Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Fortell meg om hønsehold

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-09-14, 21:34   #1
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Fortell meg om hønsehold

Jeg har lyst på høner. Prøver å overtale mannen, men han ser for seg at det er mye jobb og lukt med de. Jeg vet jo ikke, oppvokst i byggefelt som jeg er.

Vi bor på gård og driver med sauer, så det står egentlig ikke på plassen.

Det jeg lurer på er bl.a. Hvordan bør hønsehuset være? Godt isolert? Praktiske løsninger? Har lyst på høner som kan få vandre fritt i hagen, iallefall sommerstid.
Hva spiser de? Må det rengjøres daglig? Flere ganger daglig? Hvor ofte må de fores? Finnes det mulighet for å fore de sånn at de klarer seg en helg alene?
Annet jeg bør tenke på? Hvilken rase er koseligst å ha? Syns det er en fordel om de er forholdsvis tamme.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-14, 23:23   #2
Kreps-77
Like blid
 
Kreps-77 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 1.759
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fortell meg om hønsehold

Jeg og ei venninne hadde 4 høner sammen et par år. Siden det tidvis er kaldt her på vinteren hadde vi de på vinterlagring, da hønsehuset vårt ikke var isolert.
Det er lite jobb med høner, men de liker rutine - vi hadde utslipp og innslipp til ca. samme tid hver dag.
Vi slapp de ut om morgenen, fylte opp friskt vann og mat, så var det å få dem inn i huset igjen om kvelden. Vi rengjorde hønsehus og utgarden skikkelig, fylte på tafs (sagflis) og laga ny bosso (høy der hønene lå) en gang i uka, ellers fjerna vi skit fra hønsehuset hver dag.
De åt hønefor også blanda vi i kalk.
Vi lot de aldri være alene en helg, da hadde vi "barnevakt."

Vi hadde ulike raser, og plagdes litt med at et par ble "kokkelhøner." Men skjerma da høna fra de andre, så gikk det seg til etter ei lita uka.

Høner er koselig! Skal helt sikkert ha det igjen.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-14, 07:00   #3
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.569
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om hønsehold

Høner er veldig koselig også er de kjempe nyttige!

De trenger ikke så mye plass, men de støver ganske mye, så ikke lurtå da dem et sted der støv er problematisk. Mine får vanlige hønefôr fra Felleskjøpet.
De har automat og i teorien kunne vi nok reist bort en helg, men i praksis er det jo alltid noen her å steller de andre dyra. Som svipper innom og gir de mat og ser etter vann og tar unna egg. Vi har ganske mange ca 20 (tre haner), men noen er gamle som Metusalem og har ikke verpet på flere år. Vi er selvforsynte med egg + litt som vi selger til venner.

Det finnes raser som er rolige og blir veldig tamme. Og raser som gan gå løs ute osv. Utrolig mange raser å velge i.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-14, 07:45   #4
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fortell meg om hønsehold

Dere har sau. Og han er redd for lukt?

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-14, 09:11   #5
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fortell meg om hønsehold

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Dere har sau. Og han er redd for lukt?

Vi har jo ikke sauene så veldig nært huset. Hønsehuset vil jeg ha nærmere.
Men ser poenget ditt.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-14, 09:14   #6
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fortell meg om hønsehold

Takk for svar Kreps og Floksa.
Er isolert hønsehus nødvendig på Vestlandet? Vi har opplevd -18 grader her, men det hører til sjeldenhetene. Vi kan vel i verste fall sette de inn i fjøset når det er på det kaldeste?

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-14, 09:19   #7
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.820
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fortell meg om hønsehold

Jeg har stelt høner. Og må si at det var j... mye jobb og utgifter hvis man skal ha noen få høner for gøy og regner inn utgifter til for, strø m.m. og arbeidsinnsats. Det blir dyre egg, for å si det sånn. Høner er ikke akkurat så kosete av seg, heller. Jeg synes de trenger tilsyn, fordi det kan skje at en høne blir mobbet av de andre, eller andre ting. Vi måtte også passe på en av hønene som ble verpesjuk.

Så hvis man gjør det, gjør det fordi man synes det er en hyggelig hobby. Eller vær hønepasser på "timeshare" med noen andre.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-14, 09:24   #8
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fortell meg om hønsehold

Jeg tenker at det er et forsøk verdt. Det har vært høns på gården her før, da mannen var liten. Hvis det ikke svarer til forventningene så kan man jo slakte/selge de. Der er fordelen med at de ikke blir kjæledyr.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-14, 09:33   #9
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.569
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om hønsehold

Jeg har høner fordi jeg ikke orker tanken på å spise egg fra industri produksjon.
Vi har rommet, flisa og utstyret så eneste utgiften her er fôret og om jeg selger litt egg så går det i 0. Men vi frotser heller i ferske egg og selger bare unntaksvis om noen spør.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-14, 09:37   #10
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fortell meg om hønsehold

Men hvilket utstyr trenger jeg egentlig? Jeg har jo egentlig ikke peiling.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-14, 10:47   #11
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.569
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om hønsehold

Ingenting egentlig. De trenger et lunt rom. Vann fra en plastboks og mat fra en annen plastboks. Strø på gulvet, en hylle å verpe i og noen pinner å vagle seg på. Mine verper i en IKEA hylle

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-14, 15:34   #12
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fortell meg om hønsehold

Høner må man ha! Nå har vi litt mange (ca 30, kremt) fordi vi ikke har slakta ut årets unghaner ennå. De har et rom på ca 10 kvadrat, stor luftegård, og får også gå fritt ute hver dag. Jeg har mange ulike raser akkurat nå, og de har alle sin personlighet. Er du først og fremst ute etter egg er industriverperne mest stabile. Kjøpes ofte verpeklare for en snau hundrings pr høne. Med litt tid og mye matrester (veldig kjekt å slippe å kaste mat, hønene kan spise nesten alt) blir de tamme etterhvert. Ellers kan en jo lese seg litt opp på raser og se hva som passer best.

Jeg synes ikke de er dyre å ha. De spiser mye gress og insekter når de går løs ute, og matrester som nevnt, og det går vel ca 2 sekker a 25 kg i mnd ( ca 130 kr pr sekk tror jeg) nå som jeg har så mange. Jeg har for og vannautomat som tar mange kilo/liter, så å være borte ei helg går fint. Jeg har en harmonisk flokk uten noe hakking og tull, så det er heller ikke noe jeg trenger å tenke på.

Nå skal årets unghaner straks slaktes, da blir det lykkelig kylling på menyen.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-14, 23:55   #13
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fortell meg om hønsehold

Mamaria: Det var akkurat dette jeg ville lese.


Slakter dere selv?

Hvordan foregår rengjøringen i praksis? Sauene går jo på strekkmetall, så der kjører vi ut møkk når det er fullt/vi trenger gjødsel. Jeg regner med det ikke er sånn hos hønene? De trenger vel helt gulv?

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-14, 09:23   #14
TripptrappTREsko
Bondesjakk(matt!?)
 
TripptrappTREsko sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 71
TripptrappTREsko har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Fortell meg om hønsehold

Hønsehold er egentlig veldig enkelt!

Jeg tror jeg har lest alle svar, men synes et av de viktigste svar mangler: egg fra egne høner smaker MYE bedre enn industriegg!!

Vi har mange høns (ca 30, fordi vi heller ikke har slaktet de gamle høner og unghanene...). De har "buret" inne i stallen, som ligger helt tett på huset/gårdsplassen. Fra buret i stallen har de luke/utgang på den andre siden ut mot hagen. Jeg synes ikke de lukter mer enn geitene og sauene (vi har både/óg).
Vi bruker halm soom strøssel. Noen ganger sagflis/spon.

For å gjøre det enkelt kjøper vi egglegningsfór. De får alt mulig annet også, kalk er viktig.

Vi slakter selv. Gamle høner til suppe, unge dyr til pannesteking eller langtidsstekning i ovn.

Det finnes et hav av gode raser. Vi har orpingtons (rolige, barnevenlige, middels eggleggere, godt kjøtt), sussex (ca samme som orpington, men legge litt flere egg, er litt mere "flyvsk"), maran (godt kjøtt, mørkebrune egg, middels eggleggere), brahma (store, rolige, godt kjøtt, middels eggleggere).
Dette er min erfaring.

Noen velger hybrider/industrihøns, men der har jeg ingen erfaring med. Jeg vurderte det på et tidspunkt jeg syntes mine høner ikke la mange egg nok.

TripptrappTREsko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-14, 09:28   #15
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.219
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om hønsehold

Noen jeg kjenner hadde høns i rekkehushagen sin, og jeg hørte ikke at hverken de eller naboene hadde klaget over lukt. Men de ble spist av grevling, i følge barna.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no