Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hindre innsyn, hjelp!

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-16, 11:23   #1
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hindre innsyn, hjelp!

Vi har strevd veldig med å få en hekk til å vokse på vår sprengsteintomt. Jeg elsker egentlig hage og alt som følge med, men her vi liksom ingenting gro. Nå bygger vi tak over en del av terrassen, men på alle kanter sitter vi fortsatt på utstilling. Til tross for at søtmispelhekken sakte men sikkert har tatt tak og vokser litt for hvert år (bøkehekken døde etter to år dessverre, og det var en så dyr erfaring at vi ikke turte gå på igjen).

Så, hva kan jeg plante innenfor hekken, som hindrer innsyn? Finnes det noen smarte levegger eller annet som kan settes opp og noe kan vokse på, ikke inntil terrassen men mer frittstående? Jeg ser at vi kunne skapt et litt spennende uterom ute på plenen, men jeg trenger bilder og inspirasjon. Noen som har gode ideer? Noen dager angrer jeg på at vi ikke valgte thuja..

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 11:40   #2
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.695
Blogginnlegg: 20
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hindre innsyn, hjelp!

Hva med armeringsnett? Det skal vi bruke for å skjerme terrassen. De bygger ikke mye, og med feks en kaprifol/klematis/klatreplante blir det bra skjerming.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 11:41   #3
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.695
Blogginnlegg: 20
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hindre innsyn, hjelp!



Vi skal lage noe slikt rundt terrassen vår, og jeg skal ha kjøkkenhage innenfor.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 12:03   #4
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hindre innsyn, hjelp!

Takk for tips, det er slike ideer jeg gjerne vil ha. Skulle ønske jeg var en slik som så ting for meg, helt av meg selv, men jeg trenger bildeideer!

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 14:08   #5
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.847
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hindre innsyn, hjelp!

Det klatreplantegreiene prøvde vi inn mot naboen, men må tilstå at det ble det ikke mye greie på Men det er vel hovedsakelig fordi vi ikke har hatt nok motivasjon til å følge opp - vikle opp grener osv. i etableringsfasen (typ de første to åra - de første to ukene klarte vi jo.... )

Trøbbelet er at det du får til å etablere raskt, er det samme som du må slite med de neste 20 åra, mens de "vedlikeholdsfrie" vokser sent.

Ville tenkt i retning levegg el.l. (eller en utestue, pergola som har samme avskjermingsfunksjon), eller se på støyskjermingstiltakene til Statens Vegvesen. De har bl.a. noen jordvoller som er ganske bra, som beplantes osv.

Hvis dere har investert i en bøkehekk som gikk åt skogen, skjønner jeg at dere er skeptiske. Nå er det flere ting som kan gå galt med bøk, da. I deres situasjon tror jeg jeg ville vurdert å få en vurdering av en anleggsgartner. De kan alt sånt. Hadde anleggsgartner til å gjøre noe utomhus her, veldig fornøyd. Sånne ting er ofte en investering for 20+ - år, så kan være verdt å legge litt i, hvis man trøbler litt. Fordelen med å la dem ta jobben, er at man også kan klage hvis det ikke skulle gå bra, hvis årsaken er grunnarbeidet deres. Fordelen er at sannsynligheten for at det faktisk GÅR bra er mye, mye høyere.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 14:46   #6
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.254
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hindre innsyn, hjelp!

Uansett hva du skal plante så må du hogge/grave deg ned et stykke og fylle på med skikkelig GOD jord. Uten namnam-jord, lite vekst.

Kjøp skikkelig kompost på gjenbruksstasjonen!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 14:48   #7
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hindre innsyn, hjelp!

Altså, tuja er nå en av de få som vokser fort og er helårsgrønne, så hvorfor valgte du ikke det?

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 14:51   #8
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hindre innsyn, hjelp!

Jeg skulle inn og lekse opp om Offentleglova, jeg nå. :miljøskadd:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 15:07   #9
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.695
Blogginnlegg: 20
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hindre innsyn, hjelp!

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg skulle inn og lekse opp om Offentleglova, jeg nå. :miljøskadd:

Men se, jeg svarte på spørsmålet!


Hvis du velger en nettløsning, kan du jo også plante i kasser - du må jo ikke grave opp langs hele gjerdet.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 19:42   #10
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hindre innsyn, hjelp!

Snekkeren skulle skissere et par løsninger for oss, og så går vi for vegg på ene kortsiden av utestua. Thuja, hmm, jeg skulle jo bare hoppet i det.
Minigraver er også bestilt, og skikkelig jord, ikke torv.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no