeg hater gulerøtter" når det de mener denne dagen er "jeg har ikke lyst på gulerøtter".

Likeså gjør vi med andre sterke ord. Kanskje kunne flere voksne trengt litt slik bevisstgjøring også...

  Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 00:33   #3
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om forumtone og takhøyde

Flott innlegg Desembermamma, og godt med en oppklaring og en liten innskjerping (?).
Jeg er en av de som holder meg unna tråder hvor det er mye drittkasting og
"interne" oppgjør.
Feigt kanskje, men jeg har liten interresse av å diskutere med noen som av prinsipp skal være uenige og i tillegg er konsekvent usakelig.

Takhøyden er viktig og det betyr at det ofte er både festlige, artige og engasjerende her inne, men jeg tror at skal det fortsette sånn, må alle være med å ta ansvar for at det skal fortsette.

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 00:51   #4
kiddo
På flyttefot.
 
kiddo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.570
kiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Om forumtone og takhøyde

Kjempefint innlegg - og to svar jeg må si meg helt enig i. Jeg er også en av dem som holder seg unna enkelte diskusjoner, fordi jeg ikke orker å spikke fliser med frekke og sure folk...eller få spydige kommentarer for noe man skriver.
Ironi og morsomheter er jeg absolutt for, men har man ikke noe ålreit å svare, kan man jo vurdere å la være

Takhøyde er kjempeviktig, en god tone likeså. Her er majoriteten hyggelige, hjelpsomme, morsomme og engasjerte folk, og som oftest er det et suverent sted å være

__________________
Jente 1997 Gutt 2005
--Den som kaster den første stein har i det minste et snev av originalitet--
kiddo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 01:06   #5
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.952
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Om forumtone og takhøyde

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Det var et fint innlegg Desembermamma! Jeg synes det er synd når man går inn i en tråd for å diskutere og så slenges det med leppa - istedenfor "høflig" å si fra at man ikke er enig. I tillegg brukes det unødvendige sterke ord synes jeg...

I det siste har minstemann begynt å bruke ordet "hate". Og akkurat som med de andre ungene så terper vi mye på at det ordet kan du ikke bruke i utide. Vi forsøker å gi ungene et bevisst forhold til hva et ord betyr (og såklart 9-åringen skjønner mer enn 3-åringen, men det er like viktig å snakke med begge om det), og godtar ikke "jeg hater gulerøtter" når det de mener denne dagen er "jeg har ikke lyst på gulerøtter".

Likeså gjør vi med andre sterke ord. Kanskje kunne flere voksne trengt litt slik bevisstgjøring også...

Vi har en tilsvarende diskusjon gående på "jeg er mett" vs. "jeg vil ikke ha mer", viktige nyanser selv om det for poden betyr akkurat det samme. Men når det kommer til akkurat dette så har jeg nesten gitt opp voksenopplæringen, ettersom at det å påpeke det oftest tolkes som kverulering og flisespikking.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 05:40   #6
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om forumtone og takhøyde

Bra innlegg. Noen bør tenke litt mer på hvordan de ordlegger seg/framstår, andre bør tenke på at ALT ikke er personlig.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 07:09   #7
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om forumtone og takhøyde

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Bra innlegg. Noen bør tenke litt mer på hvordan de ordlegger seg/framstår, andre bør tenke på at ALT ikke er personlig.

Og alle bør tenke på at de har et personlig ansvar for forumtonen. Det beste tiltaket man kan gjøre mot en tone man ikke liker, er å bidra med en annen tone selv. Det er langt mer konstruktivt å fortsette en interessant diskusjon i den tonen man selv ønsker, enn å trekke seg fra den pga. enkeltinnlegg man ikke liker.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 07:11   #8
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om forumtone og takhøyde

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Og alle bør tenke på at de har et personlig ansvar for forumtonen. Det beste tiltaket man kan gjøre mot en tone man ikke liker, er å bidra med en annen tone selv. Det er langt mer konstruktivt å fortsette en interessant diskusjon i den tonen man selv ønsker, enn å trekke seg fra den pga. enkeltinnlegg man ikke liker.




:meeloper:

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 07:12   #9
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om forumtone og takhøyde

Hvordan er den smilyen da?
:meelooper: :meloper: :meeloper: :melooper:

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 07:17   #10
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Om forumtone og takhøyde

Kardemommeloven er kjekk i så mange sammenhenger.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 07:49   #11
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.475
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om forumtone og takhøyde

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Og alle bør tenke på at de har et personlig ansvar for forumtonen. Det beste tiltaket man kan gjøre mot en tone man ikke liker, er å bidra med en annen tone selv. Det er langt mer konstruktivt å fortsette en interessant diskusjon i den tonen man selv ønsker, enn å trekke seg fra den pga. enkeltinnlegg man ikke liker.

Jeg er enig med Tinetoff. Man kommer mye lenger med å ignorere sure, frekke eller flåsete innlegg, enn å invitere til munnhuggeri med avsender.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 07:54   #12
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.497
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Om forumtone og takhøyde

Flott innlegg, godt skrevet...

Dette traff imidlertid litt for godt hos meg;

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Forumtone og takhøyde
Jeg har fått en del tilbakemeldinger på at mange velger å holde seg unna tråder pga. herping og usaklig tone. Dette gjør meg litt trist, for alle her inne er ansvarlig for hvordan tonen her skal være. De som tier, gir fra seg stemmen sin til de som deltar, og er de da misfornøyd med tonen som blir skapt, så blir det jo mer av dette når de tier.

Jeg gjør jo det - holder meg unna en del tråder, hvis det brygger opp til storm...Ikke fordi jeg er reff for herping, eller usakligheter - slikt tåler man - men fordi jeg av og til kjenner at jeg ikke orker å blande meg på en måte...De aller fleste krangletema har man jo lest før...

Nå er jeg nok langt fra den flittigste debattanten her inne - er nok mer en leser de gangene jeg har tid til å være innom... Men kanskje må man orke? Like mye som man må orke å bry seg i RL-samfunnet, hvor man som regel ikke kan trekke seg tilbake, trykke på en knapp og stenge problemet ute?

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 09:03   #13
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om forumtone og takhøyde

Egentlig føler jeg for å skryte av Foreldreportalen som forum. Dere har klart å lage et skikkelig alternativ til NM, og det virker som at det er høyst oppegående mennesker som frekventerer dette forumet.
Jeg er faktisk overrasket over at jeg finner dette forumet så interessant som jeg gjør.
Jeg har under 2000 innlegg på NM siden 2002. Her tror jeg det blir mange fler.

Her er det mennesker som gidder å legge litt tid i innleggene sine, som gir av sine tanker og teorier. Om man ikke er enig er jo èn ting, men like fullt blir forumet knallbra av å ha slike brukere.

Jeg har jo selv vært i en "problematisk tråd", og måten admin så det på, imponerte meg.

Så egentlig har jeg bare gode ting å si om dette forumet, og måten det blir drevet på. Jeg tror dere ha funnet nøkkelen til et vellykket forum ved å la folk være mest mulig som de er, la diskusjonene gå mest mulig av seg selv, og ved å ha den holdningen dere generelt har til forumdrift som dere har.

Gratulerer!

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 09:12   #14
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om forumtone og takhøyde

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Egentlig føler jeg for å skryte av Foreldreportalen som forum. Dere har klart å lage et skikkelig alternativ til NM, og det virker som at det er høyst oppegående mennesker som frekventerer dette forumet.
Jeg er faktisk overrasket over at jeg finner dette forumet så interessant som jeg gjør.
Jeg har under 2000 innlegg på NM siden 2002. Her tror jeg det blir mange fler.

Her er det mennesker som gidder å legge litt tid i innleggene sine, som gir av sine tanker og teorier. Om man ikke er enig er jo èn ting, men like fullt blir forumet knallbra av å ha slike brukere.

Jeg har jo selv vært i en "problematisk tråd", og måten admin så det på, imponerte meg.

Så egentlig har jeg bare gode ting å si om dette forumet, og måten det blir drevet på. Jeg tror dere ha funnet nøkkelen til et vellykket forum ved å la folk være mest mulig som de er, la diskusjonene gå mest mulig av seg selv, og ved å ha den holdningen dere generelt har til forumdrift som dere har.

Gratulerer!

Enig!

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 09:15   #15
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om forumtone og takhøyde

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Og alle bør tenke på at de har et personlig ansvar for forumtonen. Det beste tiltaket man kan gjøre mot en tone man ikke liker, er å bidra med en annen tone selv. Det er langt mer konstruktivt å fortsette en interessant diskusjon i den tonen man selv ønsker, enn å trekke seg fra den pga. enkeltinnlegg man ikke liker.

Det er et så viktig poeng at jeg bare siterer det en gang til, jeg.

Så lenge ikke det "ubehagelige" som blir sagt er helt ekstremt (angrep, trusler, overtramp), så synes jeg både det beste og mest konstruktive man kan gjøre, er å komme med motinnlegg som balanserer. Og da mener jeg ikke nødvendigvis at man alltid må argumentere mot usaklige og teite innlegg - man kan godt ignorere dem, og så balansere totalen ved å selv poste saklige og gode (eller morsomme og snille) innlegg.

Forumtonen skapes av summen av alt som blir postet.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 09:15   #16
Pelikan
Tåler regn
 
Pelikan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Innlegg: 5.045
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om forumtone og takhøyde

Virkelig et flott og saklig innlegg! Du fikk satt ord på det veldig mange synes. Jeg har også vært oppe i en "kjedelig" tråd, hvor jeg ba om at den ble slettet, da det kom en del tilbakemeldinger og usakeligheter som dette forumet er for bra til Klart vi skal ha takhøyde!! Men det forskjell på en takhøyde hvor folk blir respektert, kontra at noen skal slenge med leppa for å være "tøff", etterfulgt av en hånlig knegging av andre. Synes vi er for voksne for det.
Men Forumet er ellers kjempebra, med mange spennende og interessante temaer, som er lagt inn av en gjeng oppegående damer (menn)

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 09:17   #17
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om forumtone og takhøyde

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Hvordan er den smilyen da?
:meelooper: :meloper: :meeloper: :melooper:

Flertall. Meelopers.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 09:24   #18
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Om forumtone og takhøyde

Bra innlegg, Desembermamma.
Denne siste setningen din likte jeg spesielt godt:

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Takhøyden er ikke noe å gjemme seg bak her inne. Her er takhøyde til å være uenig, men ikke til å drive med personangrep og være ufin.

Kirsebær: : meelopers: Du glemte en s, de er tre stykker vettu...

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 09:27   #19
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.952
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Om forumtone og takhøyde

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Bra innlegg. Noen bør tenke litt mer på hvordan de ordlegger seg/framstår, andre bør tenke på at ALT ikke er personlig.

Viktig.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 09:37   #20
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om forumtone og takhøyde

Desembermammas innlegg er godt, saklig og oppklarende, syns jeg. Nå har jeg så vidt jeg vet verken blitt innrapportert eller havnet i spesielt mye bråk her da, men...

Jeg var ikke mye på NM, kanskje fordi barna mine er litt for store, det var ikke så interessant der. Prikke-systemet syns jeg var og er litt merkelig, og jeg er ikke helt vant til å bruke det ennå. Men det jeg syns er litt merkelig her er at de røde prikkene sitter utrolig løst. I stedet for å diskutere i tråden kommer det røde prikker og underlige hentydninger. På NM tror jeg ikke jeg fikk en eneste rød prikk. Der opplevde jeg prikkesystemet som et klapp på skulderen nå og da, og brukte det også sånn. Her føler jeg at noen bruker prikkesystemet til å servere små "stikk" mer eller mindre unntatt offentligheten, og når de gjør det på den måten så går det heller ikke an å diskutere videre.

I tillegg må jeg si at jeg syns det er et annet merkelig fenomen som skjer, og det er når en diskusjon blir opphetet. Jeg prøver intenst å forholde meg saklig, og det skal veldig mye til før jeg hisser meg opp eller blir fornærmet. Men det virker nesten som om at når temperaturen først er blitt høy er det ingenting som provoserer mer enn at "motparten" fortsetter å forholde seg saklig! Jeg er usikker på om det er et forsøk på å overkjøre eller hva det er, kanskje et forsøk på å få meg for eksempel til å bli sint og usaklig, sånn at man skal kunne "ta" meg på det.

Det syns jeg ærlig talt er vanskelig å forholde meg til, og jeg har jo skjønt at hele Foreldreportalen er et minefelt av tidligere personkonflikter, gammelt grums og hemmeligheter som sånne som meg ikke vet så mye om (Ref tråden om Toro og Mim). Noen ganger lurer jeg på om Foreldreportalen var ment å være et lukket og eksklusivt forum hvor man inviterer hverandre på vinkvelder, og at slike som meg (outsidere?) egentlig ikke er velkomne.

Jeg setter pris på Desembermammas innlegg, for da føler jeg at jeg kanskje er velkommen her likevel, selv om jeg ikke er på vinkvelder med noen, og selv om jeg ikke har 4 års forhistorie på minst 3 andre forum.

Hvis man skulle gjøre noe med forumtonen tror jeg det mest fornuftige er å fjerne ryktesystemet. For det er lite som forsurer så mye som de som ikke greier å diskutere i tråden (kanskje i frykt for at noen andre skal syns de er teite?), og heller slenger dritt som ikke kan forsvares eller argumenteres med.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no