Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

God planløsning kjøkken - hva er viktig å huske på?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-04-13, 16:09   #1
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.789
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

God planløsning kjøkken - hva er viktig å huske på?

Vi har avtalt en tegnetime med en kjøkkekonsulent, og jeg tar gerne i mot tips om hva som er viktig å huske på for at kjøkkenet fungerer best mulig. Det avhenger jo selvfølgelig av rommet og gangarealet vårt, men helt sånn generelt?

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-13, 16:20   #2
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.421
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: God planløsning kjøkken - hva er viktig å huske på?

Abbonerer.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-13, 16:21   #3
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.692
Blogginnlegg: 20
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: God planløsning kjøkken - hva er viktig å huske på?

Hvordan bruker dere kjøkkenet/hvordan er dere som familie? Spiser dere alltid ved spisebord eller kunne en barløsning fungere til kjappe frokoster? Hvor mye og hva slags oppbevaring trenger dere? Tell over antall hyllemeter dere har i dag til servise; glass og tallerkner - er det nok/for mye? Ukehandler dere eller er dere i butikken hver dag? Er kjøkkenet et allrom eller kun til matlaging? Trenger hvert familiemedlem et eget skap på kjøkkenet til tegnesaker/symaskin/leker? Tilbyr leverandøren sokkelskuffer som kan brukes til påske-/jule-/festpynt? Liker dere levende lys eller skal det være flombelysning?
Hvor mange kontakter trenger dere på kjøkkenbenken?

Jeg har varierende erfaring med kjøkkenplanleggere, noen har mye erfaring og kommer med gode forslag, mens andre er mer opptatt av hvordan det ser ut - uten å tenke så mye funksjon.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-13, 16:22   #4
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.692
Blogginnlegg: 20
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: God planløsning kjøkken - hva er viktig å huske på?

Jeg er nok litt preget at jeg er i dialog med flere kjøkkenleverandører for tiden og er mer eller mindre oppgitt over kunnskapen. Noen er proffe, mens andre kun tenker på dette som salgsjobb.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-13, 16:29   #5
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: God planløsning kjøkken - hva er viktig å huske på?

Om dere har mye tørrvarer i bruk lønner det seg i alle fall å ha gode kolonialskuffer eller uttrekkbare skap slik at man lett får oversikt.

Og så kan jeg anbefale gass på det varmeste.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-13, 17:50   #6
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.239
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: God planløsning kjøkken - hva er viktig å huske på?

Stor vask, lang sammenhengende benk, benkeplate på begge sider av både koketopp og vask, skuffer, skaper opp til taket (evt foring) slik at du slipper å vaske oppå, benk ved siden av eller nærme kjøleskap/fryser.

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-04-13, 19:51   #7
FruLarsen
Småbyfrue
 
FruLarsen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2013
Hvor: I huset vårt...
Innlegg: 90
FruLarsen er litt kul
Standard

Sv: God planløsning kjøkken - hva er viktig å huske på?

Det er så vanskelig å gi tips når man ikke vet om dere har et langt, smalt kjøkken, åpen løsning til stue, egen spisestue osv osv..

Vi valgte å åpne opp et langt, smalt kjøkken, og laget en u-formet kjøkkenbenk med en "halvøy" mot spisestuen, på den vi har induksjonskoketopp(induksjon=must have!!) og ventilator over.
Til venstre har jeg bakebenken på ca 2,5 meter med fri benkeplass, hvor Kenwooden bor, og til venstre for der igjen er vask, oppvaskmaskin og kjøleskap(har kjøleskap med isbiter og vann, derfor måtte det nesten være i nærheten av vasken). På veggen ved døren, og uavhengig av benkeplaten har vi et høyskap med innebygd stekeovn og microbølgeovn. Vi har massevis av skuffe- og skapplass, både over og under benken.
Kjøkkenet er smykket i huset, og jeg elsker det!

Anbefaler egentlig å prøve å tegne selv, last ned f.eks kjøkkentegneren til IKEA, og prøv selv, sånn at man har en viss ide om hvordan man vil ha det uten å bli påvirket av ivrige selgere!

__________________
Ja, jeg har bare et barn. Det er ikke bare bare det..
FruLarsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-13, 20:05   #8
MegaMie
Multitaskingmaniac
 
MegaMie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Innlegg: 4.158
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: God planløsning kjøkken - hva er viktig å huske på?

Dette ønsker jeg meg på mitt fremtidige kjøkken:

- Teknisk vegg med komfyr og mikro.
- Høyskap jeg kan trekke ut til tørrvarer.
- Sylinderformet vifte (kun fordi det er så fiiint)
- Et par glassskap til vinglassene.
- Lite kjøleskap i et av underskapene (vi har kjøl og frys i boden også)

Og så lurer jeg litt på sånn skjærefjøl man trekker ut som en skuff, det hadde "alle" før. Hvorfor har man ikke det lenger?

Hvor skal dere se på kjøkken?

__________________
Stor 07 Mellom 09 Mini 13
MegaMie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-13, 20:08   #9
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.826
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: God planløsning kjøkken - hva er viktig å huske på?

Mange gode tips her. Sier som de andre at dette vil jo avhenge av smak og behag. Selv var vi opptatt av å ha to store kummer i vasken i stedet for en liten og en stor. Uttrekksslange på blandebatteriet for å unngå for mye sprut på kjøkkenbenken. Kolonialskuffer fremfor skap da plassen utnyttes bedre (men selvsagt noen skap til kjøkkenmaskiner, etc som blir tunge å løfte ut av en skuff for min del i alle fall). Vi investerte også i et uttrekkbart høyskap (et slikt hvor innredningen følger med) til tørrvarer for å kunne utnytte plassen bedre. Jeg er mildt sagt lei av å rydde og sortere i skapene for å hele tiden holde meg oppdatert på hva som ligger bak. Videre anbefaler jeg komfyr i arbeidshøyde om du har mulighet for det - greit å slippe å bekymre seg for barn som kan brenne seg og ikke minst deilig å slippe å bøye seg for å sjekke maten/når man setter inn.

Dersom noen av dere er høye er det genialt med en skrå vifte slik at man slipper å stange hodet borti når man kokkelerer.

Lykke til med planleggingen!

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-13, 11:35   #10
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God planløsning kjøkken - hva er viktig å huske på?

Opprinnelig lagt inn av MegaMie, her.

?.....
......
......

Og så lurer jeg litt på sånn skjærefjøl man trekker ut som en skuff, det hadde "alle" før. Hvorfor har man ikke det lenger?

Hvor skal dere se på kjøkken?

Fordi smulene alltid falt ned i skuffen eller skapet under.

Vi har spisebordet på kjøkkenet og det var viktig for oss at den/de som laget mat kunne være med på det som skjer ved spisebordet.
Kjøkkenet er lagt i en U med koketoppen mot spisebordet og god benkeplass på begge sider.
Ut mot spisebordet har vi skap(kjøkkenet er snart 14 år gammelt, og vi er fremdeles fornøyd med arbeidsløsningen)til dekketøyet vi bruker til hverdags.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-13, 11:37   #11
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God planløsning kjøkken - hva er viktig å huske på?

Den gangen vi tegnet kjøkkenet hadde vi tre eller fire konsulenter hjemme hos oss. Da ble det lettere å se hvordan vi tenkte oss å bruke rommet.

Vi bruker fremdeles kjøkkenet mer enn noe annet rom i huset.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-13, 11:51   #12
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God planløsning kjøkken - hva er viktig å huske på?

Vi har akkurat fått nytt kjøkken, og dette kunne ha vær annerledes:

- Større komfyr. Jeg angrer på at vi ikke kjøpte 80 cm.
- Mer skapplass. Når var ikke det et alternativ gitt målene, men jeg mangler oppbevaring til ukeshandlevarer (mel, sukker, etc)
- Ikke så mange smale skap (60-80 cm er best)

Dette er jeg fornøyd med:
-Masse benkplass. Kan aldri bli for mye
-Integrert mikro
-Snurregreia i hjørneskapene

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-13, 12:49   #13
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.826
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: God planløsning kjøkken - hva er viktig å huske på?

Åh, kjølehjørne! Nå har vi side-by-side i kjøkkenløsningen fordi vi i sin tid fikk det i innflytningsgave fra svigers og jeg elsker isbitdispenseren. I spisskammerset, som ligger i direkte tilknytning til kjøkkenet, har vi imidlertid kjølehjørne og det er såå deilig å ha god plass til kjølevarer! Her kan jeg sette inn mange kaker og brett med smørbrød, og slipper å stue ved ukeshandling. I utgangspunktet skulle vi ha hele spisskammerset som kjølebod, men da måtte vi hatt kjølemotoren på utsiden - altså enten i hallen eller i kjøkkenet og den bråker visst litt - så da endte vi opp med kjølehjørne og det har vi ikke angret på. Dersom vi ikke hadde hatt side-by-sideskapet vårt hadde vi nok absolutt prøvd å fått til et kjølehjørne integrert i kjøkkenløsningen for det er virkelig praktisk

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-13, 20:59   #14
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.034
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: God planløsning kjøkken - hva er viktig å huske på?

Vi har kjølehjørne på kjøkkenet og hater det. Rommer mye ja, men det er ikke like kaldt som et kjøleskap, tar lengre tid å kjøle ned, og reparasjoner er grisedyrt. Aldri mer! Håper å få pusset opp kjøkkenet i løpet av et par år, og da skal kjølehjørnet ut.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-13, 21:37   #15
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.951
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: God planløsning kjøkken - hva er viktig å huske på?

-Nok skapplass
-Kolonialskuffer er bra til tørrvarer etc
-Nok sammenhengende benkeplass!! Ikke la benkeplaten bli oppdelt for mye av kum, komfyr, skap, etc.
-Pass på at skapdører ikke kolliderer sånn altfor mye..

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-13, 22:31   #16
mamsen74
Aktiv
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Vestfold
Innlegg: 168
mamsen74 er litt kul
Standard

Sv: God planløsning kjøkken - hva er viktig å huske på?

El-søyle i nærheten av koketoppen, særlig hvis den er på øy. Underlimt vask og koketopp (80 cm hvis plass). Mange brede skuffer. Hvis dere er tedrikkere som oss, så er jeg veldig fornøyd med tidsbryter på kontakten slik at vannkokeren står i hele tiden. Den gjemmes bak en sjalusidør - også veldig fornøyd med. Da blir rot blir borte i en fei (nesten iallefall...). Lykke til!

mamsen74 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-13, 22:44   #17
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.431
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: God planløsning kjøkken - hva er viktig å huske på?

Det som var viktig for oss var; nok sammenhengende benkeplass, mange skuffer, ingen overskap, stor platetopp, kjøl + frys (to skap), dyp vask, uttrekkbar søppelskuff med sortering, ovner i vegghøyde ( har vanlig + dampovn), mange stikk over benkeplaten. Kjøkkenet vårt er en U, med en liten halvøy på enden siden rommet var såpass bredt.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-13, 18:28   #18
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.789
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: God planløsning kjøkken - hva er viktig å huske på?

Tusen takk for smarte råd!

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-13, 18:31   #19
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.789
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Kul

Sv: God planløsning kjøkken - hva er viktig å huske på?

Opprinnelig lagt inn av MegaMie, her.

Dette ønsker jeg meg på mitt fremtidige kjøkken:

- Teknisk vegg med komfyr og mikro.
- Høyskap jeg kan trekke ut til tørrvarer.
- Sylinderformet vifte (kun fordi det er så fiiint)
- Et par glassskap til vinglassene.
- Lite kjøleskap i et av underskapene (vi har kjøl og frys i boden også)

Og så lurer jeg litt på sånn skjærefjøl man trekker ut som en skuff, det hadde "alle" før. Hvorfor har man ikke det lenger?

Hvor skal dere se på kjøkken?

Vi har tidligere vært på IKEA, og på HTH. Nå har vi bestilt time med kjøkkenkonsulent på den lokale Byggmakker, og vi ser for oss Sigdal Lido.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-13, 18:35   #20
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.692
Blogginnlegg: 20
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: God planløsning kjøkken - hva er viktig å huske på?

Jeg kan jo tipse her også om Studio10, som leverer fronter til IKEA-skrog. De kan fås i alle NCS-farger.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no