Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Mørkerommet

Hva bør jeg investere i av objektiver?

Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-02-12, 11:37   #21
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bør jeg investere i av objektiver?

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

Så med den på 18-200 mm pluss den på 50 mm har jeg det jeg trenger for en stund? Eller bør jeg hoste opp mer kapital og investere i andre objektiver? Hva med 85 eller 105 mm?

Ser det følger med 18-55 mm i kit til D5100 til samme pris som kun kamerahuset. Er det brukende til noe? Har som sagt 18-70 mm nå.

Det er i praksis de to linsene jeg bruker ja. Jeg har en 105mm som jeg bruker av og til, men den "trenger" jeg ikke. Jeg har en 18-70 f2,8 også, en god portrettlinse. Stor og tung. Men med de to der har du det du trenger i overskuelig fremtid.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 11:37   #22
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bør jeg investere i av objektiver?

Den 18-55-linsa vet jeg forresten lite om, men generelt er ikke slike kitlinser så mye å samle på.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 13:36   #23
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.688
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva bør jeg investere i av objektiver?

Sigma er et av de beste produsentene av uorginale objektiver. I noen tilfeller er sigma objektivene bedre enn orginale. Fek på 50mm 1,4 hos canon, usikker på Nikon. Jeg har denne og den er helt fantastisk: http://www.fotovideo.no/Produkter/Ob...000097096.aspx

Jeg ville valgt dette over det du har funnet med macro, om ikke macroen er veldig viktig for det. Ofte er blender 2 veldig fin å ha. Lenger ned trenger jeg skjeldent. Men ofte er de nederste og øverste blendertallene litt dårligere derfor kan det være greit å ha litt mer å gå på enn man føler man trenger.

Det kan som sagt variere om sigma er bedre eller dårligere enn det orginale. på 70-200 2.8 hos canon er bedre i byggingen enn sigma sin, men ikke så mye bedre i linsene. Derimot er det veldig stor prisforskjell. Jeg har sigma sin og er veldig fornøyd.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no