Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Påhengs-sykkel eller lignende

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-10-21, 10:37   #1
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.312
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Spørsmål

Påhengs-sykkel eller lignende

Lurer på om det er noen med erfaring med slikt?

Vår 7 åring vil trenge en god del tid på å lære seg å sykle på vanlig sykkel, men vi ønsker og håper at hun vil mestre det etterhvert. Hun har i sommer og høst prøvd en liten 2hjulssykkel med støttehjul. Det går greit på helt flate plasser, men hun har ennå ikke lært å bremse med føtteene eller håndbrems.

Fysioterapeuten hennes nevner stadig spesialsykkel, men de hun foreslår synes vi er helt koko. Gedigne beist som ser så rare ut, at hun iallefall vil skille seg ut... Da er det bedre å fortsatt la henne sitte i sykkelvogn (for den er stor nok et par år til), for hun lærer ikke å sykle selv på sykkel om hun sitter ved siden av oss på en diger trehjulsykkel.

Jeg har sett "vanlige" barn på slik påhengsykkel som henger bak på vanlig sykkel. Er det noen her som har slik? Må barnet ha en viss balanse selv på en slik sykkel? Går det an å bruke støttehjul bak på en slik en?
Jeg har også sett noe som heter trailgator, der man rett og slett fester en "hel" barnesykkel med en stang bak den voksne sin sykkel. Noen som har prøvd slik?

Når hun etterhvert blir tryggere på brems og styring, da regner vi med at en spesialsykkel med liten hjelpemotor kan være fint for å holde lettere følge med jevnaldrende. Men til da vil vi ha noe som enkelt får henne med oss på litt lengre sykkelturer uten at hun bare sitter passiv i vogn eller sete.

Så jeg hører gjerne erfaringer og plusser og minuser med å få henne bak oss

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-21, 10:55   #2
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.056
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Påhengs-sykkel eller lignende

Vi har prøvd begge deler. Jeg synes det funker helt fint med påhengssykkel. Det er litt skummelt å ha et barn hengende bak på en racer, synes jeg, fordi det blir såpass ustabilt. Opplever at det er jeg som bør ha den beste balansen -det går fint med barnet. Jeg foretrekker å sykle med påhengssykkel uten klikkpedaler og med vanlig styre, mens mannen synes alt går greit.
Jeg synes det krever mer av barnet å henge på med egen sykkel enn med påheng.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-21, 11:35   #3
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Påhengs-sykkel eller lignende

Jeg brukte påhengssykkel til min eldste, fra han var 4 (eller noe slikt) og jeg synes det var helt supert! Støttehjul trengs ikke, barnet trenger ikke egen balanse og støttehjul vil gjøre det veldig mye tyngre for dere å sykle. Velg en påhengssykkel der hun kan tråkke og bidra, men uten bremser. For min gutt, som er av den ekstremt forsiktige sorten, var påhengssykkel et viktig skritt mellom løpesykkel og egen sykkel. Vi brukte den til han var 7 eller 8.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-21, 11:44   #4
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.312
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Påhengs-sykkel eller lignende

Fint å høre at du har erfaring med begge deler. Er terreng/hybridsykler vi har. Mistenker at det blir mest far som trekker henne, for han er nok betraktelig sprekere enn meg, og større sjanse for st han sykler en tur alene med henne om jeg er på jobb i helgene.
Hvor kort har barnet som har sittet på påhengsykkelen vært? Frøkna vår er 107 cm nå. Håper hun bikker 110 cm til ny sykkelsesong.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-21, 11:47   #5
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.312
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Påhengs-sykkel eller lignende

Supert, Input! Da lurer jeg vi om vi prøver det.
Vi kunne tenkt oss å ta med sykler på bilferie til sommeren, så kjekt å slippe å ha med sykkelvogn, og heller en "halv" sykkel til.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-21, 11:54   #6
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Påhengs-sykkel eller lignende

Eg har erfaring med trailgator, og synes det fungerte veldig bra på barn som allereie kunne sykle sjølv, men trengde drahjelp på lengre turar pga. uthaldenheit. Har ikkje brukt påheng, men vil trur det er stødigare enn trailgator. Vi sykla ofte på kvar vår sykkel og kobla på trailgatoren etter kvart som Ungen blei sliten.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-21, 12:02   #7
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Påhengs-sykkel eller lignende

Jeg husker ikke hvor lang storebror var da vi kjøpte påhengssykkel, men han rakk bare så vidt ned til pedalene. Den første sommeren satt han for det meste der og tråkket lite. Men vi var på lange (for oss, 2-3 mil) turer med den og han trivdes veldig mye bedre enn i sykkelvogn og det ga ham veldig fin mestringsfølelse.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-21, 12:45   #8
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.312
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Påhengs-sykkel eller lignende

Ser at det er noen til salgs på finn. Jeg får ha et søk der. Håper det er noen nærmere oss, for er vel ikke det enkleste å sende. Hehe...

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no