|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
09-10-23, 13:36 | #1 |
|
Skal vi snakke om Palestina og Israel?Av alle varslede kriser som får medieoppmerksomhet i vesten er vel den tredje intifadaen vi ser nå en av de som bør overraske minst at oppstår. Sist redigert av Maverick : 09-10-23 kl 14:50. |
09-10-23, 14:47 | #2 |
Glamorøs
|
Sv: Skal vi snakke om Palestina og Israel?Det er så fryktelig. Også syns jeg det er en enorm skevhet i hvordan det blir rapportert og snakket om.
09-10-23, 14:55 | #3 |
Leser
|
Sv: Skal vi snakke om Palestina og Israel?
Jeg tror at palestinerene vil bli utryddet. Utryddet er et grusomt ord å bruke om mennesker, men det er jo det som har skjedd i lengre tid, og det som har skjedd nå er jo "bensin på bålet".
09-10-23, 15:01 | #4 |
|
Sv: Skal vi snakke om Palestina og Israel?Jeg hørte en (dårlig kildegjengivelse men det er en del som har snakket om dette i det siste) på radio si at Hamas nå går for en "briste eller bære"-strategi - dette utløser (enda en sterkere) humanitær krise for palestinerne i Gaza (og antagelig Vestbredden), kommer verden til å se på at de alle dør uten å gripe inn? |
09-10-23, 16:35 | #5 |
Dragedytteren
|
Sv: Skal vi snakke om Palestina og Israel?Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro om strategiene. Det er vanskelig å se at dette på noen måte skal hjelpe palestinerne, men kanskje Hamas er så desperate at de går for krisemaksimeringen. Samtidig tenker jeg jo at de ville fått en smule mer sympati om de hadde gått etter militære og offisielle mål, og ikke etter ungdommer på raveparty.
09-10-23, 16:45 | #6 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
|
Sv: Skal vi snakke om Palestina og Israel?Hva forventer man egentlig når man tar land fra folk og gir det til noen som ikke vil de skal eksistere i det hele tatt? Det blir stygt fra begge sider da. Så kan man selvfølgelig klage på de som mistet landet sitt, men det hjelper ikke. Eller man kan klage på de som fikk det stjålne landet, men det hjelper ikke det heller. Det er liksom ingen voksne hjemme hverken her eller der. Jeg aner ikke om det lenger er mulig å løse situasjonen uten å utradere en av partene. |
09-10-23, 16:47 | #7 |
Shake it out!
|
Sv: Skal vi snakke om Palestina og Israel?Sympatien mine ligger, og har alltid ligget hos palestinerne, men jeg har store problemer med å forstå strategien med å begå massemord på mennesker på raveparty - desperate eller ei. I mine mine øyne er det terror, og jeg blir kvalm tanken på hva dette kommer til å koste palestinerne.
09-10-23, 17:22 | #9 |
|
Sv: Skal vi snakke om Palestina og Israel?Teorien, hvis man skal kalle det det, bak typiske terrorangrep hvor uskyldige blir drept på feriesteder, arrangement, denslags er (blant annet) at det skal provosere frem en overdimensjonert respons som kan ende med å flytte verdenssympatien til det samfunnet terroristene stammer fra. Og blokkering av vann, strøm og mat til de to millioner palestinerne som er fanget i Gaza kan få den effekten. Sist redigert av Maverick : 09-10-23 kl 20:01. |
09-10-23, 23:10 | #11 |
Yes, we can!!
|
Sv: Skal vi snakke om Palestina og Israel?Jeg syns denne sier mye bra:
10-10-23, 00:22 | #12 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
|
Nøyaktig hvorfor er det akkurat i denne sammenhengen man ikke skal kunne snakke om hvilken rolle Israel har i denne konflikten?
Så fordi det også er mulig å drive med ikke-voldelig og selvutslettende oppførsel, så kan man ikke si at det var nærmest uunngåelig at ulmende misnøye og hat til slutt kunne komme til uttrykk gjennom vold? Hva er det slags holdning?
10-10-23, 10:32 | #13 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
|
Sv: Skal vi snakke om Palestina og Israel?Israel handler i blodtåke nå, det er de programforpliktet til. Virkelig skremmende å høre fremtredende politikere der omtale Hamas som «human animals» (det klinger ikke akkurat godt med tanke på historien til jødene). Ordbruken er forståelig, men det er ikke tvil om at den jødiske staten har behandlet palestinere særdeles lite humant siden 1947 (og før, med Storbritannias velsignelse.) Så lenge USA og øvrige vestlige land støtter Israel, ser der mørkt ut for palestinernes kamp. Det er jo ikke akkurat sånn at mange muslimske land hever sin røst, heller. Tyrkia har uttalt seg, men om det er de vanlige stormannsuttalelsene fra Erdogan, gjenstår å se. Han er vel ganske fornøyd med det som nylig skjedde i Nagarno-Karabakh, blir interessant å se hvordan han agerer fremover, vil han stå mot Russland igjen; Iran og Russland er nære. Personlig har jeg vondt i magen av alle skjebnene nå, særlig blør hjertet for barn og kvinner i Gaza som igjen blir slaktet ned.
10-10-23, 11:26 | #14 |
|
Dette er så klart også en av de situasjonene man må diskutere rotårsaker. Om ikke nå, så når? Om man ikke snakker om HVORFOR det er terrorisme, så driver man bare med symptombehandling. |
10-10-23, 11:32 | #15 |
|
Sv: Skal vi snakke om Palestina og Israel?Og så kan man også ta enda et skritt tilbake og kikke på "oi, det var da jævla raskt Putin skal ha et møte med Mahmoud Abbas", og se på hvem som er alliert med hvem og hva som er stormaktenes interesser her. Helt uten å falle i konspirasjonsgropa til og med. |
10-10-23, 11:59 | #16 |
kamerat
|
Sv: Skal vi snakke om Palestina og Israel?Dette passer jo Putin utmerket, hvordan det nå enn har seg.
10-10-23, 12:01 | #17 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
|
Og generelt sett: Passer det Putin bra, så er det nok mange som lider.
10-10-23, 12:15 | #18 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
|
Word.
10-10-23, 13:31 | #19 |
Introvert optimist
|
Dette.
10-10-23, 13:36 | #20 |
villende
|
Sv: Skal vi snakke om Palestina og Israel?Det er altså en så jævlig og fastlåst konflikt, at jeg ikke klarer å se at det kommer til å være noen løsning på den. Jeg syns Israels okkupasjon av Vestbredden og blokade av Gaza er helt på trynet, og jeg syns det er fascinerende skummelt å høre hvordan Israelerne jeg kjenner forsvarer den. F.eks. mener det at Israel "fikk" deler av Vestbredden som en del av Osloavtalen, og det stemmer jo faktisk ikke. Men det er altså den virkeligheten de lever i, at det ikke er okkupasjon, men områder som det er avtalt at Israel skal overta. Jeg mener det er helt vilt måten Israelere behandler Palestinere (eller arabiske Israelere). Det er ikke greit på flekken. |
|
|