Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Romdeling mellom søsken. Erfaringer, noen?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-09-07, 14:31   #1
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Romdeling mellom søsken. Erfaringer, noen?

Altså.
Lille-mandarin skal få et større rom (det som vi har hatt som kontor). Hennes minirom i dag blir da kontor.

Nå kommer jo snart lillesøster, hun regner jeg med sover med oss de første mnd. Men, - kan hun sove med lille-mandarin 2,5 -3 år når den tid kommer? Eller må hun helst ha eget rom og vi mister da kontoret?

Eller er det koselig og greit med romdeling mellom to søstre med 2.5 års aldersforskjell?


Klarer ikke å bestemme meg om vi skal møblere kontor på dette minirommet eller om kontoret skal flyttes i kjelleren. Min kjære vil helst ha kontor i denne etasjen, slik at han kan være i nærheten av sin kjære sier han.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-07, 14:41   #2
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.016
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Romdeling mellom søsken. Erfaringer noen?

Jeg delte rom med min 3 år eldre bror, det var koselig og greit. Kanskje dere kan prøve dere fram? Det er vel ikke alle som liker å dele rom like godt.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-07, 14:43   #3
Føniks
padawan
 
Føniks sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.950
Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Romdeling mellom søsken. Erfaringer noen?

Vi har tenkt å la lillesøs dele rom med minstesøs. Det blir 23 månder forskjell på de. Alle som jeg kjenner sier at det er en god ide, så da håper jeg de har rett.

__________________
-På vei ut av forumsdvale?-
Føniks er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-07, 14:48   #4
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.793
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Romdeling mellom søsken. Erfaringer noen?

Dette lurer jeg på også. Vi har bare to soverom på samme plan og jeg synes Lillemor er litt for lita enda til å ligge alene nede i første etasje så vi har tenkt å prøve å få de til å sove på samme rom. Men er spent på om det lar seg gjøre uten at nobalille vekker Lillemor om nettene. Vi må vel i alle fall få nobalille avvent med nattpuppen først. Jeg husker godt jeg delte rom med min bror når jeg var lita og det var trygt og godt så jeg tror egentlig ungene fort finner seg tilrette på felles rom.

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-07, 14:54   #5
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Romdeling mellom søsken. Erfaringer noen?

Mine to (3 og snart 7) deler rom. De synes det er veldig koselig.
Det andre barnerommet bruker vi som lekerom.

  Svar med sitat
Gammel 23-09-07, 14:56   #6
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Romdeling mellom søsken. Erfaringer noen?

Det er 22 mnd mellom guttene. De deler rom, og det går fint.
Synes det er koselig at de kan dele rom nå, siden de sikkert vil få hvert sitt rom når de etter hvert begynner på skolen.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-07, 15:07   #7
Schnuppa
Livsnyter
 
Schnuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Romdeling mellom søsken. Erfaringer noen?

Vi tenker på det samme og har fått det samme inntrykket som de fleste her inne om at barn liker å dele rom (til de når en viss alder )

Da jeg var liten hadde min søster og jeg hvert vårt rom men valgte å dele rom etter noen år. Mye tryggere og koseligere sånn. Har hørt om flere søsken som heller vil dele enn å ha hvert sitt i perioder.

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-07, 15:11   #8
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.685
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Romdeling mellom søsken. Erfaringer noen?

Her skal gutta få dele rom. Det har de bare godt av + at de fleste synes det er trygt og godt og dele rom med noen.

Sønnene til broren min har samme aldersforskjell som våre barn får - De delte rom helt til eldstemann ble 12 - da ville han ha eget. Fra eldstemann var 8 hadde de tilgang på hver sitt rom, men gutta ville dele rom.

Vi kommer til å ha felles lekerom og felles soverom - NÅr de med tid og stunder ikke vil dele mer, må vi flytte en vegg, så rommene blir like store. (Nå er soverommet bittelite og naborommet relativt stort.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-07, 15:38   #9
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.829
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Romdeling mellom søsken. Erfaringer noen?

Mine har delt og deler ennå. Først delte storesøster med storebror, men da lillebror måtte ut av vogga, fikk storesøster eget rom. De har trivdes med det, men det kan bli litt ellevilt i leggesituasjonen av og til og de holder ofte hverandre våkne lenge etter at de burde sovnet.

Det er gjerne når minstemann har passert to at de surrer mer om kvelden, før den tid synes jeg det gikk veldig fint.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-07, 15:42   #10
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.646
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: Romdeling mellom søsken. Erfaringer noen?

Guttene mine (3 og 6 år) deler rom, og de elsker det.
De har fått tilbud om hvert sitt, men de ønsker begge å sove på samme rom.
Det største rommet brukes nå som lekerom og gjesterom, mens det minste rommet har en køyeseng og stort mer er det ikke plass til.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-07, 16:37   #11
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Romdeling mellom søsken. Erfaringer noen?

Hmm. Så egentlig kan vi jo beholde sengen på det "lille" rommet. Også kan det store være, lekerom OG kontor. Hmm.

Akk. nok en mulighet å vurdere..

Takk for svar alle sammen!!!
Husker jeg delte rom med min søster også, og det var veldig koselig!

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-07, 17:01   #12
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Romdeling mellom søsken. Erfaringer noen?

Mine deler rom (nøyaktig 3 år mellom dem). Det går helt fint. Av og til vil storesøster har rommet for seg selv, fordi lillebror har en lei tendens til å spise opp lekene hennes, men stort sett går det veldig fint. Jeg tror det er sunt og godt for barn å dele rom sammen, og tror i mange tilfeller det knytter dem nærmere sammen.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-07, 17:04   #13
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.415
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Romdeling mellom søsken. Erfaringer, noen?

Det er 2,5 år mellom min søster og meg, og vi delte rom flere ganger i oppveksten. Jeg minnes at vi stort sett syntes det var veldig koselig begge to

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-07, 17:17   #14
Fara
Tenker fortsatt dobbelt
 
Fara sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stjørdal
Innlegg: 2.463
Fara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Romdeling mellom søsken. Erfaringer, noen?

Storebror og lillesøster deler rom og det fungerer veldig freit. Det er 2 år og 9 mnd mellom dem.

__________________
Fara, Pottifar 03, Marihøna06 og Tuppen og Lillemor 11
Fara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-07, 18:26   #15
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Romdeling mellom søsken. Erfaringer, noen?

Jeg har faktisk erfaring fra ekstremvarianten av romdeling, nemlig å dele rom hele familien. Vi pusser opp og har delt rom i noen måneder allerede faktisk.

Da vi flyttet til peisestua var vel lillebror fire måneder og litt til, så jeg har ammet han om natta hele tiden. Altså har han våknet med gråt og hyl flere ganger per natt, men storesøster har ikke brydd seg med dette, hun vendte seg til lydene hans etter ei ukes tid. Nå er det bare jeg som våkner av alle andres lyder, jeg må jo ha oversikten.

Det som har vært det største hinderet for oss er selve leggefasen og innsovning, akkurat da forstyrrer lillebror storesøster. Det beste er om storesøster får lov til å sovne alene, bare hun har sovnet skikkelig kan lillebror ligge i senga og grynte litt mens han venter på søvnen. Lillebror har begynt å legge seg sånn 20-20.30, og det er ikke så veldig gunstig i kombinasjon med en 4-åring som legger seg til å sove kl. 20.

Jeg ble litt inspirert nå til å ha dem på samme rom en god stund til, vi må i alle fall det inntil vi får pusset ordentlig opp. I 2. etasjen vår har vi ett foreldresoverom og to barnerom (ikke plass til dobbelseng+garderobeskap her), men det ene barnerommet er stort nok til å romme en storesøsterseng og en sprinkelseng. Det virker overkommelig å få satt i stand to av soverommene, mens det tredje trenger mer arbeid før det blir beboelig. Og da kan jo det like godt bli et flott lekerom.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-07, 18:42   #16
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Romdeling mellom søsken. Erfaringer, noen?

Tror ikke det skal bli noe problem! Minste sover hos oss enda, men hun skal dele rom med storesøsteren etterhvert. Vi har et gjesterom også, men det skal forbli gjesterom. Eldste (og nå yngste også) sitt rom er såpass stort at det ikke blir noe problem! Det er fire år mellom dem.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-07, 19:00   #17
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.514
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Romdeling mellom søsken. Erfaringer, noen?

Det gikk ikke bra at jeg og min bror delte rom, men jeg tror vi var større når mamma fikk sin glupe ide om å¨ha et soverom og et lekerom. Men jeg tror jeg ville prøvd det dersom min lille får søsken ja.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-07, 20:56   #18
Stina
Nybegynner
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14
Stina har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Romdeling mellom søsken. Erfaringer, noen?

Vi har också positiva erfarenheter av att syskon delar rum.
Storebror på 6 delar rum med lillasyster 3,5 år. Det fungerar jättebra!

__________________
01 04
Stina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-07, 21:00   #19
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.249
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Romdeling mellom søsken. Erfaringer, noen?

Jeg har også tenkt å gjøre det slik, og gjøre gjesterommet om til lekerom. Det er leggingen jeg er mest bekymret for, for nå går det så strålende. :nervøs:

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-07, 21:07   #20
mumrik
Egenial
 
mumrik sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.570
mumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt likt
Standard

Sv: Romdeling mellom søsken. Erfaringer, noen?

Mine er snart to og fire og deler rom. De stortrives sammen. De legger seg samtidig, og det hender at lillebror synes det er fryktelig artig å underholde storesøster, som igjen synes det er nødvendig med assistanse hver gang lillebror åpner munnen. Det tar derimot ikke så lang tid før det er stille.

mumrik er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no