Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Juleplanlegging - hjelp

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-10-21, 07:33   #1
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.160
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Juleplanlegging - hjelp

Det nærmer seg jul, og jeg har ikke begynt å tenke på det engang. Ikke at det haster sånn, men erfaringsmessig blir det mye stress om jeg venter helt til desember. Og ikke minst dyrt.
Jeg har jo mye å tenke på, og mye å gjøre med det nye huset, og trenger litt hjelp til å prioritere i forhold til julen - hva jeg kan få til uten at det blir stress, hvem som skal få gaver, og hva jeg skal droppe å styre med.

- Julevask har jeg aldri vært opptatt av. Vanlig rydding og renhold holder.
- Kalender til barna ordner alltid slekta i UK, men egentlig skulle jeg gjerne ha ordnet det selv ... Kanskje jeg kan lage en veldig lavterskel akti aktivitetskalender eller noe lignende?
- Pynte litt i huset gjør jeg alltid, det krever ikke mye, og er koselig.
Så var det julegaver,og de som står på lista er:
Tante og farfar i UK
Halvsøsken på 18 og 15 i UK
Søster
Niese på 17
Nevø 14
Nevø 9
Bror
Mor
Far og stemor
P og A selvfølgelig

- Far og stemor, og broren min ønsker ikke noe. Men jeg pleier allikevel å gi de noe småtteri, noe barna har laget eller noe hjemmelaget spiselig.
- Har pleid å kjøpe noe til moren min, men hun kan godt få noe hjemmelaget i stedet for hun har det hun trenger.
- Søsteren min og jeg kjøper alltid noe til hverandre, og det har jeg lyst til å fortsette med. Vi gir hverandre ønskelister så det er ikke vanskelig å finne på noe. Barna hennes likeså.
- Slekta i UK pleier å få en blanding av hjemmelaget og kjøpt, i fjor fikk de ingenting av meg. Jeg var inne i en veldig dårlig periode før jul, og hadde null overskudd til det. Men nå har jeg det bra, og tenker at de kan få noe hjemmelaget, for jeg får alltid gaver av de. Men det må bli noe som kan sendes.
- Halvsøsknene har pleid å få noe småtteri, julete snop, eller noe fra barna.
- P og A ønsker seg alltid masse forskjellig, og jeg liker å gi de noe ekstra fint og kjekt.

De hjemmelagde gavene til de voksne kan jeg alltids droppe om det blir for stress. De har alle sammen god råd, og har det de trenger.

Er det noe annet som kunne være kjekt å gjøre, eller lage, og som er lavterskel? Eller noe jeg kan droppe?
Vil feire jul i eget hus i år, og juletre og pinnekjøtt skaljeg klare å ordne.

Når jeg leser hva jeg har skrevet ser det jo ut som om jeg har en grei plan. Lurer vel egentlig mest på hvordan jeg skal komme igang med julegavene, og få porsjonert de utover sånn at det ikke blir for mye penger ut på en gang, eller stress.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-21, 09:45   #2
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juleplanlegging - hjelp

Du har jo en super plan, også for hva du kan droppe.

Vet ikke hva slags budsjett du har. Det betyr jo mye.

For noen år siden lagde jeg mye fint i papirklipp. Da trenger man først og fremst en liten brodersaks av god kvalitet, spiss og med gode skjær. Det burde de ha i en sybutikk el.l. Ellers trenger man bare et ark papir. Jeg lagde dansende nisser mot den ene langsida av arket, slik at den kunne stå. Man kan også montere motiver på tykt papir som et bilde, montere dem på kort for å sende eller bruke dem med laminering.

Kan feks også lage kort med motiver som de kan bruke, en liten pakke med 3 kort og et bånd rundt.

Noen idéer her

https://natheless.blogg.no/1418226746_papirklipp.html

Eller her (hun bruker svart papir)

http://www.hildes-hjoerne.com/23700818

Dette er det også bøker om på biblioteket, med litt flaks. Var vel særlig populært på 70-tallet. Finnes også litt i noen julebøker på biblioteket her.

En hyggelig hobby hvis man liker litt pirk. Det er ihvertfall billig.

Strikke kluter er også enkelt, billig og billig i vekt på porto. Bomullsgarn fra Europris eller søstrene grene. Masse klutestrikk på nett, eller bøker på biblioteket. Hvis man vil kan man lage personlige magebånd.

Idéer her

https://www.sostrenemiljeteig.no/201...nd-til-kluter/

Likte den med «totally nailed it! Dette skal være en vaskeklut».

En klut får man gjerne ut av et nøste, det er en tier eller to for et nøste, avhengig av tilbud. Helt fint som en liten oppmerksomhet.

Strikke pannebånd med twist foran er superenkelt og ser komplisert ut.

https://www.google.no/url?sa=t&rct=j...pIBc17mGsutC-L

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-21, 10:16   #3
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Juleplanlegging - hjelp

Strikker du? Hvis du gjør det og har tid til det kan kanskje votter være noe for dem i UK? Hjemmestrikkede votter kan man finne på høst og julemarkeder også, men det koster jo endel så det kommer an på budsjettet også. Jeg kjøpte nettopp kjempefine votter med mønster for 200,- som skal bli julegave til ei god venninne.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-21, 10:55   #4
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.160
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juleplanlegging - hjelp

Veldig lite budsjett, så jeg prioriterer egne barn, tantebarn, og søsteren min.

Takk for gode tips begge to.
Jeg både strikker, hekler, syr, og mye annet. Men er ikke veldig flink til å sy eller strikke da. Men nå kom jeg på noen ting jeg har heklet tidligere som kunne vært fine gaver.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-21, 11:09   #5
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.017
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Blunk

Sv: Juleplanlegging - hjelp

Tar du bilder? (Har for meg er du er en som er flink til å fange spennende detaljer og finurligheter i ting du ser, eller fine naturbilder fra turene dine.) Fremkall bilder når det er gode priser, uansett så er det ikke så dyrt for A5 eller mindre, og kjøp billig ramme fra Rusta eller IKEA.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-10-21, 11:12   #6
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.017
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juleplanlegging - hjelp

Jeg har forresten rammet inn (små rammer, 5 kr på Rusta) slike lapper som ungene har brodert med korssting på skolen. Det ble dekorativt som bare det. Fint å gi fra unger til slekta.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-10-21, 14:38   #7
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.348
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Juleplanlegging - hjelp

Jeg liker slike strikkede kjøkkenkluter i bomullsgarn. De er min favoritt.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-21, 14:41   #8
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.348
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Juleplanlegging - hjelp

Kalender med bilde av barna til familien i UK? Bestill når det er 50%. Ellers hadde jeg bestilt noe spiselig i engelsk nettbutikk. Blir vel billigere. M&S har jo mange fine gaveesker.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-21, 14:50   #9
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juleplanlegging - hjelp

Bilder av barna er kjekke gaver til alle besteforeldre. Hvis de vet at du har dårlig råd så vil de ikke ønske seg noe dyrt fra dere.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-21, 20:02   #10
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.348
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Juleplanlegging - hjelp

Om du skal gi noe til voksne her kan du lage knekkebrød eller cookies? Kjøp boks på bruktbutikk.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-21, 20:30   #11
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Juleplanlegging - hjelp

Strikkede kjøkkenkluter i bomullsgarn er enkelt og billig og lage, og hvertfall noe som jeg blir utrolig glad for å få! De er mye bedre enn alskens butikkjøpte kluter synes jeg. Havrekjeks eller hjemmelaget godteri (marsipan f.eks) er hyggelig å få. De har små rimelige glasskrukker på IKEA som er perfekte til formålet. Et år fikk jeg hjemmelaget rosmarinsalt og hjemmelaget vaniljesukker på slike små glass av ei venninne. Den gaven ble jeg skikkelig glad for og hadde glede av i mange, mange måneder etterpå.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-21, 07:27   #12
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.160
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juleplanlegging - hjelp

Så mange gode tips, tusen takk!

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-21, 07:55   #13
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Juleplanlegging - hjelp

Jeg laget taco krydder (kjøpte krydder i litt store poser på ims, Sandnes) og små krukker på IKEA.

Laget ganske mange da for en rimelig penge

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-21, 11:12   #14
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.160
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juleplanlegging - hjelp

Det var lurt kamp.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-21, 11:51   #15
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.878
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juleplanlegging - hjelp

Du kan også lage chili/paprika marmelade (eller annen chutney/marmelade). Fin gave til voksne

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-21, 12:41   #16
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Juleplanlegging - hjelp

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Det var lurt kamp.

Vist du vil ha tørket chili så kan du komme til meg (så før jeg kuledyne tilbake ).. feilberegnet litt mengde så har ganske mye til overs

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-21, 13:34   #17
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.160
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juleplanlegging - hjelp

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Vist du vil ha tørket chili så kan du komme til meg (så før jeg kuledyne tilbake ).. feilberegnet litt mengde så har ganske mye til overs

Gjerne det. Fredag eller i helgen?

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-21, 09:49   #18
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Juleplanlegging - hjelp

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Gjerne det. Fredag eller i helgen?

Send meg en sms så avtaler vi

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-21, 11:15   #19
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.160
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juleplanlegging - hjelp

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Send meg en sms så avtaler vi

Will do!

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no